Ini penjel4san Seb4b ken4pa Koper4l Bah4rvddin, Norih4n hanya bawa pist0ll tak pak4i jaket k4lis pelvru

 

IPOH: Dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang terb4bit dalam insi-den temb4akan ketika bertugas di pos sempadan Malaysia-Thailand semalam tidak mem4kai jaket k4lis pel-uru kerana mereka dalam tugas risik4n dan peny4maran.

Timbalan Ketua P0lis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata mengikut prosedur operasi standard (SOP) semua angg0ta kesel4matan yang bertug4s ketika r0ndaan dikehendaki memakai jaket k4lis p3luru.

“Cuma pada ketika ini mereka berdua adalah anggota risik4n dan sedang dalam tugas membuat risik4n ‘underc0ver’.

“Disebabkan itu mereka tidak mem4kai j4ket k4lis p3luru berkenaan,” katanya selepas menyaksikan Majlis Serah Terima Tugas Jawatan Ketua Polis Perak dan Pengerusi PERKEP Kontinjen Perak di Mes Pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) Perak, hari ini.Acryl Sani berkata, ketika ini pihak polis masih menjalankan si4satan terp3rinci dan menyeluruh mengenai insid3n itu.

“Kita masih lagi menyi4sat apakah latar belakang kes ini sama ada mereka ini dis3rang h3ndap atau seumpamanya,” katanya sambil menambah kedua-dua angg0ta hanya dibekalkan pist0l Walter P99 sahaja ketika kej4dian kerana dalam tug4s risik4n.Dalam pada itu, Acryl Sani berkata, selepas insid3n temb4kan pertama pada April lalu Keselam4tan Dalam Negeri dan Ketenter4man Awam (KDNKA) sudah melakukan kajian bagi meneliti semula SOP yang sedang berkuat kuasa ketika ini.

“Kita sedang melihat adakah perlu SOP ditambah baik atau diperketatkan bagi memastikan SOP yang digunakan dalam tugas ronda4an, risi-kan, penceg4han dan seumpamanya dapat diperkemaskan bagi keselam4tan pegawai dan angg0ta yang bertugas, orang awam dan perkara berkaitan dengannya,” katanya.

3 lelaki Thailand, 15 tempatan direm4n

Kangar: Seramai 18 lelaki termasuk tiga warga Thailand direm4an antara empat hingga tujuh hari bermula hari ini, selepas disy4ki terbabit dalam kej4dian ser4ngan ke atas anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) di Padang Besar, dekat sini, semalam.Perintah rem4n itu dikeluarkan Penolong Pendaftar Mahkamah Kangar, Monica Joseph Gaisah selepas mendapat permohonan polis bagi menyi4sat semua susp3k berusia antara 19 hingga 37 tahun berkenaan.

Tiga lelaki warga Thailand yang dit4han polis dalam operasi khas sejak semalam direm4an selama tujuh hari, manakala 15 warga tempatan direm4n empat hari.Semua susp3k disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Kes3ksaan kerana memb-nuh dan Seksyen 307 Kanun Kes3ksaan kerana cubaan membvnuh.

Difahamkan, warga tempatan dit4han itu menjadi antara ahli sindiket peny3ludupan dad4h dan ketvm yang aktif di sempadan Malaysia-Thailand.Sementara itu, Ketua Polis Perlis, Datuk Surina Saad berkata, semua tangka4pan dibuat di sekitar negeri ini mulai 7 pagi semalam.

Beliau berkata, semua susp3k dipercayai menjadi anggota sindik3t penyelu-dupan ketvm yang mempunyai kaitan dengan sindik4t di negara jiran.

DAN KITA TERHU-TANG BUDI KEPADA MEREKA…

“SAYA tak dapat bayangkan bagaimana seorang angg0ta polis yang dah nak pencen dalam setahun dua lagi, menjadi begitu ber4ni dan bersemangat sewaktu berhadapan tak kurang daripada 13 orang penyelu-dup d4dah g4nas dalam kegel4pan malam di semp4dan Malaysia-Thailand awal pagi semalam.

“Biarpun hanya menggeng4m sepvcuk pist0l di tangan, Koperal Baharuddin Ramli dan seorang lagi rakan seperjuangannya, Koperal Norihan Tari masih m4mpu memb4las temb4akan dan menceder4kan law4n mereka sehingga h4bis semuanya bertempi4ran mel4rikan diri.

“Sehingga kini, sekurang-kurangnya tiga penyelu-dup tersebut ced4ra (gambar) termasuk salah seorang daripadanya p5arah. Mereka dita5ngkap di sebuah hospital di selatan Thailand ketika cuba mendapatkan r5watan dek pen5ngan pel-uru yang dilep4skan oleh Baharuddin dan Norihan.

“Ini bagi saya satu semangat dan keazaman LUAR BI4SA yang dimiliki dua orang anggota polis senior ini.

“Siapa sangka daripada hanya hendak membuat tinja4uan dan risik4n, mereka boleh terseremp4k dengan kumpulan penjen4yah yang memang sekian lama memb3nci dan menyimpan dend4m dengan anggota Senoi Praaq, sebuah pasukan yang kita semua tahu bukan mudah untuk diperkotak katikkan.

“Sayangnya harga yang perlu dibayar kedua-dua mereka cukup m4hal.

“Baharuddin yang ditemb4k dua d4s di bahagian per-ut, hanya sempat berundur seketika sebelum rebah dan menghembuskan nyawanya yang terakhir.

“Manakala Norihan kini sedang ‘bert4rung’ di bilik bedah kerana tiga butir pel-uru menemb-usi b4dannya hingga mengakibatkan ususnya b0cor.

“Sebak saya sewaktu membaca laporan yang mengatakan myat mendi4ng Baharuddin ketika ditemui masih lagi mengg3ngam erat pist0l hak kerajaan yang digunakannya.

“Untuk rekod, tidak ada sebutir pelru pun yang tinggal dalam pistol tersebut…maknanya mendi4ng begitu bersungguh-sungguh berb4las temb4ak dengan penyelu-dup dad5h berkenaan walaupun dia sed4r dalam keadaan g3nting itu, ny5wanya betul-betul berada di huju-ng t4nduk!

“Saya percaya di atas semangat yang luar bi4sa itu, kedua-dua mereka adalah calon paling layak untuk dipertimbangkan bagi dianugerahkan pingat keberanian tertinggi negara iaitu Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) dan kenaikan pangkat secara ‘posthumous’ iaitu kenaikan yang diberikan kepada anggota yang terk0rban ketika sedang bertugas.

“Ternyata jasa mereka berdua tiada tolok bandingnya terutama dalam mengangkat nama Senoi Praaq, Pasukan Gerakan Am (PGA) dan PDRM khususnya serta negara amnya.

“Sesungguhnya kita terhut4ng budi pada mereka berdua.

“Salute untuk mendi4ng Koperal Baharuddin Ramli dan Korperal Norihan Tari!

SYAHRIL A. KADIR

Tak s4ngka itu gura-uan ter4khir mend4ng’

Padang Besar: “Dia sempat menegur dan bergurau bersama saya sebelum keluar mer0nda, saya tak sangka itu gur4uan terakhir kami,” kata Koperal Alang Angah, 55, yang juga rakan karib mendi4ng Koperal Baharuddin Ramli, 54.

Menurutnya, pasukannya, Batalion 3 Pasukan Gerakan Am (PGA) Bidor baharu memulakan penugasan di kawasan sempadan Malaysia-Thailand berdekatan FELDA Mata Ayer di sini, pada 1 November lalu.

Katanya, dia sempat berjumpa mendi4ng kira-kira 9 malam di Pos Taman Radzi sebelum rakannya itu bersama Koperal Norihan Tari, 39, keluar melakukan r0ndaan menaiki motosikal di sepanjang Jalan Kesban.

“Dia tidak tunjuk apa-apa perubahan, gurauannya juga seperti biasa kerana dia memang sering bergurau dan ceria ketika bersama kami.

“Bagaimanapun, malam tadi saya tidak dapat tid=ur dan mula terasa tidak sen4ng hati…kira-kira 3 pagi kami dimaklumkan mengenai kej4dian dan segera bergerak ke lokasi,” katanya ketika ditemui hari ini.

Sementara itu, seorang lagi rakan mendi4ng, Koperal Judin Awi, 43, berkata, dia antara anggota terawal tiba di lokasi kej4dian dan melihat m4yat mendiang Baharuddin terb4ring sambil mem3gang erat pist0lnya.

“Dia memang rajin dan ber4ni, pada bila-bila masa dia boleh keluar meronda serta meninjau kawasan sempadan selain tidak pernah meng3luh.

“Dia juga sering menasihatkan anggota lain supaya jangan gent4r dan t4kut dengan sesiapa demi menjaga kedaulatan negara,” katanya.

Judin berkata, mendi4ang yang berasal dari Bahau, Negeri Sembilan juga merancang untuk bersara pada awal pada tahun hadapan untuk meluangkan lebih banyak masa bersama keluarganya.

Sumber via Transformasi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*