[Video]Saat Gembira 11 Sahabat Prgi Bercuti Brtvkar Tragedl, SIah Seorg Drpnya MninggaI Dunia.

Setiap pertemuan, pasti akan berakh1r dengan perpi.sahan.

Begitulah kisah persahabatan 11 remaja ini yang merupakan rakan sekelas dari sebuah sekolah menengah di Johor.

Siapa sngka, detik gembira bercuti bersama-sama selepas tamatnya peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjadi detik yang paling tragls dalam kamus persahabatan mereka.

Ini kerana saIah seorang rakan mereka mninggal dunia aklbat terbablt dalam kecel.akaan jalan raya ketika sedang dalam perjalanan ke sebuah lokasi peranginan.

“Percutian yang terselit pemerg.ian,” demikian kapsyen pada sebuah video yang dimu.at naik oleh seorang pelayar yang sehingga kini meraih lebih 700,000 tontonan.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, Nur Aleya Natasha berkata sehingga kini dia dan rakan-rakan yang lain masih bersedlh dengan traged1 yang menlmpa sahabat mereka, Muhammad Asyraf Abdullah.

Rlak wajah gembira Allahyar ham Muhammad Asyraf ketika bercuti bersama rakan-rakannya, minggu lalu.

Mengimbas kembali detik du.ka yang berlaku pada 21 Mac lalu, gadis yang senang disapa sebagai Aleya berkata, mereka yang terdiri daripada 11 sekawan bercuti dan melakukan aktiviti riadah bersama-sama memandangkan selepas ini kesemuanya svkar bertemu dan membawa haIuan masing-masing.

“Plan berjalan sebagaimana yang dirancang. Yang perempuan naik kereta, dan yang lelaki menunggang motosikal. Kami bertolak ke sebuah taman tema air di Desaru dahulu. Selesai mandi manda, kami bertolak ke sebuah homestay pula.

“Dekat homestay tu kami buat barbeku dan melepak di pantai yang memang terletak berdekatan. Arwh yang uruskan bab barbeku ni. Masa rekod video ucapan ketika barbeku, arwh ada kata ‘semoga dapat result yang baik’.

Allah yarham Muhammad Asyraf (kanan) berkonvoi menaiki motosikal bersama rakan-rakan sekelasnya.

“Sedlh sangat mengenangkan selepas ini kami tak dapat ambil keputusan sama-sama,” kata gadis berusia 18 tahun dan berasal dari Johor Bahru ini.

Bercerita lebih lanjut, Aleya berkata selepas selesai bersarapan keesokan hari, kesemua mereka bercadang untuk mengunjungi Pantai Batu Layar terlebih dahulu sebelum pulang.

“Sebelum bertolak dari homestay, kami dah saling berpesan supaya bawa motor elok-elok. Dipendekkan cerita, kami yang berkereta tiba dahulu di pantai tu.

“Sambil menunggu kawan-kawan yang naik motor, tiba-tiba dapat WhatsApp daripada mereka beritahu Asyraf kemIangan. Mereka hantar gambar juga. Masa tu memang mengge.letar, rasa serabvt. Terus kami ptah balik ke lokasi.

“Menurut rakan kami, arwh kmIangan dengan sebuah kereta yang nak masuk simpang. Dia terjatvh dan sebuah kereta lain tak sempat elak lalu melang garnya. Ada seorang pengguna jalan raya sukarela tumpangkan keretanya untuk bawa arwh ke klinik berdekatan. Masa tu arwh masih bernywa.

Kami bertuah ada sahabat sebaik arwh. Dia memang sering ingatkan kawan untuk jangan tinggal solat.

“Kami semua ikut ke klinik manakala dua orang rakan pergi buat report di balai polis. Lebih kurang setengah jam menunggu luar klinik, doktor beritahu Asyraf tak dapat diselamatkan,” ceritanya sambil menambah, Allah yarham mengalami kecedraan pa.rah di kepala.

Menurut Aleya, arwh Muhammad Asyraf tidak menunjukkan perubahan ketara sewaktu percutian, melainkan ada menyatakan rasa sedih kerana masing-masing bakal membawa haluan sendiri.

“Arwh gembira saja. Cuma dia ada keluarkan ayat ‘Sekarang ni happy, selepas ni tak ada dah’. Dua kali arwh kata macam tu tapi kami tak rasa apa-apa pun.

Aleya dan rakan-rakan mengunjungi pus.ara Allah yarham Muhammad Asyraf.

“Masa tu fikir nak spend time dengan kawan-kawan dan nikmati momen gembira… tak mahu fikir perkara-perkara sedih. Tapi bila dia tak ada, barulah teringat semula ayat tu,” ujar Aleya.

Katanya lagi, walaupun Muhammad Asyraf sudah tiada, namun grup WhatsApp mereka tetap tidak sunyi malah ketiadaan arwh ‘diambil alih’ oleh bapanya.

“Arwh merupakan anak sulung daripada dua adik beradik. Ayah arwh ambil alih nombor arwh dan selalu berhubung dalam grup tu. Ayahnya malah bahasakan dirinya sebagai ‘ayah’ kepada kami.

Allah yarham Muhammad Asyraf (kiri, belakang) disifatkan sebagai seorang yang menyenangkan serta sering mengingatkan rakan lain agar tidak lupa solat.

“Dia akan jemput kenduri tahliI, malah selalu ajak kami datang ke rumahnya untuk bersembang. Mungkin dia mahu menghil.angkan rasa rindu terhadap arwh anaknya.

“Kami bertuah ada sahabat sebaik arwh. Dia memang sering ingatkan kawan untuk jangan tinggal solat… kalau ajak beriadah atau apa jua aktiviti, memang dia selalu tak berkira masa.

“Saya tak sangka video ni viral kerana memang muat naik untuk abadikan momen yang tak mungkin dilupakan kami semua. Pada mereka di luar sana, terima kasih doakan sahabat kami, Muhammad Aysraf Abdullah,” katanya lagi.

 

Sumber: mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*