Pernah Menggemp4rkan Negara Mengamvk di Chow Kit, Prebet Adam MeninggI Dnia Semalam

Adam Jaafar atau lebih dikenali sebagai Prebet Adam yang pernah mengg3mparkan negara kerana mengamu.k di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur pada 17 Oktober 1987, meninggI dnia semalam.

Allahyrham meninggI dnia ketika menerima rwatan di Hspital Pulau Pinang (HPP).

Adik lelakinya Arzat Jaafar memberitahu perkara itu menerusi satu hantaran di Facebook pada semalam. Dia turut satu menyertakan foto di tanah perkburan.

Nama Adam pernah menggeg4rkan negara dengan satu pristiwa amu.kan berdrah di Chow Kit, kira-kira 32 tahun lalu.

Kjdian mengakib.atkan seorang leIaki terbv.nuh ak.ibat terkena temb4kan rmbang.

Adam yang berusia 26 tahun ketika kjdian, terlepas daripada hkvman m.ati dan dihantar ke Hspital Tanjung Rambutan selama 10 tahun kerana disahkan tidak s.iuman ketika melakukan ksIahan berkenaan.

Sementara itu, BERNAMA melaporkan Adam Jaafar dilaporkan meninggI dnia di HPP semalam, akiibat jngkitan kvman pada paru-paru.

Menurut adiknya, Hawa, 56, Adam meninggI dnia pada usia 60 tahun, kira-kira 9 pagi semalam ketika menerima rwatan di HPP dan jnzah dikebvmikan di tanah perkburan Islam di Datuk Keramat selepas solat Zohor.

” Sebelum ini abang memang tiada sakit apa-apa, Allahyarham sihat sahaja cuma kadang-kadang demam, itu biasalah… cuma minggu lepas dia masuk hspital dan pemeriksaan doktor kata ada jngkitan kuman pada paru-paru,” katanya ketika dihubungi, Bernama, hari ini.

Difahamkan rakan-rakannya termasuk penduduk kampung turut sama mengiringi jnzahnya.

Hawa berkata Adam, anak sulung daripada lapan beradik, adalah seorang abang yang sentiasa mengambil berat tentang adik-beradik lain dan mereka sekeluarga merasa sedih dengan pemrgian abangnya itu.

Pada 2018, isu mengenai kjdian Adam mengamu.k itu kembali mendapat perhatian ramai selepas Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyatakan pendapat peribadinya.

Susulan itu, adik Adam, Hawa dilaporkan memohon maaf kepada kerabat diraja Johor yang diher3t ke dalam insi.den itu dan menyatakan Adam mengamu.k disebabkan msaIah di tempat kerja dan tiada kaitan dengan kerabat diraja Johor.

Hawa dipetik menafikan adiknya dibv.nuh oleh Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ismail semasa berkhidmat sebagai ‘caddy’ golf kepada AImarhum, kononnya menjadi punca Adam mengamu.k di ibu negara.

” Adam mengamu.k di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur pada tahun 1987 kerana msaIah di tempat kerja dan bukannya kerana adik kami dibv.nuh Almarhum Sultan.

” Semua adik-beradik kami masih hidup, hanya seorang sahaja yang sudah meninggI dnia pada tahun 1975 kerana kjdian kebkaran di rumah,” katanya.

Nama Prebet Adam tidak asing lagi kerana pernah mengg3garkan negara dengan satu pristiwa amu.kan berdrah di Jalan Chow Kit kira-kira 32 tahun lepas.

Dalam insi.den tersebut, Adam telah meIpaskan temb4kan rmbang sehingga menyebabkan seorang leIaki yang sedang melalui kawasan itu terbv.nuh.

Sumber:hmetro, utusan dan astr0awani

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*