Terkini! Akhirnya Tarikh Pembayaran Pertama i-sinar diumumkan, Memang Tak Lama Lagi

 

KUALA LUMPUR – Semua permohonan pengeluaran i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sama ada secara digital atau fizikal berjalan lancar, kata Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Permohonan pengeluaran wang dari Akaun 1 dibuka pada 21 Disember.

Menurutnya, bagi mereka yang layak, maklumat tersedia di dalam pangkalan data KWSP.

Sistem ini akan memberi kelulusan secara automatik dan keputusan pertama akan diketahui pada 4 Januari 2021.

Sehubungan itu, beliau meminta pemohon bersabarlah sementara KWSP memproses permohonan yang diterima.

“InsyaAllah, bayaran pertama akan dibuat pada 11 Januari 2021,” katanya.

Berhati-Hati Dengan SMS P4lsu Berkenaan Status Permohonan KWSP i-Sinar.

Pihak KWSP telah membuka pendaftaran untuk program i-SINAR pada minggu ini, sekaligus membolehkan mereka yang terjej4s untuk mengeluarkan wang dari akaun KWSP untuk perbelanjaan.

Walaupun hanya dibuka pada minggu ini, tetapi kini ia didapati terdapat beberapa pihak bertanggungjawab yang menyasarkan pengguna KWSP ini.

KWSP kini memaklumkan yang mana terdapat SMS p4lsu yang dihantar kepada pengguna, yang bertujuan untuk mencurl data ahli.

Pihak KWSP menek4nkan yang mana mereka tidak pernah melantik mana-mana pihak ketiga untuk menguruskan simpanan KWSP anda.

Pengguna boleh menghubungi pihak KWSP terus melalui talian khas i-Sinar melalui 03-8922 4848 untuk mengesahkan pelbagai perkara, termasuk bertanyakan berkenaan dengan i-Sinar ini.

Berhati-hati dengan sebarang SMS yang anda terima, dan jangan tekan sebarang pautan yang meragukan.

Pemohon i-Sinar dibimbangi jadi sasaran sindiket

Pakar kriminologi bebas, Shahul Hamid Abd Rahim menasihatkan pemohon i-Sinar agar tidak mudah terped4ya dengan taktik golongan sindlket yang menlpu mngsa dengan menawarkan pelbagai gnjaran.

Menurutnya, pemohon i-Sinar berkemungkinan besar akan dijadikan sebagai sasaran baharu kepada kumpulan penjn4yah terbabit.

Katanya, organisasi sindlket terbabit ber0perasi dengan meniiipu mangsa4 agar mereka melakukan transaksi wang kepada akaun sindkk3t berkenaan.

“Sc4mm3r akan menawarkan bermacam-macam kepada masyarakat yang mengeluarkan duit ini supaya menggndakan kewangan mereka. Macam-macam tawaran akan diberikan.

“Masyarakat perlu berhati-hati supaya tidak terped4ya kerana mereka akan mengguna berbagai cara untuk memperdam4ya melalui internet, telefon atau perjumpaan dan sebagainya dengan menawarkan berbagai-bagai keuntungan,” katanya kepada Sinar Harian pada Selasa.

Selain itu, beliau berkata, masyarakat juga diminta untuk mengeluarkan wang simpanan daripada akaun mereka jika diperlukan sahaja bagi mengelakkan pembazlran.

Menurutnya, orang ramai seharusnya bijak memanfaatkan permohonan i-Sinar dan menggunakannya hanya untuk hal-hal kecm4san.

“Pastikan bahawa pengeluaran itu dilakukan dan dibelanjakan kepada perkara-perkara yang perlu sahaja.

“Maknanya tidak ambil duit itu dan beli macam-macam dan sebagainya sehingga membawa kepada keruglan ataupun pembazlran,” katanya.

Terdahulu, permohonan i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mula dibuka secara dalam talian dengan melibatkan dua kategori krlteria kelayakan pemohon membabitkan lapan juta ahli.

Ahli yang mempunyai baki RM100,000 dan ke bawah dalam akaun satu boleh membuat pengeluaran sehingga jumlah makslmum RM10,000.

Sumber Malaysian Gazette, Sinar, Amanz

Via rentasasia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*