Hilang Kerja, Lelaki M’sia Kini Trlantar Sndirian di Hspital di Australia. Bkal Jd Gelandangan Bila Keluar Hspital

 

Kisah rakyat Malaysia berhijrah ke Australia bagi mencuba nasib mencari peluang pekerjaan untuk mengubah kehidupan bukanlah sesuatu asing di kalangan kita.

Namun tidak semua mereka yang berhijrah ke sana berakhir dengan indah dan membawa pulang kejayaan. Lebih menyedihkan, berlaku sesuatu tidak diingini tanpa keluarga di sisi menemani.

Seorang bekas jurutera pembinaan dari Malaysia terlantar kesunyian tanpa sebarang pelawat di Hspital St Vincent’s, Sydney di Australia akibat penyak1t dermat0miositis sejak enam bulan lalu.

Menurut portal The Sydney Morning Herald, Khaidir Abu Jalil, 34, disahkan menghidap penyak1t autoimun yang jarang berlaku itu dengan kadar 50 peratus peluang untuk hidup.

Ketua Bahagian Rheumatologi Hspital St Vincent, Dr Laila Girgis berkata, lelaki tersebut dilaporkan mula sak1t pada Februari lepas namun hanya mendapatkan rawatan di hspital terbabit lima bulan kemudian tanpa sebarang diagnosis.

Semenjak Februari, berat badan Khaidir menyusut separuh daripada berat asal sehingga 42 kilogram dengan suhu badan mencecah mencecah 40 darjah celcius setiap hari.

” Tangan dan sikunya diselaputi dengan luka kulit tidak bern4nah yang disebut Gott ron papul3s, menyebabkan Iuka h1tam menjadi uIser dengan keadaan paru-paru cepat mer0sot.

” Ketika dihantar ke sini, dia dalam keadaan par4h dan ‘kelihatan meng3rikan’ menanggung kesak1tan dengan kadar oksigen yang rendah, tidak dapat bern4fas dan perlu diintubasi di unit rawatan rapi (ICU).

” Dia juga dikenali sebagai ‘lelaki paling sunyi’ tanpa seorang pun pelawat di hspital ini, di mana tempat ramai orang merasai pengalaman paling tervk dalam hidup mereka,” katanya.

Khaidir sedang menjalani rawatan di Hspital St Vincent, Sydney Australia. Foto:The Sydney Harold

Mungkin jadi gelandangan sebaik keluar hspital

Ketika dunia dilanda pandemik Covid-19, ahli keluarga dan rakan Khaidir tidak dapat melawatnya di hspital selain lelaki tersebut kehilangan pekerjaan sebagai jurutera di Melbourne serta berkemungkinan menjadi gelandangan kerana masalah visa.

Khaidir difahamkan merantau ke Australia sejak tahun lalu untuk bekerja bagi menyara keluarganya di Malaysia.

Menurut Dr Laila lagi, ketika Khaidir dalam keadaan kritikal di hspital, beliau pernah berhubung dengan ibu lelaki berkenaan yang menggunakan telefon bimbit jiran di Malaysia.

” Kami mengatakan dia kritikal, ibunya menangis ketika saya bercakap dengannya menggunakan telefon jiran,” ujarnya.

Selepas hampir enam bulan menerima rawatan, Khaidir kini semakin pulih, bagaimana pun masa depan lelaki itu tidak menentu.

Khaidir dijangka akan dibenarkan keluar hspital pada hari Krismas ini dan hanya mempunyai tempoh dua minggu untuk tinggal di rumah perlindungan gelandangan yang dikendalikan St Vincents di Darlinghurst.

Sinar Harian akan mendapatkan maklum balas daripada pihak kedutaan negara di Australia berhubung kisah lelaki berkenaan.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*