Lama Berdiam Diri,Ini Respon Terbaru Datin Alya Setelah PDRM Keluarkan Kenyataan Tentang Macau Scam

 

KUALA LUMPUR – [DIKEMASKINI] Polis mengesahkan dua individu yang dit4han Survhanjaya Penc3gahan Rasvah Malaysia (SPRM) berhubung kess pengvbahan wang hrm baru-baru ini berperanan sebagai koordinat0r atau ejen menyediakan kemudahan kepada sindlket penipvan yang menyasarkan rakyat Ch1na.

Pengarah Jabatan Slasatan Jnayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, siasatan mendapati, dua lelaki terbabit iaitu Addy Kanna dan seorang lelaki dikenali sebagai Goh Leong Yeong@Alvin divpah untuk menyediakan kemvdahan kedlaman, pusat panggilan yang dilengkapi peralatan komputer dan telek0munikasi serta kemudahan internet di negara ini.

“Pusat panggilan yang ber0perasi di unit kedlaman mewah dan pejabat itu menjalankan 0perasi harian dengan menyasarkan rakyat di Ch1na sebagai mngsa aktiviti perjvdian, penipvan pelabvran mata wang aslng (F0rex) dan penlpuan pembelian barang serta tuntvtan barang seperti sc4m,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian hari ini.

Menurutnya, dkwaan plhak tertentu mengaltkan keglatan penipvan dalam talian di negara ini dengan dua individu terbabit adalah tidak tepat.

“Keglatan penipvan dalam negara dilakukan sindlket penipvan lain. Dkwaan pihak tertentu yang menganggap keglatan penipvan dalam talian di negara ini membabitkan dua individu itu adalah tldak tepat,” katanya.

“Dkwaan mengatakan Addy Kanna akan dlbebaskan juga tidak tepat kerana individu itu sedang ditahhan di bawah Akta Pencgahan Jnayah (POCA) bersama dua lagi individu.

“Kita juga masih mengesan Alvin yang melarlkan diri di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencgahan Rasvah Malaysia (SPRM) Putrajaya pada 11 Oktober lalu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengvlas mengenai perbualan telefon melibatkan sindlket penipvan dalam talian oleh seorang lelaki yang mend@kwa ahli kepada rangkalan kumpvlan Addy Kanna yang tvlar sejak minggu lalu.

Menerusi perbvalan yang direk0d selama 13 minit 34 saat, lelaki itu mend@kwa Addy Kanna akan dilepaskan secara mudah disebabkan jarlngan hvbungan dengan pemlmpin p0litik.

Pada awal perbualan, lelaki itu memperkenalkan diri sebagai pegawai polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah yang mendkwa mngsa ada membuat penghantaran barang ke sebuah pejabat pos di Sabah.

Bagaimanapun, mngsa dapat menghidv taktlk lelaki itu yang menipvnya dan memberikan butiran peribadi yang tidak tepat sehingga menimbulkan kemarrahan lelaki berkenaan.

Kedua-duanya mula berbval secara baik selepas mngsa memlnta maaf kerana memarahl lelaki yang cuba menipvnya secara dalam talian atau Macav Scm.

Lelaki itu turut menjelaskan keglatan penipvan yang dijalankan rangkalan mereka menjana pendapatan lvmayan sehingga pulvhan dan jvtaan rlnggit kerana slkap mngsa yang tidak berhatl-hati.

Sementara itu, Huzir berkata, pihaknya akan mend3dahkan bvtiran keglatan penipvan oleh dua individu tersebut dalam masa terdekat bagi menglakkan salahh faham dalam kalangan rakyat tempatan.

Muat Naik Terkini Dari Instagram

Dalam masa yang sama, selepas PDRM beri kenyataan tentang individu yang terllbat dengan macav scm, akaun Instagram Alyaa Syuhaila ada memuat naik satu gambar dari keratan akhbar dan menulis perkataan Alhamdullilah.

Difahamkan, akaun Instagram Alyaa sebelum ini tidak boleh dilayari oleh mana-mana pihak yang bukan followernya. Tetapi kini sudah dibuka semula.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

 

Sumber : SinarHarian/IGAlyaa/http://transformasi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*