Hanya linangan air mata gambarkan perasaan bapa 0KU, tak sangka kereta impian ada di depan mata – “Ayah susah menang!s, kali terakhir sewaktu ibunya meninggaI dunia”

 

TIADA ungkapan yang mampu diluahkan, sebaliknya hanya Iinangan air mata bagi menggambarkan perasaan yang cukup terharu.

Sesekali pergerakan tangan dibuat sebagai tanda isyarat dapat disaksikan menerusi satu klip video yang dimuat naik di laman sos!al, sehingga mengund@ng sebak netizen.

Tang!san penuh bermakna itu sebenarnya milik seorang bapa yang merupakan orang kelainan upaya (0KU), sebaik menerima kejvtan sebuah kereta baharu daripada anak-anak.

Salah seorang daripada anak kepada bapa 0KU itu, Roslina Othman berkata, kejvtan dibuat di sebuah pusat pameran kereta di Kuala Terengganu, Terengganu, petang Rabu.

Sebak sambil memegang kunci kereta baharu.

Wanita berusia 29 tahun itu berkata, hadiah itu juga adalah hasil perkongsian adik-beradik bagi memenuhi impian bapa mereka yang berusia 57 tahun untuk memiliki kereta baharu.

“Ayah dan mak saya, kedua-duanya merupakan 0KU pekak dan b!su. Ayah sebenarnya dah lama mengimpikan kereta baru, sejak lebih lima tahun lalu.

“Kereta ayah sebelum ini adalah second hand (terpakai), dengan keadaannya yang tidak begitu elok sehingga perlu dibaiki. Kalau hujan lebat, memang boleh boc0r dari tepi tingkap masuk dalam kereta,”

Bapa Roslina (kiri) bersama ibu yang juga 0KU tersenyum menerima kejvtan.

Roslina yang merupakan anak sulung daripada empat beradik itu berkata, bagaimanapun, hasrat bapanya untuk memiliki kereta baharu terp4ksa ditangguhkan atas beberapa sebab.

“Sebelum saya kahwin pada 2015, ayah selalu cakap kat saya nak rumah lebih selesa dari sebelumnya, iaitu rumah papan. Jadi, kami usahakan dahulu untuk dapatkan rumah baharu untuk ayah dan mak.

“Bertahun-tahun kami tinggal di rumah papan dan di situ juga kami dibesarkan. Alhamdulillah atas usaha kumpul duit, dapat buat rumah batu yang lebih besar di tapak yang sama. Walaupun bukan rumah mewah, tapi dari bur0k kepada yang lebih besar,” katanya.

Roslina (dua, kiri) bersama keluarga.

Anak kelahiran Kuala Terengganu itu mengakui pelbagai dug@an dan rint4ngan untuk menunaikan hasrat bapanya memiliki kereta baharu, saban tahun.

“Macam-macam dug@an, setiap hari fikir, doa kepada Allah semoga dipermudahkan urusan, tahun berganti tahun. Ayah semakin berumur dan selalu s4kit.

“Berbincng dengan adik-beradik, kami berpakat untuk berkongsi bersama. Ayah sebenarnya tak minta kereta mewah pun, tapi mahu kereta yang lebih selesa dan gear automatik,” katanya sambil menambah antara dug@an tersebut adalah faktor kewangan dan pinj4man bank.

Rumah lama (atas) dan rumah baharu (bawah) yang didiami keluarga Roslina.

Namun, Roslina yang merupakan usahawan bersyukur apabila ranc4ngan untuk menunaikan hasrat bapanya itu membuahkan hasil dan kejvtan dirancng bersama adik-beradik.

“Kami bawa ayah pergi sh0wroom untuk survey kereta baharu. Ayah sudah tentu excited lebih-lebih lagi dia pernah cakap teringin nak ada kereta Perodua Bezza macam kereta ayah saudara saya.

Macam-macam dug@an, setiap hari fikir, doa kepada Allah semoga dipermudahkan urusan, tahun berganti tahun
ROSLINA OTHMAN

“Tapi ayah tak tahu sebenarnya kereta tu sudah dibeli, dan hanya tinggal serah kunci. Sebab itulah berkali-kali dia tak percaya sebab tak sangka kunjungan dia ke sh0wroom tu sebenarnya terus dapat kereta,” katanya sambil menambah kejvtan turut disaksikan oleh ibunya yang juga 0KU pekak dan b!su, berusia 49 tahun.

Roslina yang juga ibu kepada seorang anak itu menyifatkan walaupun bapanya 0KU tapi beliau komited dalam membesarkan mereka adik-beradik, dengan bekerja sebagai pemandu lori.

Bergambar kenangan bersama cucu

“Sekarang waktu untuk ayah berehat, dan kami buat kejvtan untuk menggembirakan ayah dan mak. Ayah seorang yang tegas tetapi cukup sp0rting menyokong minat anak-anak.

“Ayah sebenarnya susah men4ngis. Kali terakhir ayah men4ngis sewaktu ibu dan bapanya men!nggal dunia pada 2018 dan 2014.

“Bila kami tengok ayah men4ngis semasa kejvtan dapat kereta baharu tu memang tak sangka sangat. Kami adik-beradik pun turut men4ngis tengok reaksi ayah,” katanya.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*