Keluarga mgsa maafkan pakcik lawan arus. Sekali ramai pulak tak puas hati

 

KITA dikejutkan lagi dengan kejadian pemandu mel4wan arus sehingga menyebabkan dua km4langan di Lebuhraya Kemuning Shah Alam (LKSA) semalam yang melibatkan seorang lelaki warga emas ditahan untuk menjalani si-asatan.

Kejadian tersebut sempat dirakam oleh salah seorang pengguna jalan raya yang mana menerusi rakaman yang kini tular, pemandu Perodua Kelisa berkenaan dilihat tidak memberhentikan kereta walaupun disuruh dan hanya berhenti selepas terlibat dengan km4langan secara berhadapan dengan sebuah kereta yang lain.

Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Baharudin Mat Taib berkata, dalam kejadian pada kira-kira pukul 5 petang itu, seorang lelaki tempatan berusia 73 tahun telah memandu mel4wan arus di lebuh raya menghala ke pusat bandar Shah Alam, menyebabkan kmalangan di kilometer (KM) 3.1 dan KM6.6.

“emalangan pertama di KM 3.1 menyebabkan seorang pemandu kereta jenis Honda City berusia 33 tahun cede-ra, apabila kereta yang dipandunya terbalik ketika cuba mengelak kereta Perodua Kelisa yang dipandu warga emas berkenaan, manakala di kmalangan di KM6.6 sebuah kereta jenis Perodua Myvi bertembung dengan kereta itu selepas g4gal mengelak,” katanya.

Baharudin berkata, pemandu kereta berkenaan telah dit4han untuk tindakan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, kerana memandu secara melulu.

“Siasatan awal mendapati, suspek memandu dari rumah di Seksyen 8 dan hendak ke pasar raya Tesco di Seksyen 13, tetapi dia telah tersalah jalan dan memasuki Lebuhraya LKSA, setibanya di Plaza Tol Sri Muda beliau tidak mempunyai kad ‘Touch n Go’, lalu berpatah balik mel4wan arus untuk balik ke rumah,” katanya.

Rata-rata orang ramai yang melihat video yang kini tular itu berasa m4rah yang menganggap tindakan pemandu tersebut kurang wajar dan merb4hayakan ny4wanya serta pengguna jalan raya yang lain.

Mana tidaknya, kejadian seumpama itu juga pernah dilaporkan berlaku sebelum ini dan lebih m4lang lagi ia telah melibatkan kem4langan ny4wa.

Sementara itu, salah seorang daripada ahli keluarga m4ngsa yang dil4nggar warga emas tersebut turut memberi respons terhadap kejadian tersebut.

Pengguna Facebook yang dikenali sebagai Siti Syasya Syafiqah berkata, mangsa yang memandu kenderaan jenis Perodua Myvi itu adalah kakaknya dan meminta orang ramai tidak mem4rahi pemandu warga emas yang menyebabkan kem4langan itu berlaku.

“Pemandu Myvi itu kakak saya…harap semua jangan salahkan pakcik itu sebab pakcik itu dah tua sangat, dia baru lepas buat pemb-edahan.

“Keluarga kami pun dah maafkan pakcik tu, semua dah reda mungkin kakak saya tak ada rezeki ketika kejadian itu,” tulisnya di ruangan komen.

Oleh demikian, semua pemandu kenderaan di jalan raya hendaklah sentiasa dalam keadaan berhati-hati ketika di jalan raya.

Hal ini disebabkan kem4langan di jalan raya yang sering terjadi di sekeliling kita hampir setiap hari. Kekal fokus dan sentiasa pandu dengan berhati-hati adalah perkara yang sangat diperlukan oleh setiap pengguna jalan raya.

Sedikit kec-uaian dan lalai ketika memandu juga mampu menyebabkan berlakunya kem4langan yang tidak disangka-sangka atau lebih m4ang lagi bila ia melibatkan kem4langan ny4wa.

Pandulah dengan cermat, ingatlah pada insan yang tersayang!

Melalui komen dari netizan, rata-rata dari mereka tidak berpuas hati bila Pak Cik tersebut di maafkan begitu saja

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

sumber: sinar harian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*