[Video] Allahy4rham Syeikh AIi Jaber Lahirkan Ramai Huffaz Al-Quran.

JAKARTA: Pendakwah terkenal Ind0nesia, Syeikh Ali Jaber terkenal dengan kaedah penyampaian dakwah yang lembut sehingga dihorm4ti oleh penduduk Indonesia.

Imam Masjid Jamek Al-Muttaqin Cakranegara, Lombok itu malah giat melakukan aktiviti dakwah dari kota hingga peIosok daerah.

Bahkan, jasanya dikenang kerana melahirkan ramai generasi penghafal Al-Quran termasuk dalam saIah satu program televisyen mencari anak-anak penghafal kltab suci tersebut.

Syeikh Ali dilahirkan di Madinah pada 3 Februari 1976 dan mula menghafal 30 juzuk Al-Quran pada usia 10 tahun dan kemudian diamanahkan menjadi imam di sebuah masjid di Kota Madinah ketika berusia 13 tahun.

Anak sulung daripada 12 beradik itu, mula aktif berdakwah di Ind0nesia ketika menginj4k usia 32 tahun sewaktu mendirikan rumah tangga dengan Umi Nadia.

Beliau kemudian menetap di Lombok, Nusa Tenggara Barat (NTB) dan terus aktif dalam dunia dakwah dengan menjadi guru Al-Quran.

CNN Ind0nesia melaporkan, berita pemerg1annya pada Khamis mendapat liputan meluas di negara itu kerana kehiIangannya dirasakan oleh setiap penduduk di sana.

Berita kemat1an Syeikh Ali atau nama sebenarnya Ali Saleh Mohammed Ali Jaber dimaklumkan oleh pendakwah, Yusuf Mansyur menerusi akaun Instagramnya @yusufmansurnew.

“Innaa lillaahi Wa Innaa Ilaihi Raajiuun. Syeikh Ali Jaber meninggaI di H0spital Yarsi, pada jam 8.30 pagi. Tolong berdoa,” tulisnya.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yusuf Mansur (@yusufmansurnew)

 

Syeikh Ali Jaber berusia 44 tahun pernah disahkan p0sitif C0v1d-19 pada 29 Disember 2020 kemudian dimasukkan ke Unit Rwatan Rapi (lCU) keesokannya di H0spital Yarsi.

Sebelum itu, keadaan kesihatan arwh dilaporkan bertambah baik pada 4 Januari lalu selepas tdak sedarkan diri serta menggunakan alat bantvan pern4fasan.

“Keadaannya semakin baik, pasukan pervbatan mengatakan ada kemajuan, cukup baik dan terus menunjukkan peningkatan,” menurut kenyataan dalam Instagram itu.

Video:

Sumber: utusan

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://dbongkar.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*