Dakwaan ibu bawak anak dikompaun 10k, Ketua Polis Negara dedah cerita sebenar

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador menyifatkan perbuatan melontarkan pelbagai tudu.han lia.r terhadap polis sehingga menimbulkan persepsi nega.tif terhadap pasukan itu dilakukan oleh individu yang sengaja ingin ‘popular’.

Menurutnya, anggapan seperti ‘polis kej4m’ kerana mengenakan tindakan tegas, termasuk kompaun adalah tidak wajar kerana setiap tindakan dilakukan mengikut Ordinan Darur4t (Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit) (Pindaan) 2021 dalam usaha untuk memutuskan rantaian pand.emik C0VID-19.

“Orang ambil kesempatan, ada yang nak popular, lontar pelbagai tudu.han lia.r kemudian sembunyi tangan. Contohnya macam kes di Lahad Datu kononnya polis t4ngkap ramai pengemis di sana.

“Sebenarnya warga Pala’u ini mengemis beramai-ramai hampir di setiap lampu isyarat di sana, jadi polis pergi t4ngkap, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang viru.s sedang menular. Di Sabah sekarang kes sudah menurun tinggal 35 dan kami hendak turunkan lagi.

“Sehubungan itu polis kena ambil tindakan untuk elak mereka berkeliaran, mereka mungkin dij4ngkiti. Jadi kami t4ngkap, namun yang keluar dalam berita mengatakan polis kenakan tindakan komp4un RM10,000.

“Cerita sebenarnya kami t5ngkap di bawah Akta Imigresen dan serahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk perlindungan, tidak ada niat pun hendak kompaun… kami tahu takkan mereka mampu, RM5 pun mereka tidak ada, usahkan RM10,000. Jadi nak kata polis kej5m tidak adillah,” katanya.

Jelasnya, begitu juga dalam kes membabitkan sepasang kekasih yang kononnya dikompaun RM10,000 baru-baru ini, ketika sedang makan dan minum di Cheras, tindakan itu sebenarnya bukan dilakukan oleh pihak polis, namun oleh sebuah agensi kerajaan yang lain.

Sehubungan itu beliau menyeru masyarakat supaya berfikiran lebih matang dalam menilai setiap tindakan tegas yang dilakukan oleh polis kerana ia dibuat semata-mata untuk kepentingan rakyat serta demi mengekang penularan wab4k C0VID-19.

Beliau menegaskan polis hanya bertindak sebagai pasukan yang membantu pelaksanaan undang-undang di bawah Akta 342 berhubung kawalan peny4kit berj4ngkit.

“Undang-undang itu milik Kementerian Kesihatan (KKM) (Akta 342)… kami diminta dan diberi kuasa untuk bantu KKM.

“Isu kompaun RM10,000 sudah lama dibincangkan sejak bermula gelombang ketiga COVID-19 apabila wujudnya kluster baharu dan mula merebak dalam kalangan komuniti.

“Kompaun RM10,000 itu bukan ditujukan kepada mereka yang membuat kesalahan kali pertama (tapi) ia adalah untuk individu yang mengulangi kesalahan sama iaitu individu yang pernah dikompaun sebelum ini melakukan kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP),” katanya.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai yang berasakan diri terani4ya atau tidak bers4lah boleh mengemukakan rayuan kepada Kementerian Kesihatan di Pejabat Kesihatan Daerah mengikut daerah di mana k0mpaun itu dikeluarkan.

Komp4un RM10,000 tak perlu jelas serta merta, boleh r4yu

PUTRAJAYA: Individu yang dikompaun RM10,000 akibat ingkar prosedur operasi standard (SOP) di bawah Ordinan Darurat Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Pindaan) 2021 tidak perlu menjelaskan dend4 itu serta-merta, dan mereka juga boleh mer4yu dengan pihak diberi kuasa bagi mengurangkan jumlah komp4un.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan, berkata jumlah kompaun yang ditulis atas notis s4man bukanlah sesuatu yang muktamad, kerana individu terbabit boleh membuat rayuan berdasarkan budi bicara pegawai yang diberi kuasa.

“Ordinan itu menyebut tidak melebihi RM10,000. Ia boleh jadi RM100 atau RM1,000, …bergantung kepada bentuk kes4lahan,” katanya dalam sidang media bersama Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah, hari ini.

Sumber: Bernama

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*