“Jangan Mandi, Mngsa R0gol Perlu Terus Ke Balai Polis” Bakal Peguam Ini Jelaskan Sebab Kenapa

 

Hari ini media sosial penuh dengan kisah Pendakwah selebriti dir3man lima hari bagi membantu sias4tan kes mer0gol seorang wanita pada September tahun lalu.

Namun apa yang menimbulkan pers0alan dari netizan ialah apabila mgsa baru shaja membuat laporan r0gol biar pun k3s telah lama berlaku. Berikut perkongsian menarik dari bakal peguam
Kes remaja diperk0sa, dic4bul dan dir0gol oleh kekasih ataupun orang yang dekat dengannya semakin lama semakin diperkatakan secara terbuka. Baru-baru ini, ramai pengguna laman sosial seperti Twitter yang mulai ber4ni untuk mendedahkan kisah mereka dan kisah orang lain yang pernah menjadi angsa r0gol untuk bacaan khalayak.

Lantas penulis tertanya kepada diri sendiri, apakah tindakan memuat naik tangkap layar (screenshot) perbualan di antara mngsa dan pelaku itu wajar sedangkan mereka tidakpun melaporkan kej4dian ke pihak polis untuk si4satan?

Penulis mendapatkan respon naib juara program realiti Ratu Hijabista 2020 iaitu Qistina Sofia Binti Abdul Aziz atau Tina Aziz yang juga merupakan pelajar ijazah sarjana muda Undang-Undang dari UiTM Shah Alam; mengenai isu ini.

“Adalah lebih baik sekiranya mngsa terus melaporkan kes tersebut ke pihak berku4sa. Dengan hanya memuat naik perbualan mesej di antara dua pihak di media sosial tidak akan membawa apa-apa kebaikan. Malah, tertu-duh juga boleh membuka kes sias4tan atas nama def4mation terhadap mereka yang memuat naik tanpa bukti yang lebih sahih sama ada kes r0gol itu benar-benar berlaku.

Sumber Foto: Instagram @tinaziz.

“Kes rog0l ini sebenarnya adalah kes yang agak tri-cky. Bukan semua pihak memahami apa yang boleh dianggap sebagai r0gol.

“Ia boleh diklasifikasikan sebagai r0gol jika ada tindakan memasukkan anggota su-lit lelaki ke dalam tubuh wanita. Sekiranya seorang perempuan menjadi mngsa ca4bul dan r4mas tanpa sebarang pene-trasi berlaku, itu tidak boleh dianggap sebagai r0gol.
“Seperkara lagi, r0gol ini banyak kaitannya dengan persetujuan (consent) dan serahan (submission). Perempuan yang memberikan persetujuan dianggap telah meny3rahkan diri. Tetapi perempuan yang telah meny3rah diri tidak semestinya telah memberi persetujuan.

“Seorang perempuan boleh menyerahkan dirinya untuk terlibat dalam hu-bungan sulit, namun TANPA persetujuan dari perempuan bagi penetrasi, seorang lelaki boleh didakwa atas tu-duhan rog0l,” jelas Tina yang telahpun menamatkan chambering.

Jangan M4lu Buat Laporan

Beberapa hari lalu, Tina telah tertarik dengan satu tweet yang dimuat naik oleh seniornya, @tattyhassan yang kini bergelar peguam.
Menurut tweet tersebut, dia meminta agar mngsa rog0l untuk tidak mandi atau memb3rsihkan sebarang k3san pada badan mereka. Sebaliknya, si dia perlu terus ke balai polis berhampiran untuk membuat lap0ran. Hhm, kenapa agaknya?

Jelas Tina, “Walaupun seseorang itu t4kut atau m4alu untuk membuat lap0ran, seharusnya mngsa terus ke balai polis kerana bukti kej4dian masih ada pada badannya. Itu adalah bukti terbaik untuk mensabitkan seseorang pel4ku. Dan sekiranya tiada ejaku-lasi berlaku dari pihak lelaki sekalipun, kita masih boleh mendapat bahan b-ukti dari sel m4ti, p3luh dan air m4zi pelaku.

“Tindakan terus membuat lap0ran dalam tempoh 24 jam ini akan membantu mngsa sebenarnya untuk mendakwa pelaku. Apa yang berlaku setelah laporan dibuat adalah, mngsa akan diiringi ke hospital bagi melakukan pem3riksaan. Setelah keputusan ujian DNA diambil, dakwaan di bawah kanun kes3ksaan 375 akan lebih kuat berpihak kepada mngsa. Jika disabitkan bers4lah, pelaku boleh dihuk-um p3njara sehingga 20 tahun dan dikenakan s3batan,” tambahnya lagi

Penulis sempat bertanya kepada Tina sebelum mengakhiri perbualan. Bagaimana jika mngsa hanya membuat laporan 2 ke 3 hari selepas kej4dian berlaku? Adakah laporannya itu tidak ‘valid’?

Menurutnya, lap0ran apa-apa kes masih diambil dan kertas sias4tan tetap dibuka. Cuma bukti kej4dian yang boleh mngsa harapkan hanyalah pada rakaman CCTV serta sias4tan hubungan di antara pel4ku dan m4ngsa – sebagai contoh. Bukti kukuh yang ada pada tubuh m4ngsa tidak lagi boleh mereka terima.

“Sebagai perempuan, saya juga risau apabila melihat statistik purata 5 kes r0gol yang dilaporkan berlaku di Malaysia pada setiap hari. Sekiranya ia berlaku kepada seseorang yang kamu kenali, dengarlah rintih3n m3ngsa dan ajak dia untuk membuat lap0ran. Jadilah seorang yang memahami situasi m4ngsa dan usah menghu-kuminya,” kata Tina.

Untuk pengetahuan, sebelum ini Tina pernah berkongsi pengalaman dig4nggu oleh seorang lelaki ga4njil di hotel tempatnya menetap.

Selepas Seorang Pendkwah Selebrlti Ditahann, Seorang Gadis Tampil Beritahu Cerita Sebenar Apa Yang Telah Jadi Sebenarnya

“Saya tiada kekuatan untuk membuat laporan polis sebelum ini kerana takutt selepas dlugut,” kata seorang wanita berusia 23 tahun yang mendakwa menjadi mngsa r0gol pendakwah muda seperti yang tular di media sosial, baru-baru ini.

Wanita yang dikenali sebagai Mia (bukan nama sebenar) itu berkata, antara sebab lain dia tidak membuat lap0ran ketika itu adalah kerana ibu bapanya tidak mengizinkan.

“Pendakwah terbabit pernah ugutt nak samann jika saya buka mulut atau membuat lap0ran polis. Ibu bapa juga tidak benarkan saya membuat lap0ran polis kerana malu jika perkara ini menjadi kec0h dan diketahui ramai.

“Namun, selepas mendapat sok0ngan dan bantuan daripada beberapa pihak, saya beranlkan diri untuk membuat laporan polis, Rabu lalu,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Menurutnya, dia berharap lap0ran yang dibuat dapat menegakkan keadilan selepas melalui pelbagai derlta dalam hidup.

“Saya berharap selepas ini keadilan dapat ditegakkan sekali gus membayar semula derlta yang pernah saya alami sebelum ini.

Sedikit sebanyak dapat melegakan hati selepas memendamnya sekian lama,” katanya.

Terdahulu, Harian Metro melaporkan seorang pendakwah selebrlti ditahann polis malam tadi bagi membantu slasatan kes dkwaan mer0gol seorang gadis di Shah Alam, Selangor, tahun lalu.

Svspek berusia 25 tahun itu ditahann kira-kira jam 11 malam selepas tampil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib dipetik sebagai berkata, pihaknya menerima lap0ran mngsa berusia berhubung perkara itu, semalam.

Katanya, mngsa dipercayai keluar dengan svspek yang dikenali menerusi Instagram pada 11 September tahun lalu.

Sumber : HMetro/WanitaGambarHiasan

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*