Buat 2 Krja Demi Tmpung PerbeIanjaan Pusat Wrga Emas MiIiknya Sndiri , Remaja 27 Thun Raih Prhatlan Ntlzen

 

Semenyih: Sebelum penuI4ran pndemlk C0VlD-19, Mohammad Azlan Abdul Rahman, 27, menggunakan pendpatannya sebagai pemandu bas persiaran untuk menmpung k0s 0perasi Pertubuhan Kebajlkan Wrga Emas Al-Fattah yang ditbuhkannya sejak Ogos 2018.

Bagaimanapun, lmpak pndemlk ini menybabkan Mohammad Azlan tidak dapat meneruskan pekerjaannya dan kehiIangan pndapatan buIanan RM6,000.

Ia sekali gus memberi ksan kepada pusat jgaannya yang kini berhdapan msIah kekurrangan dana untuk membeli keperluan harian kepada 18 penghunlnya.

Mohammad Azlan berkata, dia bertkar krjaya sebagai penghntar mkanan sejak Mei lalu bagi memastlkan pusat jgaan itu tidak terptus sumber kewangan walaupun jumlah diperoIeh tidak banyak seperti sebelum ini.

“Pada hujung minggu, saya berniaga lkan segar di Serdang, Selangor mengikut tmpahan peIanggan.

“Bekalan ikan segar ini saya peroleh daripada pembekaI dari Teluk Intan, Perak,” katanya.

Menurutnya lagi, pendapatan daripada dua pekerjaan itu masih tidak menckupi kerana k0s operasi pusat jgaan itu mencecah RM15,000 sebulan.

“Disebabkan C0VlD-19 juga, saya tebaIkan muka meminta sumbangan orang ramai melalui medla s0slaI walaupun tidak pernah buat sedemikian sebelum ini.

“Saya tiada piIihan dan apa yang dilakukan ini demi memastikan kebajikan penghuni di sini yang sudah dianggap seperti ibu dan bapa kandung terus terbeIa,” katanya.

Mohammad Azlan berkata, sebelum ini, dia tidak pernah meminta bntuan luar kerana ingin menanggung sepenuhnya pusat jagaan ini selain dibntu ibu bapa dan saudara-mara.

Katanya, dia terbuka hati untuk menubuhkan Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Al-Fattah di Taman Tasik Semenyih di sini, kerana serlng melihat geIandangan tldur di kaki lima ketika bekerja sebagai pemandu bas persiaran.

“Hati saya tersntuh melihat geIndangan meminta makanan daripada orang ramai.

“Penghuni pusat jgaan ini berusia 40 hingga 74 tahun dan mereka diplnggirkan keIuarga.

“Ada yang pernah menjadi geIndangan, ditinggaIkan keluarga di h0spitaI dan pelbagai lagi klsah mereka yang menyedlhkan,” katanya yang juga anak tunggl.

Menurut Mohammad Azlan, pengaIaman manis sepanjang membuka pusat jagaan itu ialah berjaya menytukan semula penghuuni wanlta dengan anaknya yang sudah Iama tidak bertemu.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Harian Metro

Kredit: Dunia Cerita

Via trendinggiler

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*