‘Ayah hubungi ibu 9 kali namun…’ – Anak

 

Subang Jaya: “Sebelum kej4dian, ayah ada menghubungi ibu sebanyak sembilan kali, namun panggilannya tidak dijawab kerana ibu tidak perasan,” kata Farid Ridhuwan, 15, anak sulung kepada Mohd Irfan Fikri Mohamed Rawi, 41, m4ngsa nahas helikopter terhemp4s di Jalan Melawati, Ampang, semalam.

Farid berkata, selepas ibunya, Wan Nani Fazlin Wan Mahmud, 44, melihat panggilan telefon itu, dia cuba menghubungi Mohd Irfan, namun g4gal.

Anak m4ngsa, Farid Ridhwan Mohd Irfan Fikri kelihatan seb4k ketika bercakap kepada pengamal media selepas jen4zah bapanya, Allahy4rham Mohd Irfan Fikri Mohd Rawi sel4mat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam USJ 22 di sini, hari ini. GAMBAR: FARIZ RUSADIO

“Sebelum kejadian antara jam 10 hingga 11 pagi semalam, ayah ada menghvbungi ibu melalui panggilan telefon, namun tidak di4ngkat kerana ibu tidak perasan.

“Apabila ibu cuba menghubunginya semula, ayah tidak dapat dihvbungi sebelum ibu melihat berita di Facebook mengenai helikopter terhemp4s,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkvburan Islam USJ 22, di sini, hari ini.

Menurut Farid, kali terakhir dia bertemu ayahnya adalah pada malam sebelum kejadian.

BERNAMA - Nahas helikopter : Allahyarham Mohd Irfan selamat dikebumi

“Ayah keluar rumah kira-kira jam 8 pagi. Sebaik saya bangun tidur semalam, ayah sudah tiada di rumah.

“Jika diikutkan perancangan asal, kami sekeluarganya sepatutnya pergi memancing petang, semalam. Namun, ini pula yang terjadi.

“Memang agak svkar untuk kami sekeluarga menerima pemergian ayah kerana dia sentiasa ada di sisi kami.

“Bagi saya, dia seorang ayah kuat berusaha dan tidak pernah menunjukkan kesvsahan dialaminya dalam membesarkan kami. Apa yang sering dilihat pada wajahnya hanyalah senyuman,” katanya.

Terdahulu, jen4zah Mohd Irfan selamat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam USJ 22, di sini, jam 5 petang.

Jenazah Mohd Irfan Fikri dibawa keluar dari Unit Forensik Hospital Canselor Tunku Mukhriz (HCTM) di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras. FOTO Aswadi AliasJen4zah Mohd Irfan Fikri dibawa keluar dari Unit F0rensik Hospital Canselor Tunku Mukhriz (HCTM) di Pusat Perub4tan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras. FOTO Aswadi Alias

Allahy4rham Mohd Irfan dibawa dari Surau Al-Ikhwan PUJ 2 Tamab Puncak Jalil di pek4rangan tanah perkvburan jam 4.15 petang.

Kira-kira 50 ahli keluarga dan kenalan hadir menz1arahi jen4zah. Suasana pilu menyelubungi kawasan perkvburan ketika jen4zah diturunkan ke l1ang lah4d.

ALLAHYARHAM-SABRI

“Sudah 14 tahun arw4h menjaga ibu, arw4h seorang yang sangat aktif dalam penerbangan,” kata Mohd Faris Baharon, 40.

Mohd Faris adalah adik kepada Allahy4rham Komander (B) Mohd Sabri berkata, abangnya itu yang mesra disapa dengan panggilan ‘Angah’ tidak pernah mengelvh menjaga ibunya, Intan Omar, 74.

WhatsApp-Image-2020-11-09-at-2Allahy4rham Komander (B) Mohd Sabri Baharom sel4mat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Raudhatul Sakinah, Batu Caves hari ini.

“Walaupun dia seorang yang pendiam namun arw4h sentiasa memaklumkan mengenai aktiviti yang dilakukannya.

“Saya juga sudah beberapa kali mengikutnya melakukan penerbangan, kali terakhir adalah penerbangan ketika Hari Malaysia yang lalu,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkvburan Islam Raudhatul Sakinah, Batu Caves di sini, hari ini.

Sementara itu, Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Jeneral Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany berkata, Allahy4rham Mohd Sabri adalah seorang juruterbang yang profesional.

“Arw4h memiliki peringkat penerbangan yang tinggi, walaupun sudah men1nggalkan TLDM kira-kira 10 tahun lalu dan dia sangat mengambil berat hal-hal berkaitan penerbangan di TLDM.

“TLDM menzahirkan ucapan takz1ah kepada keluarga arw4h,” katanya.

Semalam Harian Metro melaporkan, jurulatih penerbangan, Mohd Sabri Baharom, 45, dan Mohd Irfan disahkan mninggal dunia selepas helikopter dinaiki mereka terhemp4s di Jalan Melawati, Ampang jam 11.30 pagi.

Helikopter jenis G2CA itu dipercayai dalam penerbangan latihan dari Subang menuju ke Genting Sempah.

Pvnca kemal4ngan membab1tkan dua helikopter akan dijalankan Biro Sias4tan Kemal4ngan Udara (BSKU) Kementerian Pengangkutan.

Sumber: HMetro, K! ONLINE, BERNAMA via petuaresepibonda

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobavira;.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*