‘Seperti Ada Angin Mnghembus ke Arah Sy’. Gadis Terkjut Apabila Lahirkn Anak, Sejam Selepas Disahkn Ha.miI

Agak aneh, namun tiada yang mustahil di sisi Allah swt.

Seorang wanita muda yang baru habis idah selepas empat bulan bercrai terkejut apabila meIa.hirkan bayi perempuan selepas sejam disahkan mengan.dung.

Malah, Siti Jainah, 25, dari Kampung Gabungan Desa Sukapura, Cidaun, Cianjur di Jawa Barat yang mempunyai seorang anak mendkwa tidak merasai sebarang simptom ibu mengan.dung mahupun perubahan bentuk badan, malah turut datang ha.id seperti biasa setiap bulan.

Keadaan itu menyebabkan kampung berkenaan gmpar dan situasi dialami wanita terbabit dianggap aneh serta penuh mis.tik, selain turut tular di media sosial, beberapa hari lalu.

Detiknews melaporkan kejadian itu bermula apabila Siti Jainah tiba-tiba sa.kit perut ketika bermain dengan anak sulungnya dan setengah jam kemudian, dia mendkwa perutnya membun.cit beberapa kali sebelum kempis tidak lama kemudian.

Seperti ada angin yang menghembus

Dia juga mendkwa seperti ada angin yang menghembus ke arahnya ketika itu, sebelum perutnya memulas.

” Keluarga bimbang melihat keadaan saya, malah sebelum perut saya bun.cit, seperti ada (benda) yang masuk ke dalam ra.him.

” Beberapa kali perut membun.cit tetapi tidak lama, ia kempis. Kemudian sekitar 20 minit saya rasa memulas,” katanya.

Menurutnya, keluarganya memanggil bidan untuk membuat pemeriksaan dan mereka dimaklumkan sudah sampai waktu untuk meIa.hirkan anak.

Tidak lama selepas itu, Siti Jainah meIa.hirkan bayi perempuan secara normal dan kedua-duanya sihat.

Wanita itu mengakui terkejut meIa.hirkan bayi terbabit memandangkan selama sembilan bulan tidak merasai proses kehamiIan, serta mengaku datang haid setiap bulan.

” Mungkin ini sudah takdir Allah SWT untuk saya. Yang penting saya dan bayi selamat,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pusat Kesihatan Awam Cidaun, H Eman Sulaeman berkata, pihaknya masih mengumpul maklumat mengenai keIa.hiran itu, meskipun keadaan itu dianggap aneh.

Katanya, petugas kesihatan akan terus memantau keadaan kesihatan ibu dan bayi perempuan itu yang beratnya 2.9 kilogram.

Dari sudut perubatan

Sementara itu, Ketua Pusat Kesihatan bagi mukim Cidaun, H Eman Sulaeman mengatakan bahawa adalah mustahil dari sudut perubatan melibatkan keIa.hiran bayi tanpa merasa hamiI.

” Dalam dunia perubatan ada yang disebut kehamiIan kripto, di mana si ibu tidak menyedari bahawa dia hamiI dan hanya mengetahui bila tiba masanya untuk meIa.hirkan.

” Jadi ini adalah perkara biasa walaupun tidak banyak kes, “katanya.

Eman mengatakan bahawa kehamiIan yang tersembunyi boleh disebabkan oleh bentuk organ tubuh atau dari sejarah kawalan keIa.hiran yang digunakan sehingga proses kehamiIan tidak dapat dikesan.

” Pada pendapat saya, ini adalah proses kehamiIan yang normal, tetapi tidak dapat dilihat. Namun, ia hanya berlaku semasa proses bersa.Iin, “katanya.

Dia berpendapat bahawa pendapat yang beredar di masyarakat adalah wajar kerana masyarakat umum tidak mengetahui tentang proses kehamiIan, sedangkan pada kehamiIan terdapat perkara seperti kehamiIan yang tersembunyi.

Eman bersyukur kerana proses keIa.hiran dibantu oleh bidan pusat kesihatan.

Bayi Siti juga sihat, beratnya 2.9 kg.

” Setelah saya memeriksa di lokasi bersama-sama dengan ketua polis dan ketua mukim, ibu dan bayi dalam keadaan sihat dan proses keIa.hiran adalah normal, sebagaimana normal bagi bayi perempuan dengan berat 2.9 kilogram,” katanya .

Sumber:hmetro dan Trinunnews

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*