“Kec3wa Bertukar Sujud Syukur..” Rupanya Ada Yg Terselamat ‘Sebelum’ Kejadian Pesawat Sriwijaya Air Yang Terhemp4s

Siapa sangka, gara-gara penerbangan dih4lang kerana tidak menjalani uj1an swab, keluarga ini tersel4mat daripada nahas ng3ri kapal terbang terhemp4s.

Seorang individu dari Padang Pariaman di Sumatera Barat, Indonesia, Osneti mampu menghela nafas lega apabila beliau dil4rang untuk menaiki penerbangan Sriwijaya Air SJ 182 dari Jakarta ke Pontianak baru-baru ini.

Segalanya bermula apabila wanita berusia 50 tahun itu bersama anak, adik dan anak buahnya dilaporkan tidak memiliki dokumen uj1an swab C0VID-19 PCR negatif.

“Saya sudah tiba di lapangan terbang dan hendak menaiki pesawat, tapi dil4rang kerana tidak memiliki hasil uj1an swab PCR.

“(Sebaliknya) saya hanya ada surat uj1an pantas (rap1d test) antigen,” katanya ketika dihubungi pemberita, memetik laporan Kompas.

Difahamkan, beliau pada awalnya tidak tahu bahawa syarat untuk masuk ke Pontianak adalah diwajibkan untuk menjalani uj1an swab berkenaan, di samping hanya menyangka bahawa surat uj1an pantas antigen itu sudah memadai.

Ekoran dih4lang daripada mengikuti penerbangan, timbul kek3cewaan dalam diri Onesti kerana tiketnya sudah dibeli.

Malah Osneti juga terkilan kerana kehadirannya di Pontianak sebagai tetamu bagi majlis perkahwinan yang dijadual berlangsung pada 10 Jan semalam juga dinantikan ahli keluarganya di sana.

“Tapi kek3cewaan itu berubah menjadi sujud syukur kerana hanya selang beberapa jam selepas pembatalan penerbangan itu, saya mendapat khabar berita kapal terbang itu hilang dari radar,” luahnya.

Jelasnya, beliau tidak menyangka hikmah dia dilarang menaiki penerbangan tersebut telah menyelamatkan nyawanya sendiri hingga membuat sujud syukur serta menangis.

Tidak kurang juga, perasaannya ketika itu agak bercampur-baur kerana dirinya tersel4mat daripada nahas tersebut, sedangkan penumpang lain telah pun mninggal dunia.

“Senang dan duka bercampur-aduk. Senang kerana mampu terhindar daripada musibah itu, duka kerana ada orang lain yang terkena musibah,” katanya.

S4yu, Penyel4mat Temui ‘Sweater’ Merah Jambu Masih Utuh Dipercayai Milik Kanak-Kanak Penumpang Sriwijaya Air

S4yu, Penyel4mat Temui ‘Sweater’ Merah Jambu Masih Utuh Dipercayai Milik Kanak-Kanak Penumpang Sriwijaya Air

Seperti yang diketahui, tujuh orang kanak-kanak dan tiga orang b4yi turut terlibat dalam trag3di pesawat Sriwijaya Air SJ-182 yang terhemp4s pada Sabtu lalu.

Sehingga semalam, serp1han pesawat dan baju kanak-kanak mula ditemukan, lapor Tribun Mataram.

Gambar Via Andi Haslinda Rijal

Ia termasuk sehelai sweater bergambar Minnie Mouse yang berwarna merah jambu ditemukan tentera laut Indonesia (Kopaska) di perairan Kepulauan Seribu semasa operasi mencari dan menyel4mat myat m4ngsa pesawat Sriwijaya Air semalam.

Sweater itu dipercayai milik seorang kanak-kanak yang merupakan salah seorang penumpang pesawat tersebut.

Gambar via Andi Haslinda Rihal

Lebih mem1lukan, pakaian itu dilihat masih utuh dan tidak mengalami sebarang kesan k0yakan ketika ditemukan oleh petugas.

Kecvrigaan bahawa sweater itu milik kanak-kanak tersebut diperkuatkan lagi dengan gambar-gamabr di Instagram ibunya yang menyaksikan kanak-kanak itu memakai sweater di lapangan terbang.

Gambar Via Andi Haslina Rijal

Penemuan itu benar-benar membuatkan orang ramai merasa p1lu dan sed1h. Kesemua penemuan akan diser4hkan kepada Basarnas untuk penyel1dikan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*