Kmpaun lngkar PKP Naik RM1O,OOO Mulai 11 Mac. Skali Najib Bagi Cadangan Ini, Smpai Brpuluh Ribu Suka

Pengumuman kerajaan hari ini yang bakal mengenakan kompa.un sehingga RM10,000 sekiranya melang.gar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah mengejutkan ramai.

Perkara itu bakal dilaksanakan bermula 11 Mac depan.

Sehubungan dengan itu, bekas perdana menteri, Najib Razak khuatir keputusan kerajaan menaikkan kadar de.nda sehingga RM10,000 terhadap individu yang melang.gar operasi standard prosedur (SOP) COVlD-l9 akan mengundang kemarahan rakyat.

Sebaliknya Najib mencadangkan supaya kadar de.nda dinaikkan secara progresif kerana SOP diperkenalkan kerajaan juga tidak konsisten.

Bagaimanapun kata Najib dia menyokong supaya huku.man yang lebih berat dikenakan terhadap mereka yang lang.gar SOP bergantung kepada tahap keseriusan perintah kawalan pergerakan (PKP).

” Saya sokong huku.man yang lebih berat bagi mereka yang lang.gar SOP COVlD-l9 namun bukan semua SOP PKP adalah sama serius dan tidak patut dipukul rata.

” Bagi kesalahan yang kurang serius melibatkan bilangan rakyat paling ramai yang mungkin berpunca daripada kesilapan tidak sengaja, huku.mannya perlu kepada pengajaran dan perlu dinaikkan secara progresif, bukan untuk memufliskan rakyat.

” Kaedah huku.man progresif ini diguna pakai oleh beberapa negara lain dan diterima rakyat di sana sebab tiada sesiapa akan bersimpati kepada pes.alah d.egil yang berulang-kali melang.gar SOP,” tulis Najib dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

Najib turut memberi cadangan kadar de.nda boleh dinaikkan daripada RM1,000 kepada RM10,000 secara berperingkat.

” Sebagai contoh bagi kesalahan kurang serious, de.ndanya boleh dinaikkan secara progresif.
Kesalahan pertama: RM1,000
Kesalahan kedua: RM3,000
Kesalahan ketiga: RM6,000
Kesalahan keempat dan seterusnya: RM10,000

” Kaedah hukuman progresif ini diguna pakai oleh beberapa negara lain dan diterima rakyat di sana sebab tiada sesiapa akan bersimpati kepada pesalah degil yang berulang-kali melang.gar SOP.

Semalam, kerajaan mengumumkan individu yang melan.ggar peraturan atau SOP yang ditetapkan bagi pencegahan dan kawalan pndemik COVlD-l9 berdepan huku.man de.nda maksimum RM10,000 mulai 11 Mac 2021.

Perkara itu dinyatakan dalam Ordinan Darurat Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021 melalui Warta Kerajaan Persekutuan yang dimuat naik dalam portal rasmi Jabatan Peguam Negara.

Ordinan itu turut menyatakan syarikat atau perbadanan yang melakukan kesalahan berkaitan SOP boleh dide.nda sehingga RM50,000.

Dalam pada itu, Najib menegaskan bahawa SOP yang diperkenalkan kerajaan perlu konsisten jika kadar de.nda dikenakan agak tinggi.

” Tapi jika terus dide.nda RM10,000 bagi kesalahan pertama, ramai tidak akan berpuas hati.

” SOP juga patut konsisten dan tidak boleh sering ‘flip-flop’ sehingga pegawai penguatkuasa dan rakyat pening kepala.

” Selepas de.nda dinaikkan, kemarahan rakyat tentu turut naik mencanak jika berlakunya lagi dwi-standard antara huku.man pada rakyat biasa dengan ahli politik.

” Ianya menjadi lagi parah bagi wakil rakyat sebab sebarang de.nda yang melebihi RM3,000 akan menyebabkan kehilangan kelayakan sebagai wakil rakyat.” kata Najib lagi.

Sumber:maIaysiakini dan FB Najib

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*