“Abah Nak Tanggvng Kes4kitan Saya”

PED1H menerima perkhabaran bahawa bapa kesayangan telah menghembvskan naf4s terakhir, namun lebih ped1h apabila tidak dapat bersama insan berkenaan ketika saat-saat terakhir sebelum jenaz4hnya dikebvmikan.

Begitulah kisah pilu yang dilalui oleh wanita ini saat bapanya, Roslan Ahmad, menghembvskan naf4s terakhir pada 5 Mei lalu.

Video yang dikongsikan di aplikasi TikTok yang memaparkan gambar kenangan bersama arwh bapa dan diakhiri dengan gambar pus4ra lelaki tersebut, benar-benar meruntun hati netizen.

“The hardest moment was I received the news that abah p4ssed away (Saat yang paling sukar adalah apabila aku menerima berita pemergian abah), masa aku masih terl4ntar s4kit di h0spital dan tak dapat tengok abah kebvmi,” demikian kapsyen pada video berkenaan yang sehingga kini meraih lebih 201,000 jumlah tontonan.

Berkongsi cerita dengan mStar, Affea Firzana yang menetap di Pasir Gudang, Johor berkata insiden pilu itu berlaku ketika minggu pertama umat Islam menyambut Ramadan.

“Ketika itu saya mula jatvh s4kit. Bermula dengan dem4m dan simpt0m-simpt0m lain yang dialami pes4kit C0v1d-19. Masa itu memang saya tak syak yang saya dij4ngkiti virvs berkenaan. Ingat biasa sahaja.

Affea yang merupakan anak bongsu daripada lima adik beradik sangat rapat dengan arw4h abahnya.

“Arw4h abah kata, dia tak sanggup tengok saya s4kit. Kalau boleh, biar dia yang tanggung kes4kitan saya tu. Dipendekkan cerita, dua hari kemudian abah diser4ng g4strik. Bawa ke klinik dan dia dirujuk ke h0spital kerana bacaan gulanya tinggi.

“Abah memang ada diab3tes dan dar4h tinggi. Dia dimasukkan ke z0n merah. Dalam masa yang sama, keadaan kesihatan saya mer0sot dan rupa-rupanya saya dis4hkan p0sitif C0v1d-19.

“Ketika itu saya juga dimasukkan ke h0spital yang sama kerana alami sesak naf4s. Walaupun di h0spital sama, kami ditempatkan di w4d berasingan… saya minta nak tengok abah tapi d0ktor tak benarkan,” cerita wanita berusia 27 tahun ini.

Menurutnya, dia hanya mampu berhubung menerusi panggilan telefon untuk mengetahui perkembangan kesihatan bapanya ketika itu.

Kenangan hari raya tahun sebelumnya di mana Affea memeluk arw4h abahnya.

“Abah beritahu lapar dan nak mandi, tapi saya sed1h sebab tak mampu buat apa-apa memandangkan saya juga sedang s4kit. Tiada ahli keluarga dibenarkan menemani abah. Malam tu, dia telefon pula abang.

“Menurut abang, suara abah masa tu dah lemah. Akhirnya, abah menghembvskan n4fas terakhir tengah malam itu. Saya pula hanya mengetahui perkara tersebut sekitar pkul 3 pagi.

“Hairan bila dapat WhatsApp bertalu-talu yang ucapkan t4kziah. Saya dah pelik. Bila diberitahu berita itu, saya tak tahu nak rasa apa-apa. Sedih sangat sebab tak dapat nak bersama-sama adik beradik lain uruskan arw4h abah.

“Saya anak yang paling rapat dengannya namun tak mampu bersama-sama dengannya ketika saat akhir. Itu yang buatkan saya teramat sedih,” ujar anak bongsu daripada lima adik beradik ini.

Menurutnya yang senang disapa sebagai Affea, dia dir4wat selama 14 hari di h0spital dan masih dalam proses penyembuhan.

Tambahnya lagi, sejak bapanya dikebvmikan, dia masih belum berpeluang untuk menziarahi pus4ra kerana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Saya hanya mampu kirim doa dari kejauhan buat masa ini. Juga hanya mampu tatap gambar pus4ra abah dari telefon bimbit.

Affea kini melanjutkan pelajaran peringkat Ijazah Sarjana (Master) dalam jurusan Sumber Manusia.

“Sungguh pun begitu, saya reda dengan takdir yang tertulis. Apa yang mampu buatkan saya kuat adalah memikirkan arw4h abah ‘dijemput’ pada bulan yang baik. Juga kata-kata sokongan serta doa daripada orang ramai.

“Tak sangka perkongsian di TikTok meraih perhatian ramai. Saya sekadar nak kongsi kisah ini bersama orang lain, supaya mereka yang masih ada ibu bapa dapat menghargai orang tua masing-masing selagi masih ada masa,”ujarnya lagi.

VIDEO:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Satkoba Viral

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*