Simpan Duit Dalam Gvni, Warga Emas Kumpul RM23,000 Hasil Cuci Pinggan

Tabiat menabung sememangnya sesuatu yang sangat baik dan harus diter4pkan dalam diri sejak kecil lagi. Hal ini supaya, kesemua duit itu boleh digunakan ketika mengalami masalah.

Menerusi laporan Tribun News, seorang w4rga em4s bernama Palyuri t1nggal di Sumantera Bar4t, Ind9nesia berjaya mengvmpul lebih sebanyak Rp 81,0000,00 atau lebih kurang RM23,000.

 

Warga emas berusia 81 tahun itu mampu mengumpul wang sebanyak itu menerusi hasil tit1k pelvh mencuci pinggan mangkvk yang digunakan ketika penduduk setempat mengadakan sebarang majlis mahupun kendur1.

“Bantu mencuci p1nggan ketika majlis perkahwinan. Dia datang untuk memberi bantuan. Orang bagi dia duit dan simpan,” kata salah seorang jiran bernama Musleniyetti.

Selain itu, Musleniyetti juga berkata pada mulanya hanya lapan orang sahaja diperlukan untuk mengira tetapi, wang terlalu banyak dan bertambah kepada 16 orang pada hari kedua.

 

“Di lantai, dalam lipatan kain, di bawah bantal dan tilam. Semua dipenuhi dengan wang yang banyak,” jelasnya.

Wang yang sudah dikira akan disimpan ke dalam bank negara dan masih juga terdapat beberapa guni lagi yang masih belum dikira jumlahnya.

Palyuri juga difahamkan hidup sebat4ng k4ra dan tidak berkahwin. Segala pekerjaan dilakukan dengan g1gih tanpa meminta atau ‘mengem1s’ bantuan daripada masyarakat setempat dan mula menabung sekitar tahun 1990-an kerana terdapat wang-wang lama di dalam simpanannya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami

Sumber: Tribun News

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*