Pasangan Tukang Urvt But@ JaIan Kaki Sejauh 20KM Demi Mencari Sesuap Nasi.

KOTA BHARU – Diuji dengan keadaan pasangan yang bvta tldak memvdarkan rasa cinta seorang isteri terhadap suaminya malah setia menjadi ‘t0ngkat’ penunjuk arah ketika berjalan kaki mencari rezeki sebagai tukang urvt di Kampung Talang, Kad0k, Ketereh di sini.

Wanita berkenaan, Fatimah Salleh, 58, berkata, dia dan suaminya, Wan Mohamed Jaafar, 78, akan keluar dari rumah mereka seawal jam 8 pagi dengan berjalan kaki sejauh lebih 20 kilometer setiap hari untuk mencari pelanggan atau berkunjung dari rumah ke rumah bergantvng kepada permintaan pelanggan.

Menurutnya, mereka menjadi tukang urvt selepas mata suaminya masuk habvk slmen semasa bekerja sebagai tvkang rumah pada tahun 1998 ketika usia 54 tahun.

“Selepas kejadian itu, suami saya dir4wat di H0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) sebelum disahkan bvta,” katanya ketika ditemui di rumahnya di kampung itu pada Ahad.

Fatimah berkata, mereka menerima upah antara RM5 sehingga RM30 bergantvng kepada persetujuan pelanggan.

“Kami mempunyai lima anak yang berusia antara 22 sehingga 40-an, namun mereka juga hidup svsah. Kami juga pernah makan ubi rebus yang ditanam di belakang rumah kerana tldak ada duit untuk membeli makanan,” katanya.

“Sebab itu, saya dan suami keluar mencari rezeki sebagai tukang urvt. Dapatlah tampvng perbelanjaan kami termasuk bayar bil air serta eIektrik,” katanya yang turut mengakui suaminya menerima bantuan bulanan Jabatan Kebaj1kan Masyarakat (JKM) sebanyak RM150.

Katanya, rumah yang didiaminya sekarang juga dibina atas tanah w4kaf hasil bantuan wakil rakyat, namun kini keadaannya juga makin us4ng.

 

Orang ramai yang ingin menghuIurkan bantuan boleh menyaIurkan ke akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) Wan Mohamed Jaafar 03010-41-00034954-2 atau hubunginya di talian 019-8232613.

Sumber: sinar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*