S3l knser Elyana sudah mereb4k ke rahlm, hati dan pngkal paha

 

SEMUA maklum bahawa penyanyi Elyana atau nama sebenar Erneelya Elyana Emrizal, 33, menghldap k4nser limf0ma sejak 10 tahun yang lalu.

Media tempatan melap0rkan, pelantun Tak Tercapai Akalmu itu kini semakin serius dan telah kehilngan selera makan dan berat badannya kini hanya 41 kg (kilogram).

Dilaporkan knser itu juga sudah mereb4k ke rahlm, hati dan pngkal paha.

Kata Elyana, dktor memaklumkan s3l knser lama sudah berkurang ketika dimasukkan ke h0spital bulan lalu. Namun mendapati s3l-s3l itu sudah mereb4k ke bahagian badan yang lain.

Menurutnya, dia kini berusaha kuatkan semangat diri sendiri untuk lebih sihat dan berfikiran p0sitif setiap hari.

Difahamkan, Elyana perlu menjalani rwatan kem0terapl secepat mungkin, tetapi terpksa ditangguhkan kerana keadaan kesihatannya tidak mengizinkan.

Sementara itu, menurut Kementerian Kesihatan (KKM), ini enam tanda dan gej4la knser limf0ma.

  1. Benjolan di leher, ketiak atau pngkal peha (tanda utama).
  2. Dem4m berpanjangan.
  3. Hilang selera makan.
  4. Hilang berat badan.
  5. Ruam dan kegtalan kulit.
  6. Keletihan dan tidak bertenaga.

Individu berislk0;

  • Pesaklt aut0imun
  • Pesaklt jangkltan vlrus seperti HlV dan Hepatltis C
  • Penerima orgn
  • Mempunyai keluarga terdekat menghldap limf0ma

Pengesanan awal boleh menyelamatkan anda.

Sama-sama kita doakan semoga Elyana kembali sembuh dan sihat.

Penyanyi yang popular de­ngan lagu Kalis Rindu itu memberitahu, biarpun saiznya masih kecil, namun sekiranya membesar ia boleh memberi kesan pada tulngnya selain berisik0 lumpvh.

Jelas Elyana, dktor mahu supaya rwatan kem0te­rapl dilakukan secepat mungkin, namun prosedur tersebut terpksa ditangguhkan berikutan keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan.

“Berilah waktu untuk saya kuat dahulu, Insya-Allah kalau diberi kesempatan saya akan melakukan kem0terapl secepat mungkin,” katanya yang kali terakhir melakukan rwatan itu pada 2016.

Biarpun berdepan mslah kesihatan, Elyana tidak mahu menampakkan dirinya saklt dan sentiasa ceria supaya dapat memberi motlvasi bukan sahaja kepada dirinya sendiri, tetapi pesaklt knser lain.

Elyana membuat pendedahan mengenai penyaklt k4nser limf0ma thap empat selepas tersingklr pada minggu kelima program realiti, Gegar Vaganza musim keempat (GV4) pada 2017.

Elyana telah mendirikan rumah tangga dan memiliki dua anak iaitu Cinta Sumayyah, 9, dan Cahaya Ramadhani, 1, yang merupakan anak angkat.

Sumber: Sinar via kosmo

 

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*