KJ Baru Je Ambil Vksin Sinovac Dari China. Tetapi Apa Yg Berlaku Kepadanya Selepas Itu Mngejutkan Ramai

Baru-baru ini, Khairy Jamaluddin atau lebih dikenali sebagai KJ membuat kenyataan beliau tidak akan mengambil vksin jenis Pfizer-BioNTech yang pertama kali digunakan negara.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVlD-19 Kebangsaan (PICK) itu berkata tujuannya adalah kerana mengambil vksin seterusnya yang akan digunakan.

” Saya tidak akan ambil vksin Pfizer-BioNTech bukan sebab ia tidak bagus. Pfizer bagus dan ia terbukti selamat dan tiada apa-apa kesan sampingan.

” Biarlah ada juga barisan menteri yang memberi contoh ambil vksin yang akan datang. Saya juga tidak tahu apa jenis vksin yang akan diluluskan seterusnya.

” Jadi apa sahaja jenis vksin diluluskan kerajaan seterusnya, saya orang pertama yang akan ambil (disunt1k) vksin itu. Tidak kiralah ia vksin Sinovac, Rusia (Sputnik V) atau Astrazeneca,” katanya.

Lepas KJ ambil vksin Sinovac, terus boleh cakap Mandarin

Hari ini, KJ yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi mencuri perhatian wargamaya apabila memuat naik sebuah video dirinya bertutur dalam bahasa Mandarin selepas selesai menerima vksin COVlD-19.

Menerusi laman sosial Twitter, KJ yang juga merupakan Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVlD-19 Kebangsaan berkongsi vdeo tersebut sebagai seruan untuk semua rakyat Malaysia menerima sunt1kan vksin demi perlindungan bersama.

” Hai semua, saya baru terima vksin Sinovac. Saya nak menyatakan ia adalah selamat. Saya rasa bagus.

” Bahasa Mandarin tiba-tiba jadi baik. Tak kira apa jenis vksin pun, ia adalah selamat. Mari bersama perangi virus. Lindung diri, lindung semua!” tutur KJ menerusi ciapan bervideo.

Meninjau di ruangan komen, ramai wargamaya memuji dan terhibur melihat usaha KJ dalam menasihati orang ramai supaya jangan takut untuk menerima sunt1kan vksin.

” Kalau macam gini side effect dia, saya nak tunggu vksin dari Korea lah,” usik seorang wargamaya.

” Ada vksin dari Sepanyol tak? Mana tau lepas ni boleh fasih Spanish, malas nak baca substitle bila tengok Money Heist, season baru nak release dah ni,” kata seorang wargamaya.

” Sounds like my korean neighbour speaking mandarin. Got slang but totally understandable,” tulis seorang wargamaya.

” Abislah! Lepas ni kelas-kelas mandarin tak dapat cari makan. Vksin sinovac sekali dos je terus boleh fasih ni,” ujar seorang wargamaya lagi.

Pada Rabu, KJ merupakan individu pertama menerima sunt1kan vksin Sinovac dari China di Hospital Rembau, Negeri Sembilan, bersama 10 anggota barisan hadapan.

Vksin Sinovac tiba di Malaysia pada 27 Februari lalu menjadikannya bekalan kedua bagi vksin COVlD-19 dalam tempoh seminggu, selepas Pfizer-BioNTech diterima pada 21 Februari.

Vksin Sinovac yang juga dikenali sebagai CoronaVac, diperoleh menerusi perjanjian bekalan meliputi 14 juta dos.

Sumber:gempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*