Perangkap mngsa melalui DM, ajak keluar makan, perdaya balik rumah” – Polis dedah taktik digunakan oleh Da’i Syed

 

KETIKA orang ramai mempersoalkan kenapa dengan mudah gadis-gadis yang mendakwa menjadi angsa perbuatan terk-utuk Da’i Syed mengikutnya pulang ke rumah, selebriti rancangan agama itu dipercayai menggunakan medium media sosial untuk memperd4yakan mngsa.

Perkara itu didedahkan oleh Pengarah Jabatan S4satan J3nayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed yang mengatakan susp3k menggunakan modus operandi yang sama iaitu berkenalan melalui Instagram, mengajak mngsa keluar makan sebelum memperd4ya mereka ke rumahnya untuk melakukan perbuatan terk-utuk itu.

“Susp3k mula berkenalan dengan mngsa melalui direct message (DM) dan semua mereka adalah pengikut di Instagram.

“Susp3k akan mengajak mngsa keluar makan atas pelbagai alasan termasuk atas kapasiti sebagai da’i, rakan Instagram dan perniagaan.\

“Kemudian susp3k atas pelbagai alasan membuat helah dan memperd4ya serta memerangkap mngsa sebelum bawa balik ke rumah. Ketika di rumah berlaku perkara tanpa kerelaan.

Huzir berkata demikian ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman pada Selasa.

Tambah Huzir sehingga kini polis menerima tujuh lap0ran polis iaitu dua membabitkan Seksyen 376 Kanun Kes3ksaan (r0gol), tiga kes bagi Seksyen 354 Kanun Kes3ksaan (c4bul) dan satu kes di bawah Seksyen 377C Kanun Kes3ksaan (s3ks luar t4bii).

INSTAGRAM DAI SYED YANG DIKATAKAN MENJADI TEMPAT ‘MEMANCING’ GADIS

 

Da’i Syed sambung t4han r3man lima hari.

Manakala satu kes lagi diklasifikasikan sebagai tiada tindakan lanjut susulan tiada unsur g4ngguan s3ksual.

“Kami percaya mungkin ada lagi laporan, kita bersedia untuk itu dan sudah menubuhkan pasukan khas untuk siasat kes yang melibatkan suspek.

“Kejadian yang dilaporkan adalah terkini… namun tak kira lama atau baru, sila tampil dan buat laporan polis, kita akan si4sat,” katanya.

Sementara itu di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Da’i Syed atau Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful Syed Jamalullail, 25, dit4han semula pada pagi Selasa selepas tempoh r3man pertama berakhir pada 1 Disember.

Suspek dit4han r3man selama lima hari lagi sehingga 6 Disember bagi membantu si4satan.

Menurut peguam Ahmad Amzar Ahmad Azlan, suspek tetap dengan pendiriannya menafikan semua dakwa4an terhadapnya dan sedia memberi kerjasama kepada pihak polis bagi memb-ersihkan namanya.

Berikut  perkongsian dari Motivational speaker Akhi Fairuz

“Selepas Kepengsss memuatnaik video di youtube berkaitan ‘Daie’ itu, saya terus mesej beliau di instagram.

“Menurut Kepengsss, ramai mngsa yang DM beliau berkongsi cerita. Majoriti mereka t4kut nak tampil ke depan untuk buat rep0rt p0lis.

“Ya lah, aku siapa, kau orang terkenal, berpeng4ruh, ada title pendakwah. Mesti orang perc4ya dia lagi dari mngsa.

“Silap-silap mngsa yang akan dituduh bukan-bukan. Padan muka, siapa suruh ikut j4ntan tu balik, siapa suruh mengg4tal, siapa suruh pakai s3ksi, siapa suruh b0doh sangat. Kan mendapat!

“Itu stigma yang biasa berlaku. Kita tak dapat n4fikan. Mereka pun ada sil4p sebab percaya j4ntan berkenaan gitu-gitu je sampai ikut balik rumah.

“Jadi, saya maklum pada Kepengsss, untuk rep0rt yang seterusnya make sure bukan isu r0gol sahaja, tetapi sebarang usaha ke arah itu perlu dilap0rakan.

“C4bul ke, mesej luc4h ke, meny3ntuh priv4te part ke, pendek kata segala s4lah laku sek-sual yang menjurus kepada s3ks, tampil ke depan dan guide mereka untuk rep0rt p0lis.

“Dan Alhamdulillah, satu demi satu mngsa yang dibawa oleh Kepengsss ke balai p0lis untuk buat lap0ran.

“Semalam je dah ada 6 laporan polis dibuat! Allahuakbar! Kalau satu tu mungkin kita boleh bersangka baik lagi, tapi ramai!

“Maka hari ini saya bersaksi wujud sebenarnya watak Ustaz Hamadi di dunia nyata. Terima kasih Abang Shahrulezad Mohameddin kerana create watak itu dalam drama Nur.

“Semoga nasib semua mngsa terb3la dan pelaku diadili seadil-adilnya!

Akhi Fairuz Al-Jengkawi

“Please educate anak dari awal benda-benda macam ni agar mereka tak jadi mngsa dan pem4ngsa.

Pada 26 November lalu, seorang pendakwah muda dikenali sebagai Da’i Syed atau nama sebenar Syed Shah Iqmal Mohammad Shaiful Syed Jamalluail ditahan selepas polis menerima lap0ran d4kwaan r0gol terhadapnya.

Susulan itu, pihak polis berajaya mendapatkan perintah r3man daripada Timbalan Pendaftar Mahkamah, Mohd Zamir Suhaimee selama lima hari bermula 27 November lalu bagi membolehkan pihak p0lis menjalankan si4satan.

Wanita berkenaan mendakwa dir0gol di sebuah rumah di Shah Alam, Selangor pada September 2019.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*