“Kita kena tutup aibb orang”-Wea Selamos tampil ulas isu melibatkan Ebit Lew

Isu melibatkan pendakwah bebas popular Ebit Lew yang hangat terseb4r pada waktu ini sedang disi4sat pihak polis. Ia menjadi semakin hangat apabila berlaku beberapa pendedahan dari Firdaus Wong yang mewakili mngsa yang mendakwa telah menerima g4ngguan seksu4l

“Siap yang buat, edit video Ebit Lew?”-Wea Selamos

Pengamal perubatan tradisional dikenali sebagai Wea Selamos tampil dalam satu video menasihati mereka yang suka membuat fitn4h suapaya kembali ke pengkal jalan

Beliau juga tidak faham kenapa ada orang mahu dengkii dan mahu jatu.hkan Ebit Lew

Beriktu reaksi netizan

“Betul tu..!! Ilmu tggi mana pun..dlm islam xajar buka ai.b org.. Macm manalah seseorang itu nak hadapi harian di masa ini.. Andai kata Org sebelah..Yg tgh bersungguh tu di serang balik mcm mana dia serang Ust.EL..mesti dia pun rasa malu nak hadapi harian dia sendiri.. Oopenat..” tulis seorang netizan

Kasihan PU Abu, nama jadi ‘content’ ulasan gara-gara pendakwah disiasat kes g4ngguan seksu4l – “Jangan ambil kesemp4tan… buka ruang fitn4h”

GARA-GARA pernah viral disebabkan kisah rumah tangga, nama Pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan dikaitkan pula dengan kes melibatkan pendakwah terkenal yang kini disiasat atas tuduhan gangguan seksual.

Abu atau nama sebenarnya Muhammad Abu Sufyan Mohd Mokhtar Rozaidi memohon agar semua pihak berhenti menjadikan kisahnya sebagai kandungan untuk mengulas isu yang sedang berlaku.

“Saya terpanggil untuk bercakap mengenai isu ini sebab nama saya turut dikaitkan. Saya hanya ingin meminta semua pihak tidak kaitkan saya dengan isu ini.

PU Abu kesal ada segelintir pihak kaitkan namanya dengan isu pendakwah terkenal.

“Sebelum ini saya pernah viral tapi isu melibatkan peribadi dan sebab itu orang buat ‘troll’. Tapi isu pendakwah terkenal itu melibatkan undang-undang.

“Jadi, biarlah pihak berkuasa menjalankan siasatan. Tak perlu nak kaitkan dengan orang lain atau ulas isu ini,” katanya kepada mStar.

Sebelum ini, PU Abu pernah menjadi viral gara-gara kontroversi menceraikan isteri pertama ketika sedang hamil dan berkahwin dengan wanita lain.

Selain PU Abu, nama Da’i Syed dan Da’i Farhan turut dikaitkan dengan isu melibatkan pendakwah terkenal tersebut.

Nasihat saya, janganlah ambil kesempatan atas apa yang berlaku.

Menerusi laporan mStar, polis telah membuka siasatan berikutan penyebaran video dan mesej yang didakwa mempunyai kaitan dengan seorang personaliti dakwah.

Kes itu disiasat di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998 (Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian).

Dalam pada itu, PU Abu turut melahirkan rasa kecewa apabila terdapat segelintir pendakwah selebriti dan influencer yang mengambil kesempatan untuk mengulas isu tersebut.

Video mirip pendakwah terkenal iaitu Ebit Lew kini menjadi perbualan hangat di media sosial.

PU Abu berpendapat isu tersebut tidak sepatutnya diulas di media sosial memandangkan ia masih dalam siasatan polis.

“Saya perasan ada segelintir pendakwah selebriti dan influencer turut mengulas mengenai isu tersebut. Bagi saya, tidak perlu sebenarnya.

“Kes itu pun masih dalam siasatan polis. Nasihat saya, janganlah ambil kesempatan atas apa yang berlaku. Lagi kita ulas, seperti membuka ruang untuk fitn4h.

“Biar hanya dua pihak saja terlibat iaitu pihak yang memperjuangkan hak mngsa wanita dan pihak berkuasa yang menyiasat kes tersebut,” ujarnya.

“Hai la Sahabat, Apa Khabar Mu..” Ustaz Amin Beri Pesanan Penuh Hikmah Buat Ebit Lew Dan Semua

Bagaimanapun, hari ini kami tertarik dengan perkongsian dari Ustaz Amin yang memberikan kata-kata penuh hikmah buat sahabatnya Ebit Lew. Dari apa yang dikongsikan Ustaz Amin, nampaknya beliau turut masih tidak dapat mendapat sebarang perkembangan terkini daripada Ebit Lew.

“Hai la sahabat, apa khabar mu…”
Ustaz Amin yang berkongsi gambarnya bersama Ebit Lew itu bertanya khabar Ebit Lew. Dalam pada itu dia turut menulis beberapa kemungkinan yang berlaku dan mendoakan agar semuanya baik-baik.

Jika apa yang diperkata betul, semoga Allah memperbaiki diri mu dan memperbaiki akhlak semua orang yang mengatamu. Jika ia pembohongan semoga Allah merahmatimu dan menggantikan perkara yang lebih baik buatmu.

Jika nanti kau di syurga dan aku tiada carilah aku untuk ke sana, dan jika aku di tempat yang baik dan kau tiada aku berjanji akan mencarimu, jika kita berdua tiada di sana, semoga guru-guru kita dan orang-orang yang soleh yang kita kenal mencari kita. Amin ya Rabb..

Ustaz Amin turut mengingatkan mereka yang sedang giat mencari bukti supaya tidak keterlaluan perkara yang tidak berkenaan.

Biarkan yang bertangunggjawab menjalankan tugas
Kerana kita risau jika terlalu melampau dan beria-ria dalam menyebarkan keaiban, akan menyebabkan satu hari nanti Allah tidak menjaga dan memelihara keaiban kita pula.

Apa yang penting bagi Ustaz Amin adalah untuk kita bersama memperbaiki kelemahan diri. Ini kerana Allah tidak melihat kepada permulaan seseorang tetapi Allah melihat di mana penghujung setiap hambaNya.

Apa kata anda? Kongsikkan bersama kami

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*