Korea Utara temb4k m4ti r@kyatnya kerana Ianggar peraturan pencegahan C0vid-19

 

Ker4jaan Korea Utara dilap0rkan akan menemb4k m4ti mana-mana rakyatnya yang didapati mel4nggar peraturan pencegahan C0vid-19, oleh sku@d pen3mbak di tempat awam.

28 November lalu, seorang lelaki yang ditud0h merentas sempadan China telah ditemb@k m4ti bagi memberi peringatan kepada orang awam untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

Walaupun Korea Utara secara rasminya mendkwa negaranya tidak pernah mempunyai k3s C0vid-19, rejim Kim Jong-un tetap melaksanakan tind4kan kuarantin di peringkat tinggi dan pasukan tenteranya diarahkan untuk menemb@k individu yang mencerob0h di kawasan sempadan.

“Mereka melaksanakan huk0man temb@k oleh sku@d penemb4k di tempat awam bagi memberi am@ran keras terhadap penduduk di kawasan sempadan kerana banyak berhubung dengan orang di seberang sempadan termasuk aktiviti penyeIudupan,” kata sumber.

Individu yang ditemb@k m4ti pada hujung November lalu adalah lelaki berusia 50 tahun yang ditud0h menyelud0p dengan rakan perniagaannya (China) merentas sempadan yang telah ditutup hampir sepanjang tahun 2020.

China adalah rakan dagang dan penerima bantuan terbesar Korea Utara. Tetapi aktiviti perdag@ngan di antara dua negara itu meros0k sebanyak 75 peratus sejak pandemik C0vid-19.

Bimb@ng aktiviti penyelud0pan akan membawa masuk v1rus berbah4ya itu, rejim Kim telah meningkatkan kehadiran tent3ranya di kawasan sempadan untuk meIakukan pemantauan ketat.

Pyongyang juga telah menghantar unit-unit khas untuk memer!ksa pengawal di sempadan bagi memastikan mereka tidak terIibat dengan aktiviti penyelud0pan.

Sumber: Daily Mail

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*