Tak berd4rah pun! Isteri terk3jut doktor beritahu gig1tan manja kucing di tangan suami boleh bawa m4ut… tanda bermula dengan l3mah satu badan

KUCING sememangnya terkenal dengan sifat suka bermanja-manja dengan manusia dan disebabkan itu jugalah ramai menjadikannya sebagai haiwan peliharaan.

Namun ramai tidak tahu bahawa k3san gig1tan kucing yang mempunyai sifat semulajadi manja dengan mengg1git dan mencakar boleh membawa m4ut.

Menerusi perkongsian seorang wanita, dia berkongsi pengalaman bvruk dilalui suaminya akibat gig1tan si bulus jalanan yang dibela mereka sejak dua bulan lalu.

Menurut Anis Khalidi, suaminya, Syahmi Rabani mula rasa tidak sedap badan dan tangan kiri mula berdenyut selepas dig1git kucing peliharaan mereka yang berusia enam bulan pada Ahad lalu.

“Suami saya main dengan kucing tu. Biasanya kucing tu dia bermanja dengan cara mengg1git dan menc4kar. Gi1gitan tu memang dalam tapi tak berd4rah.

K3san gig1tan kucing pada tangan suami Anis.

“Keesokan harinya (Isnin) suami saya dah start lemah badan. Dia senyap je satu hari tu. Malam tu dah mula rasa tangan dia berdenyut,” katanya kepada mStar.

Tidak sedap hati dengan keadaan itu, Anis membawa suaminya mendapatkan raw4tan awal di sebuah klinik k3sihatan pada keesokan harinya (Selasa).

Namun wanita berusia 30 tahun itu berkata keadaan tangan suaminya menjadi sem4kin t3ruk menyebabkan mereka pergi ke Hospital Selayang untuk raw4tan susulan pada Khamis.

“Keadaan tangan tu bengkak jadi purple, k3bas dan m4kin berd3nyut. Suami dapat rasa kuman dah merebak sampai ke pergelangan tangan.

Doktor beritahu kalau lambat dirawat boleh men1nggal dunia dan putus tangan. Memang tak sangka g1gitan kucing sangat berbahaya walaupun tidak berd4rah.

ANIS KHALIDI

Isteri

“Jadi kami terus pergi ke Jabatan Kec3masan Hospital Selayang. Bila doktor tengok keadaan tangan tu, suami pun terus warded pukul 4 pagi Jumaat.

“Pagi doktor pakar datang check confirm memang ada infection. Sabtu malam, doktor buat X-Ray dua kali sebab nak tengok sama ada kvman tu masuk tulang ke tak. Alhamdulillah tak ada,” katanya.

Selepas itu, Anis berkata suaminya menjalani pemb3dahan untuk mengeluarkan tisu lembut pada tangan kiri yang terkena jangk1tan kuman daripada air liur si bulus peliharaan mereka.

“Pukul 1 pagi doktor buat operation. Isnin pagi doktor buka memang saya terkejut. Saya tak expect k3san luka tu besar sangat.

Suami Anis sedia untuk menjalani pemb3dahan pada tangan kirinya.

“Doktor jumpa banyak soft tissue dah m4ti disebabkan jangk1tan kvman tu. Jadi luka tu dibiarkan terbuka sebab kena cuci selang dua hari,” katanya.

Namun Anis lega kerana keadaan suaminya beransur pulih selepas pemb3dahan dilakukan.

“Alhamdulillah k3sihatan suami sem4kin baik. Bengkak macam belon warna purple tu pun dah kurang. Memang lega sangat-sangat.

“Doktor beritahu kalau lambat dirawat boleh men1nggal dunia dan pvtus tangan. Memang tak sangka g1gitan kucing sangat berbahaya walaupun tidak berd4rah,” katanya.

Mengenai postingnya yang tular, Anis berkata dia sekadar mahu berkongsi dengan orang ramai mengenai bahaya g1gitan si bulus tanpa kita sedari.

“Saya hanya ingin berkongsi pengalaman ngeri dilalui suami saya tapi tak sangka tweet tu tiba-tiba blow up.

“Saya ingin nasihatkan orang ramai supaya sentiasa basuh tangan selepas pegang kucing tak kiralah kucing tu dah vaksin ke tak.

K3san luka pada tangan suami Anis selepas pemb3dahan amat besar.

“Kalau kena g1gitan kucing manja ke tidak, terus jumpa doktor walaupun tak berdarah sebab bakteria pada air liur kucing boleh membawa m4ut,” katanya.

Selepas insiden itu, Anis berkata dia tidak lagi membela anak kucing tersebut kerana masih lagi trauma.

“Kucing tu kami dah letak bawah apartmen. Kami dah paranoid sejak insiden tu. Bila kucing tu buka mulut je kami dah jadi takut.

“Doktor veterinar pun dah terangkan kalau vaksin pun tak guna juga sebab bakteria dah ada dalam b4dan kucing tu,” katanya.

Beberapa individu turut berkongsi pengalaman sama pernah dilalui mereka.

“Dulu arw4h abah pernah kena camni. Gurau-gurau dengan dengan kucing yang tengah tidur. Geletek-geletek perut. Memang kami bela kucing tu. Agaknya dia ngantuk sangat diajak gurau, dig1gitnya tapak tangan abah. Mula-mula tak rasa apa, sakit biasa je. Lama-lama berdenyut. Pergi klinik, ambil injection. Air liur kucing memang bahaya,” kata seorang netizen.

Sumber:Mstar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*