Kecoh! Motor bersepah terbaring tepi jalan did4kwa ditend4ng polis cetvs spekulasi… Ini penjelasan polis trafik

PELBAGAI tanggapan dibuat apabila tular gambar motosikal terbaring di tepi jalan.

Malahan senario itu membuatkan netizen meninggalkan komen berbaur kec3wa terhadap pihak polis, semuanya gara-gara kejadian ketika Op Samseng Jalanan yang dijalankan polis trafik baru-baru ini.Bagi mendapatkan kepastian, mStar menghubungi s4lah seorang remaja berusia 18 tahun yang terbabit dalam kejadian itu.

Hanya mahu dikenali sebagai Ahmad Razali, remaja itu mend4kwa motosikal yang dilihat terbaring di tepi jalan itu kerana dit3ndang oleh pihak polis pada hari kejadian.

Malah, dia yang berasal dari Semenyih, Selangor itu, mengakui terkejvt dan terk1lan dengan t1ndakan anggota pasukan keselamatan itu.

“Ketika itu, saya dari rumah nak keluar berjalan-jalan dengan rakan-rakan, semua sekali tujuh motosikal.

“Dalam perjalanan, tiba-tiba ada operasi yang dilakukan pihak polis dan kami dit4han beramai-ramai.

“Kalau boleh lihat dalam gambar itu, motosikal yang terbaring di tepi jalan itu adalah disebabkan dit3ndang pihak polis, manakala kami diarahkan untuk dvduk dan tidak boleh mengeluarkan telefon.

“Saya tak sangka pihak polis boleh buat macam tu,” d4kwanya lagi.

Ditanya mengenai kes4lahan yang dilakukannya, remaja itu meng4ku tidak mempunyai sebarang lesen dan sudah sering kali dit4han polis dalam sek4tan jalan raya.

Pihak polis did4kwa menend4ng motosikal pada hari 0perasi sams3ng jalanan dilakukan.

“Saya dit4han kerana tidak mempunyai lesen. Sebenarnya dah banyak kali saya kena t4han, tapi kali ini lain macam sikit caranya,” ujarnya sambil menambah mereka yang dit4han di4rah men0lak motosikal mereka ke balai polis berhampiran sejam selepas dit4han kira-kira pukul 5 petang pada 6 Disember lalu.

D4kwanya lagi, susulan kejadian itu, terdapat beberapa ker0sakkan pada motosikalnya seperti brek patah dan cover set di permukaan hadapan pec4h.

“Setelah s4man dikeluarkan kepada saya kira-kira pukul 11 malam kami dibenarkan pulang,”jelasnya.

Itu hanya prov0kasi sahaja, dan sudah menjadi kebiasaan menerima k0men-k0men neg4tif seperti itu.

ASISTEN SUPRITENDAN MOHD HAFIDZAL ZAINAL ABIDIN

KETUA BAHAGIAN SIASATAN DAN PENGUATKUASAAN TRAFIK IPD NILAI

Menurut laporan di akaun Facebook Polis Daerah Nilai, sepasukan polis dari Bahagian Si4satan dan Penguatkuasaan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai di Negeri Sembilan telah menjalankan Op Samseng Jalanan di Tasik Senangin, Lenggeng di negeri berkenaan, Ahad lalu.

Hasil 0perasi tersebut, polis mengeluarkan s4man kepada mereka yang mel4nggar undang-undang, selain men4han beberapa motosikal dan individu di atas pelbagai kes4lahan yang dilakukan.

“Sebanyak 76 motosikal dit4han atas pelbagai kes4lahan, 327 s4man telah dikeluarkan, empat remaja lelaki berumur dalam lingkungan 15 sehingga 18 tahun dit4han, manakala tiga remaja lain juga dit4han kerana p0sitif d*d4h jenis methphet4m1ne.

“Daripada jumlah dit4han, sebanyak 18 motosikal dis1ta dan dibawa ke Bahagian Sias4tan dan Penguatkuasaan Trafik IPD Nilai untuk tindakan lanjut,” laporan Polis Daerah Nilai.

Bagaimanapun mStar turut mendapatkan penges4han Ketua Bahagian Sias4tan dan Penguatkuasaan Trafik IPD Nilai, Asisten Superitendan Mohd Hafidzal Zainal Abidin yang memberi penjelasan mengenai hal sebenar pada hari kejadian.

Gambar motosikal Razali atau nama gelaran Ejad di Balai Polis Nilai sebelum dibenarkan pulang.

“Tidak berlaku sebarang kejadian t3ndang-men3ndang motosikal pun pada hari operasi tersebut.

“Itu hanya prov0kasi sahaja, dan sudah menjadi kebiasaan menerima komen-komen negatif seperti itu,” jelasnya.

Tambahnya lagi, motorsikal yang dilihat terbaring di bahu jalanan itu adalah disebabkan mereka ingin mel4rikan diri dan mel4nggar sesama mereka kerana semua jalan tikus telah ditvtup oleh pihak polis.

“Mereka yang langgar sesama mereka, bila dah jatvh, kami biarkan sahaja motosikal itu.

“Buat apa kami nak sus4hkan diri nak t3ndang motosikal itu semua,” katanya.

Pihak polis hanya menjalankan tanggungjawab untuk menjaga keselamatan orang awam, dan tindakan sewajarnya perlu diambil, kerana penunggang motosikal yang melakukan aksi-aksi seperti itu boleh memb4hayakan orang awam di jalan raya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Sumber: mStar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*