Noja Men1nggal Dunia Sebaik Selesai Berjemaah. Punca Kemat1an Didedahkan

 

Kluang: “Saya lihat mulutnya terkumat-kamit ketika diajarkan mengucap dua kalimah syahadah,” kata saksi kejadian seorang noja Masjid Jamek Al-Yahya, Taman Kluang Barat di sini, yang meningg4l dunia sebaik selesai solat Maghrib berjemaah malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira 7.20 malam itu, Ibrahim Yasir, 70, menghembvskan nafas di pangkuan seorang jemaah, Kapten (B) Harun Othman, 59.

Menurut Harun, sebaik selesai solat Maghrib, dia melihat arw4h melambai sebanyak empat kali kepadanya sebelum dia menghampirinya untuk mendapatkan kepastian.

“Ketika itu jemaah baharu sahaja habis mengaminkan doa dibaca imam dan sebaik menghampiri arw4h, dia minta urut badan kerana terasa sangat s4kit.

“Arw4h yang juga pesara kerajaan kemudiannya minta izin untuk berbaring di atas riba dan ketika itu saya menurutkan sahaja kehendaknya apatah lagi apabila melihat dia seperti sukar bern4fas.

“Saya mengajarnya mengucap syahadah dan melihat mulutnya seakan menurut apa yang diajarkan sebelum menutup mata dan naf4snya terhenti,” katanya katanya ketika ditemui hari ini.

Harun berkata, arw4h seorang yang bertanggungjawab terhadap tugas-tugas yang diberikan kepadanya dan tidak pernah g4gal untuk menjalankan tugas setiap kali sebelum solat fardu bermula.

Manakala isteri arw4h, Muslimah Badron, 68, berkata sebelum ke masjid suaminya dalam keadaan sihat malah pada petangnya mereka berdua sempat menzi4rahi seorang warga emas di Taman Kluang Barat untuk menyampaikan sedikit sedekah.

“Petang semalam dia bergerak awal ke masjid untuk membuat persiapan solat jemaah kerana dia turut bertugas mengambil suhu badan serta jemaah yang hadir.

“Walaupun sudah berusia, dia tidak berhadapan dengan mas4lah kesihatan. Dia pergi tanpa menunjukkan sebarang tanda dia kvrang sihat,” katanya,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Taman Kluang Barat hari ini.

Katanya, dia tidak sangka doa suaminya supaya ‘dijemput’ kembali dalam keadaan mudah dimakbulkan Allah SWT.

Menurut Muslimah, dia sering berdoa supaya mereka berdua tidak menyusahkan sesiapa walaupun pada saat-saat akhir kehidupan dan tidak menyangka insan kesayangannya itu dijemput kembali menghadap Ilahi sebaik selesai solat maghrib di masjid.

Jen4zah bapa kepada dua anak itu selamat dikebumikan di Tanah Perkubvran Islam Jalan Haji Manan di sini, jam 10 pagi tadi.

Sumber : HM

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Teh Tarik Kaw

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*