Air Cond ‘Pmbunvh Senyap’, Lihat Tanda² Sekiranya Berlaku Keb0coran, Ini Cara yg Betul Sekiranya Ingin Lena Sebentar Dlm Kereta

Seorang lagi mangsa ker4cunan gas karbon monoksida ketika tidur di dalam kereta di sebuah stesen minyak di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dekat Samagagah, di sini, meniiigal dunia petang Khamis.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad, berkata Nor Adilah Mohd Safwan, 21, meniiggal dunia pada jam 4.23 petang ketika dirawat di Hospital Angkatan Tentera Lumut.

Terdahulu, dua rakannya Sharifah Fariesha Syed Fathi, 21, dan Ayuni Shazwanie Shabri, 21, masing-masing meniiggal dunia di tempat kejadian dan Hospital Seberang Jaya (HSJ) awal pagi tadi.

Ketika ini, seorang lagi rakan mereka yang juga kembar kepada Nor Adilah, yang kritikal masih dirawat di unit rawatan rapi (ICU) Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan.

“Mereka berhenti rehat di stesen minyak itu disebabkan rakan yang memandu kereta peniig kepala,” kata Nor Jamilah Ahmad.

Dia adalah ibu saudara kepada Sharifah Fariesha Syed Fathi yang m4ut akibat lem4s ker4cunan gas karbon monoksida ketika tidur di dalam kereta di sebuah stesen minyak di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dekat Samagagah, di sini, pada Khamis.

Dalam kejadian yang disedari jam 1.40 pagi itu, rakannya, Ayuni Shazwanie Shabri, 21, turut meniiggal dunia manakala dua lagi rakan mereka termasuk pemandu kereta itu kritikkal

Mengulas lanjut, Nor Jamilah berkata, dia tidak menyangka percutian anak saudaranya bersama tiga sahabat baiknya ke Pulau Pinang berakhir tragedi.

Katanya anak saudaranya itu baru menamatkan pengajian di sebuah kolej dan mahu meluangkan masa bersama mereka sebelum membawa haluan masing-masing.

“Saya diberitahu mereka berhenti rehat di stesen minyak itu ketika dalam perjalanan pulang.

Ini kerana rakan yang memandu kereta (kini kriitiakl) tdak sihat, pening kepala dan mvntah,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Seberang Jaya, Pulau Pinang.

Dalam kejadian jam 1.40 pagi itu, Sharifah Fariesha dan Ayuni Shazwanie maut.

Manakala rakan mereka yang juga pasangan kembar berusia 21 tahun kr1tikal dan dirawat di hospital di Lumut dan Kuala Lumpur.

Keempat-empat mereka dipercayai tertidur di dalam kereta yang enjinnya tidak dimatikan sebelum lem4s akibat terhidu gas karbon monoksida.

Di Facebook, Public Health Malaysia kongsi bahaya t1dur dalam kereta jika tidak buka tingkap. Ini beberapa fakta perlu anda tahu mengenai karbon monoksida. Semoga dijadikan pengajaran buat semua.

Pembvnuh senyap karbon monoksida

Sed1h kami menerima berita 4 sekawan yang berehat di dalam kereta, 2 daripadanya telah men1nggal dun1a akibat ker4cunan karbon monoksida dan 2 lagi sedang dirawat di ICU.

Aircond Pembvnuh Senyap

Ada yang menyatakan, jika kita ingin tidur di dalam kereta, pastikan kita membuka tingkap sedikit, insyaAllah selamat.

Di sini kami ingin membetulkan tanggapan yang kurang tepat ini.

Kervcunan karbon monoksida tidak memerlukan kuantiti yang banyak.

Kadar yang rendah sudah cukup untuk membuatkan kita tidak sedarkan diri. Malah, karbon monoksida dari luar yang mengelilingi kereta juga bahaya.

Keracunan karbon monoksida tidak memerlukan kuantiti yang banyak. Kadar yang rendah sudah cukup untuk membuatkan kita tidak sedarkan diri. Malah, karbon monoksida dari luar yang mengelilingi kereta juga bahaya. Kereta kita mungkin tidak kedap udara dan bahan ini boleh meresap masuk ke dalam kereta.

Fakta mengenai gas Karbon Monoksida

Kereta kita mungkin tidak kedap udara dan bahan ini boleh meresap masuk ke dalam kereta.

[ALERT] KERACUNAN KARBON MONOKSIDA- PEMBvNUH SENYAP

Sekiranya anda bercadang untuk tidur atau sekadar berehat di dalam kenderaan dengan enjin dan hawa dingin terpasang, fikirkan semula!

– Ker4cunan Karbon Monoksia merupaka npunca utama kematian akibat keracunan
– Gas beracun karbon monoksida terhasil dari pembakaran bahan bakar tanpa oksigen yang mencukupi.
– Gas ini TIDAK mempunyai sebarang warna dan bau, oleh itu ia di kenali sebagai “ Pembunuh Senyap”
– Sentiasa berwaspada dan jangan ambil mudah

Keracunan karbon monoksida adalah punca UTAMA kecederaan dan kem4tian akibat ker4cunan di seluruh dunia. Menurut Pusat Kawalan Penyakit US, 50,000 pesakit dimasukkan ke hospital setiap tahun, dan 430 m4ti akibat ker4cunan karbon monoksida. Karbon monoksida terbentuk hasil daripada pemba4aran bahan organik tanpa bekalan oksigen yang mencukupi. Ianya boleh di hasilkan dari pembakaran dieasel/petrol kenderaan, penggunaan gas untuk alat pemanas dan semasa memasak.

Bagaimanakan Karbon Monoksida Menyebabkan Kem4tian?

Pembakaran bahan bakar di dalam engin kenderaan menghasilkan banyak gas sampingan yang dikeluarkan sebagai asap ekzos.

Asap ekzos ini mengandungi gas yang merbahaya seperti karbon monoksida, hidrokarbon, dan nitrogen oksida.

Ketika memandu, sistem ekzos yang baik akan membebaskan gas gas beracun ini ke persekitaran dengan lancar dan selamat. Masalah timbul apabila sistem ini bocor dan lebih diburukkan lagi apabila kenderaan tidak bergerak.

Tanpa di sedari, gas yang tidak mempunyai bau dan rasa ini akan masuk menerusi saluran pernafasan dan memasuki saluran darah.

Gas beracun ini akan bercampur dengan hemoglobin (bahagian sel darah merah yang membawa oksigen ), lalu membentuk membentuk carboxyhaemoglobin.

Apabila ini berlaku, darah tidak lagi mampu membawa oksigen, dan kekurangan oksigen menyebabkan sel dan tisu badan gagal dan mati!.

Apakah gejala ker4cunan karbon monoksida?

Gej4la awal bagi keracunan gas karbon monoksida yang paling biasa adalah sakit kepala, pening, kelemahan, perut, sakit muntah, sakit dada, dan kekeliruan. Tetapi sekiranya gas ini di hidu semasa anda sedang tidur, anda tidak akan menyedari sebarang perubahan ini dan akhirnya menyebabkan kematian.

Tips Pencegahan Keracunan Karbon Monoksida

– Elakkan memanaskan enjin dengan asap ekzos dibebaskan di dalam kawasan rumah. Asap ekzos yang memenuhi ruang rumah mengandungi gas karbon monoksida dan boleh menyebabkan keracunan terutama kepada kanak kanak kecil.
– Jangan tidur ataupun sekadar berehat sebentar di dalam kenderaan dengan enjin terpasang. Anda mungkin terlena dan tidak bangun selamanya.
– Pastikan sistem ekzos anda di periksa dan di selenggara secara berkala. Ingat, kebocoran kecil boleh menyebabkan kem4tian.

Kami ucapkan takziah kepada ahli keluarga yang terlibat.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Sumber : Public Health Malaysia / lamanmaya

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*