‘Sekali SeIuk Bawah Boleh Dapat RM5OO’. Artis Dedah Rupanya Ada Kawan Jadi Yang Terlibat Su.gar Ba.by

Pendedahan mengenai golongan pelajar universiti khususnya sanggup menggdai mar.uah bergelar ‘su.g4r b.4by’ sejak beberapa hari lalu menarik perhatian pelbagai pihak.

Berkongsi kisah membabitkan isu tersebut, penyanyi Bunga Is Me (gambar atas kiri), berkata terdapat dalam kalangan rakannya melibatkan diri dalam kgiatan ‘su.g4r b.4by’ sejak di bangku sekolah menengah kerana mahu keluar daripada kesmpitan hidup.

Pemilik nama Noor Ayu Fatini, 22, itu mendedahkan rakannya terjer.umus dalam kgiatan tidak brmor.aI seawal usia 17 tahun bagi meneruskan persekolahan dan tera.bai akibat keluarga yang berpcah belah.

” Saya pernah rapat dengan seorang kawan prmpuan.

” Dia pernah beritahu saya, ketika ingin menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dia berkenalan dengan seorang ‘su.g4r b.4by’ yang menjanjikan bermacam perkara kepadanya.

” Dia pernah beritahu saya, sekali seluk atau pegang bhgian aIa.t su.Iit, dia boleh dapat wang mudah bermula RM500. Bayangkan kalau dia buat perkara-perkara lain yang lebih ‘dar.ing’.

” Dia juga pernah beritahu saya, dia buat semua itu disebabkan kesmpitan hidup nak bayar yuran persekolahan dan tuisyen.

” Saya tidak berada dalam kedudukan untuk menghakimi apa yang dia buat namun ini membuktikan, ada sesuatu yang tidak kena dalam tangga sosi.aI dan budaya masyarakat kita,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tambah Bunga lagi, ibu rakannya itu sebenarnya mengetahui tentang kgiatan yang dilakukan anak mereka tetapi bertindak mendiamkan diri sahaja.

” Hidup di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur ini, bermacam-macam perkara boleh berlaku.

” Kawan saya siap beritahu ibu bapanya tahu yang dia buat perkara yang tidak bermor.aI namun hanya menutup mata.

” Saya sebagai seorang selebriti berpendapat, apa yang berlaku sekarang ibarat knser yang kalau dibiarkan melarat, akan membin.asakan masyarakat kita.

” Pihak berwajib harus cakna dengan apa yang berlaku. Ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem dan masyarakat kita,” katanya.

Ketika ramai dalam kalangan pelajar sanggup bekerja separuh masa di kedai serbaneka atau pusat membeli belah demi menjana pendapatan tambahan untuk membiayai kos kehidupan di universiti, golongan ‘su.g4r b.4by’ pula memilih jalan pintas untuk hidup mewah.

Tidak menafikan realiti yang berlaku di sekelilingnya, penyanyi muda Farisha Irish (gambar atas kanan) mendedahkan dia juga pernah mengenali rakan yang bergelumang dengan no.da apabila bergelar ‘su.g4r b.4by’ ketika belajar di universiti.

Kata pelantun lagu Tak Malu itu, faktor kesempitan hidup menjadi sebab utama mengapa golongan belia terutama pelajar memilih untuk mendapatkan kemewahan dengan segera.

” Ada dalam kalangan rakan yang jadi ‘su.g4r b.4by’ sebab memerlukan duit.

” Dia tidaklah terlalu pamerkan kemewahan tetapi orang tahu dia melakukan kgiatan terkut.uk sebegitu sebab mampu tinggal di rumah sewa berbanding pelajar lain yang menetap di kolej.

” Tetapi sejujurnya perkara ini tidak sepatutnya dilakukan. Sebagai seorang pelajar yang menuntut ilmu, carilah cara lain yang lebih baik untuk menjana pendapatan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sebelum ini memandang serius penddahan dibuat oleh media brkenaan laman sesawang ‘student programme’ dan laporan dalam Facebook mengenai peningkatan mndadak bilangan pelajar universiti yang trlibat dalam prkhidmatan prmpuan smpa.nan (su.g4r b.4by).

K0smo! sebelum ini melaporkan, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) telah mengambil tindakan menyekat akses ke laman sesawang Sug.4rb.ook

Sumber:k0smo

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*