‘Kalau Ada Bukti Saya Makan Harta Anak Yatim…’ – Ali Puteh B0ngkar Segalanya

Semalam, kecoh di media sosial isu Ali Puteh dan balu arwah abangnya, Siti Norhidayah mengenai tuntutan sam4n harta Faraid. Ali Puteh bertindak membalas saman kakak iparnya selepas disaman oleh pihak Hidayah terlebih dahulu.

Terbaru, menerusi live Facebook Malaysia Gazette dia menjelaskan perkara sebenar. Menurutnya, sam4n ini hanyalah sam4n balas untuk membersihkan nama dan keluarganya selepas dikec4m masyarakat.

Dah lama bersabar

Sam4n balas saya kepada balu selepas saya disam4n. Saya tak hebahkan pada media sebab saya masih menghormati abang saya baru meningg4l dunia. Saya bukan takut cuma dalam keadaan kehilangan dan keluarga masih bersedih.

Kau sam4n mak, kau sam4n aku pula 900k. Aku okay. Mana seorang menantu dengan mak mertua. Yang mak mertua yang baru kehilangan anak. Kau tudvh aku guna Vellfire, padahal kereta itu dah kena tarik. Siapa nak bayar? Jangan tudvh aku ambil pakai.

Menurut Ali Puteh, dia disama4n selepas 16 hari Allahyarham Abam meningg4l dunia oleh pihak Hidayah. Malah paling terkilan ibunya turut disaman berserta ibu Hidayah turut menyaman ibu arwah.

Dalam temuramah tersebut, Ali turut terkesan dengan kritikan orang ramai walaupun dia berdiam sabar. Dia turut memaklumkan dia tidak makan harta anak yatim kerana harta faraid juga belum dibuat.

Duit dalam bank kurang dari RM100K, bukan berjuta

Tolonglah hentikan duduk cakap harta arw4h berjuta juta. Anggaran untuk kedua dua bank milik arw4h adalah hanya lebih kurang RM84 ribu sahaja. Barang-barang arw4h dalam RM20 ribu. Jumlah keseluruhan RM714 ribu termasuk rumah, kereta dan motor milik arw4h.

Dalam pada itu, menurutnya sam4n itu dibuat selepas pihak Hidayah membuat tuntutan tidak berasas. Dalam surat sam4an itu, dia menuntut kereta Vellfire, motor LC, tanah rumah yang bernilah RM300 ribu dan juga beberapa harta lain.

Vellfire dan kena tarik bossku. Tuntutan kau kata nak Vellfire, kalau kau ambil tahu mesti tiada dalam tuntutan. Bukan saya tak nak tolong bayar tapi kau sam4n aku RM900 ribu. Kalau betul ada bukti saya makan harta anak yatim buktikan. Saya cakap terus terang, buktikan.

Ali turut terkilan apabila Hidayah dilihat seperti tidak sabar. Harta Faraid masih belum diuruskan dengan baik memandangkan pihak Hidayah tidak ambil tahu melainkan hanya sam4n. Malah harta faraid yang dituntut turut dilihat tidak adil apabila pihak Hidayah sudah ambil duit arwah secara senyap senyap.

Benda ini kecil. Kalau kita duduk satu meja bincang. Perkara ini selesai. Malu dekat orang. Cuma yang kena saya. Macam-macam makian saya kena.

Saya tahu hukvm Islam

Kalau ambil, cakaplah ambil. Kau cakap kau keluar sehelai sepinggan. Cakap la nak ambil untuk Hamzah. Janganlah cakap tak ambil. Benda tu tak logik. Cakaplah jujur. Kita okay kalau kau ambil untuk Hamzah.

Yang jadi masalah bila kau hebah kan kat media kata kau tak dapat apa-apa. Lepastu kau tudvh aku ambil semua duit duit arw4h. Jangan cakap kau tak dapat apa apa. Jangan kau tuduh keluarga sini ambil. Sini semua kau ambil dah. Takkan saya tak tahu agama, saya tahu hukvm Islam. Saya tahu mana hak saya, mana bukan.

Selain itu, Ali Puteh turut kecewa apabila ditudvh oleh Hidayah mengenai harta arw4h diambil oleh keluarganya. Perkara itu membuatkan ramai mengkritiknya walaupun Hidayah sudah mengambil berbelas ribu. Tambah Ali, tidak menjadi masalah sekiranya Hidayah mengaku dari awal mengenai pengeluaran wang yang dibuatnya. Menutup perbualan, Ali tidak berniat untuk membuka ai1b, sebaliknya membersihkan namanya dan keluarga selepas dikecam masyarakat.

Isu jual cempedak, cakap. Isu pasang batu nisan kat kubvr abang cakap. Isu sam4n menyam4n no komen. Takut kalah? Takut tak jujur cakap depan mahkam4h? Saya kena m4ki macam-macam walaupun saya berdiam.

Kepada semua netizen-netizen yang selama ini bertungkus lumus mem4ki saya. Saya maafkan dari hari ini sampai saya mati esok.

Terdahulu, sebutan kes sam4n difailkan Ali terhadap Hidayah berlangsung di Mahk4mah Sesyen Kuala Lumpur, semalam. Sam4n itu dikeluarkan Ali selaku plaintif keempat bersama ibunya, Sabariah Arshad (plaintif pertama), bapa Syed Mohd Ridzuan (plaintif kedua) dan kakak sulung, Sharifah Norwahidah (plaintif ketiga).

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @ satkobaviral.com

Sumber : Malaysia Gazzete l news.kini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*