Lagi Pelajar $aman Guru, Dah Banyak Sam4n Ni, Netizen Pers0al Apa Tlndakan KPM.

 

Tiga lagi bek4s pelajar SMK Taun Gusi, Kudat Sabah memfaiIkan s4man terhadap guru Bahasa Inggeris mereka kerana g4gal menghadirkan diri ke sekolah menyebabkan pembelajaran mereka terjej4s.

Rusiah Sabdarin, Nur Natasha Allisya Hamali dan Calvina Angayung yang kini berusia 19 tahun meny4man Mohd Jainal Jamran sebagai def3ndan pertama dan bekas pengetua, Haji Suid Haji Hanafi sebagai def3ndan kedua.

Mengikut laporan The Borneo Post, def3ndan pertama sering datang Iambat dan pulang awal sejak Mac 2017, manakala bermula Julai tahun sama, def3ndan pertama langsung tldak mengajar hingga menjej4skan pembelajaran mereka.


Foto :The Borneo Post

“Kami hiIang pembelajaran hampir setahun. Jika tldak mengadv, mungkin kami akan terus kehiIangan arah.”

Sementara itu, Nur Natasha menjelaskan yang pernah diminta untuk menarik balik sam4n tersebut dengan alasan ia akan membuatkan hidup mereka lebih svkar, namun dia dan rakan-rakannya tetap teg4s dengan pendirian mereka.

“Saya takkan mengaIah. Sebagai b3kas pengawas, saya tahu banyak masaIah pelajar berpvnca daripada ket1adaan guru dalam kelas. Mas4lah pelajar meIanggar peraturan sekolah, berg4duh, p0nteng kelas dan p0nteng sekolah takkan mervncing jika guru tahu peranan mereka.”

Tiga lagi def3ndan yang disebut ialah Ketua Pengarah Pendidikan, Menteri Pendidikan dan Kementerian Pendidikan Malaysia.


Foto :imedia

Bagi ketiga-tiga pelajar terbabit, pihak kementerian terlalu berlembut dengan saIah laku penjawat awam, sementelah lagi bagi guru yang memegang amanah besar.

“Terlalu banyak pembaz1ran masa berlaku. Bayangkan sebelum kami pun ada pelajar yang meny4man guru kerana masaIah sama, tetapi dua tahun selepas itu iaitu kami (tingkatan empat) turut mengalami mas4lah sama. Kenapa begitu?”

Terdahulu, pada 2018, Siti Nafirah meny4man def3ndan pertama kerana mas4lah sama. Terkini, tiga pelajar sekolah yang sama turut mengambil t1ndakan.


Foto : Kini TV

Mengapa mas4lah seser1us begini tldak diambil tindakan dua tahun lalu? Mengapa membiarkan masaIah sama berulang lagi? Kementerian harus memandang ser1us isv sebegini.

Ke$ murid s4man ‘guru tak hadir 7 bulan’

Terdahulu, pada 30 Oktober 2018 lalu pelajar Nafirah Siman, 19, dilapor meny4man Mohd Jainal kerana dikatakan dengan sengaja tldak hadir kelas selama tujuh bulan di sekolah yang sama pada tahun 2015.

Sa-m4n tersebut menamakan lima defendan iaitu Mohd Jainal, pengetua sekolah Suid Hanapi, Ketua Pengarah Pendidikan, Menteri Pendidikan, dan kerajaan Malaysia.

Menurut salinan pernyataan tuntutan s4man yang dilihat oleh Malaysiakini hari ini, ketiga-tiga pIaintif merupakan pelajar di kelas yang sama di sekolah tersebut, iaitu 4 Sains Sukan (4SS), antara Januari 2014 hingga Disember 2018.

Ketiga-tiganya mendkwa Mohd Jainal, yang ditugaskan di 4SS untuk mengajar bahasa Inggeris tiga kali seminggu sepanjang tempoh tahun akademik 2017 dari Januari hingga Oktober, hanya hadir ke kelas pada bulan Januari dan Februari.

“Bagaimanapun pada Mac 2017, def3ndan pertama (Mohd Jainal) sering kali datang Iewat untuk kelas bahasa Inggerisnya dan akan meningg4lkan kelas lebih awal atau tldak akan hadir langsung.

“Sepanjang (berlakunya) jumlah (k3s) kehadiran Iewat dan/ atau tldak hadir, pIaintif perlu pergi ke pejabat def3ndan pertama untuk mengingatkan dan/ atau memintanya untuk menghadiri kelas bahasa Inggeris yang dia ditugaskan,” menurut ketiga-tiga plaintif tersebut.

Ketiga-tiga mereka mendkwa antara bulan Mac dan Julai 2017, Mohd Jainal hadir ke sekolah secara tidak konsisten, tetapi hadir ke kelas Iewat dan meningg4lkan kelas lebih awal, dia dengan sengaja gag4l, menol4k dan / atau tldak mengend4hkan untuk mengajar murid-murid mengikut svkatan pelajaran seperti yang ditetapkan.

“Pada atau sekitar 14 Julai 2017, def3ndan pertama telah sama sekali meninggaIkan tugasannya untuk mengajar pelajar di 4SS subjek bahasa Inggeris dan bersiap sedia untuk g4gal (hadiri kelas), menol4k dan / atau mengab4ikan untuk memasuki kelas lagi,” kata ketiga-tiga mereka.


Gambar- Nafirah Siman, 19, bersama peguam

Plaintif mendkwa walaupun terdapat advan dilaporkan kepada beberapa guru dan bahagian pentadbiran sekolah tersebut, tlada sebarang tindakan diambil terhadap Mohd Jainal dan kelas 4SS tidak disediakan dengan guru ganti.

Ketiga-tiga pIaintif menuntut pengisytiharan mhkamah antara lain, bahawa kelima-lima defendan telah meIanggar tugasan di bawah Akta Pendidikan 1996 dalam memastikan ketiga-tiga pIaintif diajar bahasa Inggeris dalam tempoh sembilan bulan pada tahun 2017, serta menyediakan persiapan untuk pIaintif bagi peperiksaan mereka.

Antara lain pIaintif menuntut pengisytiharan bahawa kelima-lima defendan telah meIanggar hak asasi ketiga-tiga mereka untuk mendapatkan akses pendidikan yang termaktub di bawah Perkara 5 yang dibaca dengan Perkara 12 dalam Perlembagaan Persekutuan.

Ketiga-tiga mereka juga menuntut gant1 rvgi teladan, gant1 rvgi am dan gant1 rvgi keterlaluan, kos, dan kervgian yang dirasakan sesuai oleh mhkamah.

Ia bukan kali pertama SMK Taun Gvsi menjadi tajuk dalam berita.

Pada tahun 2013, seorang ibu membuat laporan poIis dan mendes4k Jabatan Pendidikan Sabah mengambil tindakan berikutan dkwaan anaknya yang berusia 14 tahun g4gal dibawa ke baIai poIis atau h0spital setelah dia diser4ng sekumpulan pelajar.

Masdah Tabulung bahkan mendkwa pihak pentadbiran sekolah telah merot4n anaknya.

Sumber: CARI, MKini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*