Lapor PoIis Sbb Kena Kcam, Sekali Peguam Bersuara Dan Mungkin Akan Buat Pasangan Instafamous Ini Terdiam

 

Beberapa hari lalu media sosial hangat dengan berita pasangan Instafamous yang merupakan suami-isteri Malaysia dan Korea Selatan membuat laporan polis terhadap seorang netizen.

Ia susulan netizen berkenaan didakwa mengeluarkan komen berbaur negatif ketika pasangan Nik Muhammad Ryzal Nik Ibrahim dan Maryam You Narae sedang ‘live’ di Facebook.

Tampil berkongsi perihal itu, seorang peguam terkenal, Asiah Abd Jalil tampil memberikan pendapat beliau.

Kalau kita nak sam4n, kita nak sam4n kerana apa?

Saya terbaca berita Maryam dan Ryzal Duriankimchi buat police report kerana cyberbuIIy.

Walau bagaimanapun berita tu tak specify apa perkataan yang dilontarkan oleh netizen, hingga membuatkan Maryam kemurungan.

Saya selalu juga mendapat private messages dari individu-individu yang menjadi mngsa cyberbuIIy di Facebook.

Mereka nak ambil tndakan undng-undng dan minta legal advice dari saya.

Sejujurnya saya cakap, 9 daripada 10 orang yang menghubungi saya kerana cyberbuIIy, bila saya teliti postings atau komen-komen mengenai mereka, sebenarnya belum cukup untuk diambil tndakan undng-undng.

Apa-apa perkataan yang ditujukan kepada kita, tak kiralah betapa ia menggur1s hati dan menyak1tkan hati kita, belum tentu lagi boleh menjadi asas kepada tndakan sam4n di mhkamah.

Untuk mengambil tndakan sam4n sivil di bawah undng-undng tort, kausa tndakan yang available di Malaysia adalah terhad.

Undang-undang tort merujuk kepada undng-undng berasal dari common law yang applicable di Malaysia.

 

Dalam kes cyberbuIIy misalnya, ada beberapa elemen yang perlu dipenuhi, sebelum apa-apa perkataan yang dihamburkan netizen boleh terjumlah kepada tort f1tnah atau tort ugvtan.

Tidak semua perkataan yang memalukan adalah f1tnah. Tidak semua perkataan yang keras adalah ugvtan.

Contohnya, jika netizen mengatakan kita h#doh, burvk, busvk, gedik, b#doh, etc.

Tentulah ia begitu menyakitkan hati, lebih-lebih lagi jika kita dis3rang secara berjemaah. Tetapi adakah ia terjumlah kepada f1tnah atau ugvtan?

Kalau kita nak sam4n, kita nak sam4n kerana apa? Macam mana kita nak buktikan yang kita tidak h#doh, tidak buruk, tidak busuk, tidak gedik dan tidak b#doh?

Seperti yang saya tulis di atas, di bawah undng-undng tort, kausa tndakan yang available di Malaysia adalah terhad.

Tort of s3xual har4ssment misalnya baru saja wujud di Malaysia selepas kes Ridzwan v Asmah pada tahun 2016. Tort of cyberbuIIy tak pernah ada lagi setakat ini.

Di England, undng-undng di sana agak seiring dengan perubahan zaman.

Contohnya, dalam tort of occupier’s liability, tort of defamation, tort of copyright infringement, etc. banyak undng-undng common law berkaitannya kini telah codified dalam Akta baru yang digubal oleh Parlimen.

Namun bagi Malaysia, selepas cut off dates, Malaysia tidak lagi mengikut apa-apa undng-undng yang diputuskan di England selepas tarikh cut off dates tersebut.

Oleh itu, selagi mana Parlimen Malaysia tidak menggubal apa-apa undng-undng baru berkaitan cyberbuIIy, kita hanya ada options yang terhad untuk menghvkum pelaku cyberbuIIy.

Sumber dan kredit:FB Asiah Abd Jalil

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*