Pihak Berkuasa Serbu Gudang Daging, Apa Yang Mereka Jumpa Sangat Mengejutkan

 

JOHOR BAHRU – Taktlk kartell yang menyelvdup daging sejuk beku dari China, Ukraine, Brazil dan Argentina sebelum membungkus semula daging tersebut dengan logo halal dan menjualnya ke pasaran seluruh Malaysia terb0ngkar dalam serbuan bersepadu pihak berkuasa di sebuah gudang di Senai semalam.

Hasil rlsikan Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (Maqis) kartell berkenaan dipercayai menyamar sebagai syarikat pembekal daging sejuk beku telah menjadikan gudang berkenaan sebagai lokasi untuk membuat label dan cap palsv yang kemudiannya akan ditampal pada kotak daging yang telah dibungkus semula itu.

Tlndakan itu dibuat bagi menyakinkan pemborong di Malaysia kononnya bekalan daging sejuk beku itu diperoleh dari negara yang dibenarkan pengimportannya sebelum dipercayai diedar ke pasaran tempatan.

0perasi diketuai oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu mendapati kartell terbabit mengupah pekerja warga asing bagi melakukan kerja pembungkusan semula dengan mereka diberi kemudahan asrama penginapan di situ.

Ketua Pengarah Maqis, Saiful Yazan Alwi berkata, dalam serbuann itu sebanyak 1,500 tan daging sejuk bernilai RM 30 jvta telah dislta.

“Buat masa ini kita masih menylasat lagi bagaimana daging sejuk beku yang kebanyakannya diselvdup dari China, Ukraine, Brazil dan Argentina boleh terlepas masuk,” katanya.

0perasi berkenaan turut disertai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Johor serta Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ).

Saiful Yazan berkata, m0dus 0perandi slndiket terbabit adalah dengan mendapatkan stok daging sejuk beku dari luar negara sebelum dikatakan diselvdup melalui Pelabuhan Pasir Gudang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas.

“Bagi memastikan keglatan penyeludvpan terbablt berjaya, mereka dipercayai akan menggunakan dokumen palsuu termasuklah borang Kastam, permlt import, sijil halal atau pun resit bayaran.

“Bagi mengaburl mata plhak berkuasa pula, slndiket turut mengimport daging daripada sumber yang sah sebelum dibawa ke gudang terbabit di Senai,” katanya.

Saiful Yazan berkata, setelah itu, daging-daging terbabit akan diletakkan di satu bahagian khas untuk disimpan.

Katanya, pemeriksaan lanjut juga mendapati daging yang dicurlgai itu kemudian akan dibuat pembungkusan semula di dalam sebuah bilik yang dilengkapi mesin pem0tong.

Difahamkan kerja-kerja pembungkusan itu dilakukan beberapa pekerja warga Bangladesh.

“Daging atau 0rgan dalaman tersebut akan dimasukkan di dalam kotak sebelum ditampal dengan pelekat serta dicap dan dilabel seakan-akan daging terbablt adalah halal.

“Slasatan kita mendapati cap logo berkenaan ditempah dari sebuah premis percetakan di Ulu Tiram dekat sini. Malah, kita juga mengesan pembuatan pelekat yang dihasilkan sendiri di gudang berkenaan,” katanya.

Tambahnya, daging ‘halal’ yang siap dibungkus semula kemudian akan diletakkan di peti simpanan bersuhu -18 darjah celcius. Malah ia juga dicampur dengan susunan daging lain yang memiliki sijil halal yang sah.

Katanya lagi, slasatan awal pihaknya mengesyaki ia adalah daripada sumber yang diperoleh dari loji penyembellhan tidak sah dan tidak diiktlraf oleh pihak Jakim dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Malaysia.

“Di gudang ini dipercayai ada daging yang sah dan tidak sah. Kita percaya, kalau daging itu halal, tidak akan ada proses pembungkusan semula,” katanya.

Mengulas mengenai kaitan gudang serta pusat pemborong berkenaan jelasnya, pusat pemborong tersebut disyaki mendapatkan bekalan daripada gudang terbabit berikutan penemuan buktl resit jualan yang ditemui.

“Selain itu, beberapa barang lain turut ditemui antaranya cap halal serta pelekat palsuu yang digunakan slndiket berkenaan,” ujarnya.

Jelas Saiful, slasatan masih dijalankan bagi mengenal pasti sejak bila keglatan terbabit mula ber0perasi selain mengesan rangkaian slndiket yang lain.

“Kita masih menylasat l0kasi daging terbabit diedar,” katanya.

Tegasnya, Maqis memandang serius perkara ini dan tindakan undang-undang berkaitan serta akan bekerjasama dengan KPDNHEP untuk tlndakan selanjutnya.

Reaksi Orang Ramai

Boik0t terus daging import ni…buat kita rasa was2 bila nk beli.lepas tu bagi ank isteri makan.. Kenapa keselmatan negara kita terlalu Mmmmmmm.

Whatever under the blanket, kita tak tahu… kita tak tahu berapa lama dah ber0perasi… dan dah berapa luas telah di pasarkan… jadi, mungkin kita dah termakan… maka bertawakal jer kpd Allah, moga Allah ampunkan kealpaan kita.

Tak pernah beli daging import dan sejuk beku..kalau beli pun fresh dari ladang..tapi takutt juga penjual makanan..nak harga murah dia beli je..pastu jual pada pembeli..baik hati2.

Ha tempat saya ada.. Depan mata saya k0ntena bawa turun barang.. Saya tgk sendri kat barang bungkus an daging Dr filpina.. Tapi yg dok beli orang pasar mlm dan catering yg dok niaga makann.. Kawan sy kata harga murah tapi dia tak tau yg saya tau bekalan depa.. Siap cop halal bila masuk kedai.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral

Sumber : Sinar/http://transformasi.pw/

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*