Patutnya Da’i Syed Dah Keluar Semalam, Tapi Terp4ksa Tidur L0kap Jugak Sehingga Isnin. Ini Sebabnya..

 

Berita mengenai pendkwah selebriti, Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful Jamalullail yang dihad4pkan ke mahkamh telah menarik perh@tian ramai yang mengikuti perkmbangan k3s sejak awal ia diIaporkan.

Tertvduh yang lebih dikenali sebagai Da’i Syed, 25, didkwa di Mhkamah Sesyen di sini, hari ini, atas pertvduhan meIakukan persetv-buh4n Iuar t4-bii Oktober lalu.

Tertvduh bagaimanapun meng@ku tidak bers4lah dan minta dibicara sebaik kertas pertvduhan dibacakan di hadapan Hakim Faiz Dziyauddin.

Baru nak bayar wang j4minan, sekali kaunter dah ttup

Bagaimanapun hasrat Da’i Syed untuk tiidur lena di rumah selepas 13 hari berada dalam thanan p0Iis bagi tudvhan s4Iah Iaku sksu4I terpksa dilupakan kerana pihaknya ggal membayar ikat j4min.

Ia susulan wakil yang juga pengurusnya, Mohd Aizat Jaafar ggal membayar wang j⁴minan sebelum kaunter bayaran di mahkamh ditutup pada jam 5 petang, Khamis.

Difahamkan Mohd Aizat akan hanya membuat bayaran berkenaan di Kompleks Mahkamh Petaling Jaya dan Shah Alam pada Isnin depan.

Sehubvngan itu Syed Shah Iqmal atau Da’i Syed, 25, terp4ksa dihantar ke Pus@t Tah4nan Rem4n Sementara Beranang, Selangor sementara menantikan proses ikat jamin selesai.

Da’i Syed hadir ke mahkamh dengan memakai baju berwarna biru.

Dalam pertduhan ke atasnya pada Khamis, Da’i Syed dibebaskan dengan ikat j@min bagi tiga tudvhan jnayah sksu4I masing-masing di Mahkamh Sesyen dan majistret Petaling Jaya, dan Mahkamh Sesyen, Shah Alam.

Bagi pertduhan di Kompleks Mahkamh Petaling Jaya, Syed Shah Iqmal mengaku tidak bersIah dan mohon dibicarakan berhubvng dkwaan melakukan se.ks luar aturan t4bii mengikut Sksyen 377B Knun Kesksaan dan perbuatan c4b0I mengikut Sksyen 354 Knun Kesksaan.

Dia dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM25,000 bagi kedua-dua dkwaan itu.

Sementara di Shah Alam pada sebeIah petangnya, tertudvh mengaku tidak bersIah atas dkwaan mer0-g0I seorang peng@nggur wanita berusia 23 tahun dalam kjdian pada 11 September tahun lalu.

Dia didkwa mengikut Sksyen 376 (1) Knun Kesksaan berdepan hukvman pnjara sehingga 20 tahun dan seb4tan, jika sab1t ksIahan.

Da’i Syed mengaku tidak bersIah atas tiga pertduhan terhadapnya.

Hakim Rofiah Mohamad mengarahkan tertudvh diikat jamin sebanyak RM10,000 berserta seorang pnjamin dengan tiga syarat ditetapkan mahkamh.

Syarat itu iaitu tertudvh perlu menyerahkan pasport antarabangsa, meIapor dirikan di Balai PoIis Kota Kemuning, Shah Alam pada setiap 1 haribulan bermula 1 Januari ini selain diIarang berhubvng dengan mngsa dan sksi pendkwaan.

Mahkamh menetapkan pada 19 Februari tahun depan untuk sebutan semula k3s masing-masing di Mahkamh Majistret dan Mahkamh Sesyen Petaling Jaya.

Manakala 25 Januari ditetapkan untuk pihak pendkwaan menyerahkan semua dokumen berkaitan k3s kepada Mahkamh Sesyen Shah Alam.

Sumber : Asia Kini

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*