K3s makin meningkat. Dalam masa 10 hari je 5 pusat beli belah di Kuala Lumpur dan Selangor disahkan ada kes p0sitif c0vid 19

Baru-baru ini kes C0vid 19 telah dikesan di beberapa pusat membeli-belah di sekitar Lembah Klang.

Dalam 10 hari lalu, beberapa kes dikesan sekurang-kurangnya di lima pusat membeli-belah, empat di Kuala Lumpur dan satu di Selangor.

Sebilangan besar kes tidak menjejaskan keseluruhan pusat beli-belah berkenaan sebaliknya hanya premis tertentu.

Bagaimanapun pusat beli-belah berkenaan telah mengambil tindakan sewajarnya, seperti proses disinfekssi sebagai langkah pencegahann.

Berikut adalah senarai kejadian berkaitan pusat beli-belah terbabit dalam 10 hari lalu

The Linc KL

Pada 24 Sept, pihak pengurusan The Linc KL memamklumkan ibu bapa seorang peserta di pusat jagaan kanak-kanak di pusat membeli-belah berkenaan telah diuji p0sitif C0vid 19.

Kanak-kanak tersebut telah menghadiri program setengah hari di Trinity Kids pada 17 Sept.

“Kami telah mengambil semua langkah pencegahan yang diperlukan untuk mengelakkan risiko terdedah kepada pelanggan, kakitangan dan penyewa kami.

“Tindakan segera meliputi pembasmiaan kumann dari semua kawasan umum di The Linc KL oleh syarikat pembassmi kumman profesional,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam satu kemas kini, pada hari itu, pihak pengurusan pusat membeli-belah berkenaan mengatakan guru yang mungkin merupakan kontak generasi kedua dengan pesakit

C0vid 19 terbabit telah diuji negatiff. Bagaimanapun mereka tetap akan meningkatkan langkah pencegahan.

Suria KLCC

Pada 25 Sept, Babel, gim eksklusif yang terletak di Suria KLCC, memberitahu bahawa salah seorang ahlinya telah dikesan p0sitif C0vid 19.

Dikatakan ahli gim berkenaan telah melakukan beberapa perjalanan, termasuk ke zon berisikoo tinggi dan diuji p0sitif C0vid 19 pada 23 Sept.

Individu berkenaan pernah datang ke gim Babel cawangan KLCC sebanyak empat kali dan juga dua kali di cawangan Taman Tun Dr Ismail antara 9 dan 17 Sept.

Dalam kemas kini pada 27 Sept, gym berkenaan melaporkan semua ahli dan kakitangan yang merupakan kontak dengan pesakit C0vid 19 itu telah menjalani ujian swab dan keputusannya negatiff.

Berikutan kejadian itu, pihak gym mengatakan bahawa mereka telah mewajibkan mengisi borang pengisytiharan perjalanan.

Pihak pengurusan Suria KLCC juga mengatakan telah melakukan pembersihaan dan pembasmiaan kuman secara menyeluruh di gimnasium dan kawasan berdekatan.

NU Sentral

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*