Netizenn Terkejut Lihat Buaya Besar Berjaya Ditngkap, Rupa Rupanya Ada Sesuatu Yang Terjadi Sebelum Berjaya Dipindahkan

 

Menerusi hantaran terbaru dari facebook RTM Sarawak, mereka berkongsi tentang pr0ses pemindahan buaya tembaga di dalam longkang di belakang Sekolah Kebangsaan St Edmund, Limbang.

Proses pemindahan buaya Tembaga dilakukan dalam keadaan baik oleh Pasukan Bomba dengan bantuan menggunakan ‘Forklift’ yang disewa oleh pihak Perbadanan Perhutanan Sarawak, SFC dan seterusnya dihantar ke tempat Penyimpanan sementara di Kubong.

C3dera Dit3mbak Semalam

Anggota bomba terpaksa dipanggil bagi menangkapp seekor buaya yang dikhuatirl mengganass selepas cdera ditmbak penduduk kampung, di sini, malam semalam.

Selepas terkena tmbakan itu, buaya sepanjang 4.5 meter disedari berada di dalam longkang di belakang Sekolah Kebangsaan St Edmund, di sini.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak berkata, pihaknya menerima panggilan daripada pegawai Jabatan Hutan Sarawak (JHS) bagi mendapatkan khidmat khas menngkap buaya itu pada 10.59 malam semalam.

Beliau berkata, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Limbang dikejarkan ke lokasi sebaik menerima panggilan itu.

“Setibanya di l0kasi, didapati seekor buaya besar di dalam longkang dan ia agak agreslf kerana difahamkan reptllia itu cdera selepas ditmbak.

“Anggota kami berjaya menenangkan buaya itu selepas menutup matanya dengan kain sebelum mengikatnya di tepi pagar sekolah,” katanya.

Katanya lagi, pihaknya menghadapi kesukaran untuk mengeluarkan buaya itu dari longkang kerana terlalu berat.

“JHS hanya akan mengalihkan buaya itu pagi ini,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Besaqnya.. bapak dia kot. Mcmna blh tersesat masuk longkang. Kesiannya. Tp kalau bahamm org mcmni mmg xdan mengucap.

Buaya tembaga mmg besau… Kuor dr longkang ke… Nasib muat, kalau trsgkut.. Ssh abam bomba nak tarikk kuor… Alhamdulillah.. Smua slmat.

Mcm mne dia boleh msuk longkang tu. Pelikk pulak.. Ada sungai ke berdektan.

Memang normal ke kat Sarawak jumpa buaya besar dkt longkang. Dekat taman perumahan pulak tu.

Sumber : HMetro/RTMSarawak

Sumber via transformasi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*