50 petugas H0spital Klang positif Covid19

 

Jabatan Kesi-hatan Negeri Selangor (JKNS) mengesahkan terdapat  jagkitan Covid-19 dalam kalangan petugas Kesi-hatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang.

Pengarah Kesi-hatan Negeri Selangor, Datuk Dr Sha’ari Ngadiman ketika dihubungi tadi berkata, seramai 50 petugas Kesi-hatan dijangkiti Covid-19 dan kesemuanya kini mendapatkan rawa-tan di H0spital Sungai Buloh.

“Siasatan oleh pasukan JKNS dan HTAR tidak dapat mengenalpasti punca jagkitan petugas kesihatan berkenaan samada berlaku sebelum pes-akit dimasukkan ke dalam hospital ataupun semasa pes-akit berada dalam tempoh inkubasi iaitu selama 14 hari, namun keadaan terka-wal.

Dr Sha’ari berkata, pihak h0spital sentiasa berwaspada dan memastikan pematuhan kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) dan pemakaian alat pelindung diri (PPE) juga sentiasa dipatuhi.

“Kedudukan daerah Klang yang berada dalam zon merah serta peningkatan k3s-k3s Sev3re Acute Respiratory Inf3ction (SARI) yang mendapat raw-atan di HTAR mengaki-batkan kebarangkalian peningkatan k3s Covid-19,” katanya.

Beliau juga menasihatkan orang awam agar tidak hadir ke hospital sekiranya tiada urusan penting.

“Orang awam juga diminta untuk tidak menu-larkan sebarang berita yang tidak sahih supaya tidak mencetvskan kebimbagan dalam kalangan masyarakat.

 

 

 

 

 

Sumber:HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*