Pegawai kanan terima r4su4h dan s*ks untuk lindungi kerja har4m k4rtel daging

 

PEGAWAI-PEGAWAI kanan dari tidak kurang empat agensi kerajaan dilaporkan bekerjasama dengan ‘k4rtel daging’ untuk membawa masuk daging-daging tidak sah ke dalam Malaysia sebelum dipasarkan sebagai daging-daging yang mempunyai sijil halal.

Para pegawai kanan yang diberi am4nah untuk memastikan hanya daging halal yang mematuhi standard untuk dipasarkan kepada umat Islam, sebaliknya menerima wang r4su4h.

Malah ada segelintir pegawai dilaporkan menerima habuan s3ks wanita sebagai sog0kan untuk menutup mata terhadap operasi k4rtel daging berkenaan dan memastikan aktiviti h4r4m mereka tidak dapat dikesan.

Difahamkan k4rtel berkenaan sudah beroperasi di negara ini selama lebih 40 tahun, di mana sindIket itu dipercayai mengimport daging dari rumah penyembel1han tanpa sijil halal dari beberapa negara seperti Brazil, Bolivia, Kanada, Colombia, Sepanyol dan Mexico.

Negara yang yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Malaysia untuk mengimport daging halal hanyalah, Australia, Argentina, Brazil, India, Afrika Selatan, Pakistan, Jepun, New Zealand dan Amerika Syarikat.

Di mana urusan import diselia oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar.

Jabatan Perkhidmatan ku4r4nt1n dan Pemeriksaan Malaysia, Jabatan Kastam dan p0lis Pelabuhan pula ditugaskan untuk menguruskan bekalan berkenaan sebaik sahaja memasuki pelabuhan-pelabuhan di Malaysia.

K4rtel daging yang sudah beroperasi bertahun-tahun lamanya itu menunjukkan mereka sudah mempunyai satu hel4h licIk yang ampvh bagi memastikan produk-produk mereka berjaya melepasi pemeriksaan pihak berkuasa dari rumah sembel1han sehingga ke pelabuhan untuk dipasarkan.

New Straits Times memetik sumber dalaman memaklumkan bahawa proses itu bermula di luar negara, di mana pegawai agensi kerajaan yang diamanahkan untuk memantau kualiti daging di rumah sembel1han perlu menentukan sama ada ia memenuhi kualiti standard pengesahan halal Kerajaan Malaysia yang ket4t.

Sumber itu berkata, dalam k3s-k3s tertentu, pegawai berkenaan selepas menerima r4su4h, akan meluluskan daging-daging berkenaan meskipun ia belum pun sampai di tempat pemeriksaan.

“Hanya terdapat dua agensi yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan kelulusan produk dari kilang pemprosesan di luar negara. Namun begitu banyak produk-produk daging dari kilang yang dir4gui memasuki Malaysia menimbulkan persoalan tentang keberkesanan sistem,”

Sumber itu memaklumkan, sebaik sahaja k4rtel berkenaan melepasi pemeriksaan peringkat awal, mereka menghadapi beberapa mas4lah untuk membawa produk itu ke dalam negara menerusi pelabuhan.

Tiga kawasan utama kemasukan kapal kata sumber itu, adalah zon bebas Pelabuhan Klang, Westport dan Northport.

K4rtel itu katanya sudah bertahun-tahun berusaha memastikan ‘tali b4rut’ mereka dalam agensi kerajaan ditempatkan di pelabuhan tersebut.

Perkara ini katanya hanya boleh dilakukan dengan penglibatan pegawai atasan dari agensi yang bekerjasama dengan k4rtel tersebut.

“Salah satu m0dus 0perandi menggunakan borang K8 Kastam, ketika produk memasuki pelabuhan. Borang K8 bermakna sebuah kapal itu hanya boleh singgah di Malaysia sebelum berlayar keluar ke tempat lain,”

“Dalam kes ini, akibat pegawai k0rup, kapal berkenaan meskipun telah diistih4rkan sebagai K8, barangan dibawanya masih boleh keluar melalui saluran lain,”

“Pegawai yang meluluskan saluran itu akan menerima r4su4h wang tunai dari seorang pengantara untuk memberi lampu hijau kepada kargo bagi men1ngg4lkan pelabuhan menggunakan lori,” kata sumber itu.

Barangan di dalam kargo berkenaan katanya, kemudian akan diambil oleh satu daripada beberapa kilang, dan daging itu akan dicampurkan dengan daging mempunyai sijil halal dan dibungkus semula dengan logo halal p4lsu sebelum dipasarkan.

Kata sumber itu lagi, kartel berkenaan melakukan tind4kan itu disebabkan proses mengimp0rt daging halal dari sumber yang sah dan mendapatkan kelulusan pihak berkuasa memakan belanja yang besar.

“Oleh itu tanpa melalui proses pensijilan halal, kartel itu memperolehi keuntungan yang besar,”

Tambahnya lagi peniaga dan pemborong juga cend3rung untuk mendapatkan sumber barangan yang lebih murah.

“Kartel tersebut memberi jaminan bahawa pr0duk itu mempunyai sijil halal, ini bagi memastikan kelangsungan permintaan terhadap barangan mereka,” katanya.

Sumber : MS via Teh Tarik Kaw

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*