Penduduk Jengka pula diganggu. Di sangka anak ketuk pintu, sekali bila buka pintu

JENGKA – Seorang peneroka di Felda Jengka 24, di sini mendakwa mendengar ketukan di pintu rumahnya beberapa kali, namun tiada sesiapa yang muncul dalam kejadian pada Ahad lalu.

Nazli Musa, 56, berkata, pada awalnya dia menyangka anaknya mengetuk pintu untuk masuk ke rumah kira-kira jam 11.30 malam.

“Saya cakap jangan ketuk (pintu), masuk sahaja sebab pintu bukan berkunci. Saya fikir anak berada di luar pintu tetapi keadaan terus senyap.

“Ketukan berlaku secara berselang kira-kira lima minit tetapi saya tetap tidak buka pintu rumah, namun pada masa sama saya rasa hairan, kerana anak saya tidak pula masuk rumah.

“Kemudian, saya jenguk (periksa) bilik anak-anak saya dan terkejut sebab semua anak saya rupanya dalam bilik masing-masing. Sekelip mata saya terus rasa meremang memikirkan kejadian tersebut (ketukan pintu),” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Peneroka Jengka 24, Razak Daud, 60, meminta penduduk supaya tidak panik berhubung perkara tersebut sekali gus menasihati mereka agar jangan terus membuka pintu jika menghadapi situasi seperti itu.

“Kita bimbang hal ini menjadi satu anc4man bah4ya kepada penduduk.

“Saya saran mereka membuat laporan polis sebagai langkah berjaga-jaga jika menghadapi situasi tersebut,” katanya

Msteri Ketukan Pintu, Mufti Pahang Mula Bersuara Dan Ayat Dia Buat Ramai Setuju. Terus Hilang Rasa Takvt

Isu membabitkan m1steri ketukan pintu yang bermula di Sabak Bernam, Selangor dan sudah ‘berpindah’ ke beberapa negeri lain seakan ‘sama naik’ dengan isu hangat lain ketika ini seperti kes Da’i Syed dan tuntutan harta pelawak AR Badul.

Paling terbaru, kejadian ketukan pintu tanpa salam telah berlaku di Jerantut, Pahang dan dikatakan kali ini lebih ser4m apabila tuan rumah terhidu bau yang sangat bsuk selepas ketukan pintu berhenti.

Malah jika sebelum ini warganet mempersoalkan ‘kenapa rumah bangsa atau agama lain tak kena kacau’, kali ini tidak lagi kerana laporan penduduk mengatakan jiran mereka berbangsa Cina dan India pun turut kena gnggu.

Susulan dari beberapa siri kejadian itu, beberapa pihak tampil memberi kenyataan dan pendapat.

Beberapa hari lalu, pihak pengamal perubatan Darussyifa’ sepakat mengatakan gngguan itu disebabkan oleh jiin dan sy4itan yang sengaja mahu menggnggu.

Sementara semalam pula, Mufti Kelantan mengeluarkan kenyataan bersifat neutral dengan meminta pihak polis agar tampil memberi kenyataan supaya rasa tkut di kalangan masyarakat tidak berpanjangan.

Reaksi Mufti Pahang, beri sedikit keyakinan kepada masyarakat

Terbaru, Mufti Pahang tampil mengulas perkara ini dengan menasihati umat Islam agar tidak perlu takut dengan gngguan ‘pengetuk m1steri’ kerana kejadian itu boleh disebabkan perbuatan makhIuk lain yang tidak nampak seperti ibl1s, jiin dan sy4itan.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, ibl1s, jiin dan sy4itan yang menjadi ‘h4ntu’ itu tidak sekali-kali mempunyai kuasa untuk memudaratkan manusia.

Beliau menjelaskan, sebagai makhIuk Allah SWT, ibl1s, jiin dan sy4itan juga mempunyai perasaan sangat takut kepada manusia.

” Kerana itu, adalah sesuatu yang menghairankan apabila manusia pula yang takut kepada jiin atas dasar takut kepada h4ntu.

” Apa yang kita perlu lakukan adalah ‘hiasi’ rumah dengan ibadah, sentiasa baca al-Quran dan berzikir kepada Allah SWT,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) yakin gngguan ketukan m1steri di lima negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu bukan kerja manusia sebaliknya dilakukan makhIuk halus, jiin atau sy4itan.

Sehingga kelmarin, Pahang negeri kelima yang penduduknya dignggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan dan Johor.

Berkongsi dengan Mingguan Malaysia, Pengerusi Darussyifa’, Abdul Rahman Ahmad berkata, pihaknya menerima laporan berhubung gngguan m1steri berkenaan di beberapa kawasan dan setakat ini mendapati tiada kelibat lembaga, entiti atau kesan tapak kaki.

Mengulas lanjut, Dr. Abdul Rahman berkata, jika umat Islam hanya ‘menghiasi’ rumah dengan mendengar muzik, tidak membaca al-quran, solat sunat, ia akan mendorong kepada gngguan jiin, sy4itan dan ibl1s.

” Umat Islam tidak perlu takut dengan gngguan jiin dan sy4itan ini. Jika kita sentiasa mendekatkan diri dengan Allah SWT, insya-Allah kita tidak akan dignggu,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*