Tak Semak Dulu Ke Sebelum Masuk TV? Najib Mula Beri Respon Ini Dan Ayat Yg Dia Tulis Ada Betulnya Juga

Beberapa hari lalu tndak.an seorang lelaki, Yus.uf Shukri yang mentert.awakan seorang guru di saluran DidikTV mendapat perhatian meluas media dan orang ramai.

Menerusi video yang dimuatnaik di Tiktok, Yusuf yang merupakan penympai radiio lelaki Hitz.FM Sarawak dilihat ket.awa terb.ahak-b.ahak sewaktu menonton aksi guru wanita yang sedang mengajar subjek Bahasa Inggeris untuk saluran DidikTV Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Pelbagai pihak tampil menyuarakan pendapat dan rata-rata mengec.am tnda.kan Yusuf yang dianggap sangat kura.ng a.jar.

Terbaru, bekas perdana menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak turut memuatnaik status di Facebook beliau berhubung perkara itu.

” Saya turut tak senang melihat komen-komen netizen yang mengk.ritik seorang guru perempuan setelah satu klip video DidikTV segmen sains menjadi tular.

” Jika penggunaan Bahasa Inggeris dalam segmen tersebut kurang baik, ianya tugas tuan pengarah dan penerbit untuk perbetulkan.

” Tak ada siapa yang semak sebelum dibenar untuk disiarkan dalam kaca TV ke?

” Sebab itu, harap Rakyat akan henti mengkrit.ik cikgu tersebut.” tulis Najib.

Najib turut menyuarakan pendapat beliau bagi menyelesaikan kr.itikan rakyat dengan meminta kerajaan melihat semula waktu dan tarikh pembukaan sekolah.

Menurut Najib, tarikh sekolah dibuka seakan tidak kena dengan tarikh PKP berakhir.

” Penyelesaian bagi kri.tikan rakyat ke atas pembukaan sekolah pada 1 Mac sedangkan PKP hanya berakhir pada 4 Mac juga adalah amat mudah sekali:

” a) Sekolah buka semula pada 5 Mac (4 hari kemudian) iaitu selepas PKP berakhir pada 4 Mac;
atau;

” b) Sekolah buka semula pada 1 Mac tapi PKP diumum berakhir pada 28 Feb.

” Kenapa kerajaan sengaja nak undang kemar.ahan dan krit.ikan Rakyat hanya atas perbezaan 4 hari sahaja?” akhiri Najib.

Sementara itu menerusi ruangan komen, terdapat segelintir yang memberitahu Najib bahawa rakyat tak krit.ik cikgu itu, tapi rakyat kr.itik lelaki yang ketawakan cikgu itu.

Terdahulu Menteri Pendidikan, Datuk Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin petang semalam telah mengumumkan tarikh pembukaan sekolah.

Mohd. Radzi berkata, murid sekolah rendah bagi Pra Sekolah, Tahun 1 dan 2 di seluruh negara akan hadir ke sekolah bermula pada 1 Mac 2021.

Manakala murid Tahun 3, 4, 5 dan 6 pula akan akan hadir ke sekolah bermula pada 8 Mac 2021.

” Tarikh pelajar sekolah menengah kembali ke sekolah pada 4 April 2021 bagi kumpulan A iaitu Johor, Kelantan, Terengganu dan Kedah.

” Manakala bagi Kumpulan B bermula 5 april 2021,” katanya pada sidang media yang diadakan secara langsung menerusi siaran televisyen.

Saya bangga jadi guru.

Dalam pada itu, guru wanita yang dijadikan bahan jena.ka seorang penmpai radiio yang tular baru-baru ini menulis status di Facebook beliau.

Guru tersebut, Rafidah Rahmat, melalui satu hantaran Facebook peribadinya berkata, dia bagaimanapun mengakui kele.mahan yang berlaku semasa mengajar.

” Semoga dipermudahkan segala urusan dan kesu.litan yang berlaku buat diriku dan semua rakan muka buku (Facebook).

” Saya akui kelemahan yang berlaku dan bersedia untuk belajar dan memperbaikinya. Saya bangga jadi guru,” katanya.

Status guru tersebut telah mencu.ri perhatian ramai dan rata-rata netizen memberi kata-kata semangat.

Tinjaun Kos.mo! di ruang komen juga mendapati, netizen turut menasihati Rafidah supaya tidak menghir.aukan kata-kata kec.aman selain turut berterima kasih kepada guru berkenaan.

Terdahulu, seorang penyampai radiio Hitz.FM Sarawak, Yus.uf Shukri, diga.ntung tugas selepas video dia mente.rtawakan guru tersebut yang sedang mengajar melalui saluran televisyen DidikTV mendapat keca.man hebat.

Sumber:k0smo

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*