“M4af Jika Lambat” – Abang Sengau Bawa Motor, Adik Sumb1ng Bonceng Tunjuk Arah Hantar Makanan

 

Ampang: Abang yang seng4u menunggang motosikal, adiknya yang svmbing pula membonceng mencari arah ke lokasi penghantaran makanan berpandukan aplikasi navigasi.

Begitulah kesungguhan dua beradik yang saling membantu ketika mencari rezeki sebagai penghantar makanan di Kuala Lumpur sejak diberhentikan kerja Mac lalu berikutan pandemik C0VlD-19.

Ujian itu tidak mematahkan semangat Amirul Hafizan Rosli, 27, dan adiknya Mohamad Syafiq Haikal, 23, yang masing-masing pernah bekerja sebagai juruteknik di hotel dan penyelia tapak projek, sebaliknya ia titik permulaan untuk mereka mencari rezeki bersama.

Amirul Hafizan yang diIahirkan sngau menunggang motosikal manakala Mohamad Syafiq membonceng di belakang dan membantu mencari arah ke lokasi penghantaran berpandukan navigasi di telefon pintar.

Kisah dua beradik itu tuIar di laman sosial selepas dik0ngsikan seorang pelanggan menerusi hantaran di Faceb0ok (FB).

Menerusi perk0ngsian itu, Mohamad Syafiq dan Amirul Hafizan terIewat menghantar pesanan ke rumah peIanggan kerana terses4t.

Rata-rata warganet tersentuh dan memuji kesungguhan Amirul Hafizan dan Mohamad Syafiq yang sanggup mencari rezeki sehingga lewat malam.

Mohamad Syafiq yang diIahirkan svmbing berkata, dia dan abangnya berhijrah ke Kuala Lumpur dari kampung halaman mereka di Kuala Krai, Kelantan pada pertengahan 2018.

Pemegang Diploma Kejuruteraan Sivil Politeknik Kota Bharu, Kelantan itu berkata, dia pernah bekerja sebagai juruteknik di hotel dan penyelia tapak projek namun rezeki tidak menyebelahinya apabila diberhentikan kerja pada awal Mac lalu.

“Memandangkan abang juga menerima nasib sama, kami berbincang dan akhirnya sepakat menjadi penghantar makanan bersama. Lagipun, motosikal cuma sebuah, jadi lebih baik kami lakukan kerja bersama daripada mengangggur,” katanya ketika ditemui di Taman Ukay Bistari, di sini, hari ini.

Mohamad Syafiq berkata, kerja berdua lebih mudah cuma mereka perlu membahagikan hasil pendapatan diterima.

Disebabkan membuat penghantaran bersama, ada segelintir pelanggan bertanya hubungan mereka bagi mendapatkan kepastian kerana jarang melihat penghantar makanan datang berdua.

“Kami bekerja setiap hari dan membuat penghantaran di sekitar kawasan Lembah Klang daripada pagi hingga tengah malam.

“Biarpun masih baharu, banyak pengalaman dilalui malah pernah dim4ki hamvn pelanggan kerana lewat membuat penghantaran disebabkan hujan lebat dengan r1but petir.

“Saya hanya mampu mohon m4af ketika itu dan serahkan makanan kepadanya sebelum beredar,” katanya yang pernah menjalani tujuh kali pembdahan bagi rwatan sumbing.

Sementara itu, Amirul Hafizan yang juga anak kedua daripada enam beradik berkata, dia pernah memohon pekerjaan lain selepas diberhentikan kerja sebagai kakitangan hotel.

Namun, belum ada pihak menghubunginya untuk menghadiri temu duga atau mengambilnya sebagai pekerja.

“Jadi, buat sementara waktu, saya bekerja dulu sebagai penghantar makanan dengan adik.

“Pendapatan tidak menentu kerana bergantung jumlah pesanan tetapi secara purata kami boleh meraih kira-kira RM1,700 setiap bulan.

“Senang kerja bersama adik kerana jika ada masaIah di tengah jalan, dia ada untuk membantu. Rata-rata pelanggan ditemui juga memberi layanan baik dan tidak meng3jek atau mempersndakan kekurangan kami,” katanya

Berhubung kisah yang tuIar di laman sosial, Amirul Hafizan berkata, dia dan Mohamad Syafiq tidak tahu mengenainya sehingga dimaklumkan rakan.

“Saya tidak tahu pada mulanya dan hairan juga mengapa ada pemandu kereta yang memerhatikan kami ketika berhenti di lampu isyarat.

“Rupanya disebabkan kisah yang tuIar itu. Terima kasih yang memberi kata semangat, semoga anda semua dimurahkan rezeki dan sentiasa sihat walafiat,” katanya.

Sumber: Harian Metro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*