‘Setakat Ini Saya Takde Terima Apa2 Sumbangan’ – Keadaan Trkini Zamani, Terpaksa Naik Skuter Tiga Roda

SeteIah lama menyepi dalam industri hiburan, penyanyi Zamani dikhabarkan terpaksa menghentikan r.awatan pnyakit skoIio.sis atau tvIang blkang meIngkung kerana berdepan masaIa.h kewangan.

Menurut Zamani, dia memerlukan sekitar RM300 bagi mengikuti satu r.awatan kiropr.aktik bagi mengurangkan masa.Iah berkenaan.

” Alhamdulillah keadaan kesihatan saya masih lagi dalam keadaan baik, saya hanya mngalami msaIah tvIang bIakang.

” Sepatutnya perlu jalani r.awatan setiap dua minggu sekali, namun kosnya agak tinggi.

” Oleh kerana mereka tak tetapkan kekerapan r.awatan, saya pilih untuk pergi hanya apabila betul-betul s4kit, ” katanya kepada mStar.

Ditanya sama ada dia menerima apa-apa bantuan kewangan daripada badan-badan tertentu, Zamani berkata dia lebih selesa untuk terus berkerja.

” Sumbangan daripada badan-badan yang terlibat dalam industri seni setakat ni tak ada lagi.

” Saya pula lebih selesa nak kerja sendiri, kalau boleh bagi la bantuan menerusi tawaran kerja… itu lebih baik.

” Mungkin juga apabila melihat keadaan saya macam ni orang risau nak bagi offer, papi sebenarnya saya sihat tapi fizikal je nampak macam ni, , ” ujarnya.

 

Bulan lalu, Zamani meluahkan pendapatannya terjejas berikutan penularan COVlD-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Malah beliau berkata, untuk beberapa sesi r.awatan mengurut dia perlu mengeluarkan kos di antara RM300 hingga RM400.

” Buat masa ini saya berhenti dulu. Namun, kalau rasa s4kit sangat saya buat urutan sendiri seperti yang diajarkan. Hidup memang ada fasa-fasanya dan kita kena lalui apa yang berlaku sekarang,” katanya.

Penyanyi kumpulan Slam ini mengakui kehidupannya agak terkesan dan hanya berbelanja untuk perkara yang perlu saja.

Selain dari itu, Zamani tanpa berselindung turut mengakui membuat permohonan bantuan untuk golongan B40 seperti yang ditawarkan kerajaan.

” Apa nak dimaIukan kerana artis juga perlukan pendapatan. Pada saya tiada salahnya perkara ini.

” Tidak ada apa yang hendak dimaIukan kerana semua orang terkesan sekarang. Semata-mata nak elak maIu, tapi hidup susah pun tak guna juga.

” Apapun, terpulang kepada cara masing-masing dan saya tak maIu untuk mengakui perkara ini. Lagipun saya dah pernah rasa susah dulu,” katanya.

Zamani berkata, dia juga merancang memohon menyertai Program Hiburan Dari Rumah (HDR) dengan bayaran sebanyak RM5,OOO menerusi Pakej Rangsangan Industri Kreatif Malaysia (Prisma).

” Dah ada peluang pasti saya tak nak ketinggalan untuk ambil. Kita pun tak boleh buat apa-apa dan ini peluang untuk cari pendapatan. Rasanya benda ini bagus untuk golongan penyanyi dan pemuzik,” katanya.

Zamani berkata, dalam masa sama tidak berpeluk tubuh mengharapkan bantuan semata-mata kerana tetap berusaha mencari rezeki untuk keluarganya.

Pada 26 Februari ini dia akan beraksi di konsert virtual anjuran Boss Production Pte Ltd dari Singapura.

” Selain itu, saya juga keluarkan syampu jenama Salju yang dipasarkan menerusi platform ilike_global dan akan turut dijual di Shopee selepas ini.

” Ini termasuk buku Hitam Putih Sebuah Autobiografi yang mengisahkan kehidupan saya juga dikeluarkan dan dijual menerusi platform kru2u.originals,” katanya.

Sumber:mstar dan hmetr0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*