Bermula jadi tuk4ng isi minyak, kerani bawa motor burvk hingga bergelar Inspekt0r..Isteri terima seadanya walau PJJ lebih 3 tahun – “Ada hikmah kena ‘rej3ct’ 2 kali”

 

SETIAP hubungan ada dvgaannya, terutama bagi mereka yang menjalinkan hubungan jarak jauh.

Menerusi satu video di aplikasi TikT0k, tul4r pasangan yang mengenali antara satu sama lain sejak 14 tahun lalu di zaman persekolahan sehingga bergelar suami isteri.

Namun, apa yang menjadi perhatian adalah kisah mereka terutama tentang suami yang dahulunya hanya bekerja ‘biasa-biasa’ sehingga menjadi p0lis berpangkat Inspekt0r.

Suami berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Inspekt0r Ruzaimi berkata, dia tidak menyangka videonya tul4r kerana ia dibuat bagi menghargai isterinya.

Berkongsi kisahnya, Ruzaimi yang berusia 31 tahun itu memberitahu, dia mengenali rapat isterinya yang ketika itu sama-sama belajar di tingkatan lima di Sekolah Menengah Belara di Manir, Kuala Terengganu di Terengganu pada 2007.

“Sebelum mengenali dia (kini isteri), saya sebenarnya menyukai seorang pelajar perempuan lain, tapi kena rej3ct. Selepas tu suka seorang pelajar lagi, pun kena rej3ct juga.

“Mungkin masa tu saya selekeh, tak pandai bergaya. Tahun 2007 nak ambil SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) baru saya kenal dia dan kami mulai rapat,” katanya kepada mStar.

Ruzaimi berkata, kedua-dua mereka menyambung pengajian di universiti berbeza di mana dia belajar dalam peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains (Teknologi dan Pengurusan Perladangan) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor dan isterinya dalam bidang perguruan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) di Tanjung Malim, Perak.

“Hubungan kami pernah pvtus sekejap ketika masing-masing di universiti tetapi kembali bersama semula. Tamat pengajian pada 2012, saya bekerja tuk4ng isi minyak di stesen minyak dan tol0ng ayah yang bekerja sebagai tuk4ng rumah.

“Pada 2015 saya dapat kerja sebagai kerani di Bukit Aman, Kuala Lumpur (KL). Masa tu saya cuma pakai motosikal bvruk je, tapi bolehlah untuk bergerak ke tempat kerja,” ujarnya.

Baru tiga bulan bekerja sebagai kerani pada Mei 2015, dia nekad untuk bertunang dan pada tahun yang sama, tunangnya itu menerima tawaran berkhidmat sebagai guru di Melaka.

“Lepas 10 bulan bertunang, kami memvtuskan untuk berkahwin pada Mac 2016. Tapi hubungan masih jarak jauh, saya di Kuala Lumpur dan isteri di Melaka.

Allah pertemukan j0doh saya dengan seorang wanita yang menghormati dan menyayangi saya from zero, daripada tak ada apa-apa INSPEKTOR RUZAIMI

“Baru tiga bulan kahwin, saya dapat tawaran pelantikan sebagai inspekt0r dan dua bulan kemudian pada Ogos 2016, saya menjalani latihan di Pulapol (Pusat Latihan P0lis) di KL.

“Alhamdulillah, waktu ni saya dah ada kereta sendiri dan ia digunakan isteri di Melaka dan dia berulang-alik ke KL untuk berjumpa dengan saya sepanjang temp0h latihan selama sembilan bulan di Pulapol. Tiap-tiap minggu dia tak pernah jemu datang temankan saya outlng,” katanya.

Selesai tamat latihan di Pulapol, kata Ruzaimi, dia kemudian bertugas di Kuala Lumpur pada 2017, manakala isterinya masih berkhidmat sebagai guru di Melaka.

“Alhamdulillah, isteri kemudian dapat dipindahkan ke KL pada akhir 2018. Berakhirlah PJJ (perhubungan jarak jauh) lebih tiga tahun,” katanya dengan nada ceria.

Walaupun pelbagai dvgaan dalam hubungan jarak jauh, Ruzaimi menyifatkan isterinya sebagai seorang wanita yang amat memahami dan bert0lak ansur.

“Dia terima saya seadanya, dari saya cuma biasa-biasa, kerja tukang isi minyak kereta dan buat rumah orang je, sampai jadi kerani guna motosikal bvruk pun, dia tetap ada.

“Jujurnya, gaji dia lebih tinggi daripada saya sebagai kerani ketika itu. Tapi isteri tak pernah pandang rendah pada saya, malah dia lebih bert0lak ansur.

“Ada hikmah di sebalik saya kena rej3ct dua kali semasa di sekolah dahulu, sebab Allah pertemukan jodoh saya dengan seorang wanita yang mengh0rmati dan menyayangi saya from zero, daripada tak ada apa-apa. Syukur alhamdulillah,” katanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Sumber:mstar

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*