India matikan talian internet handphone & sms selama 12 jam agar calon tidak menipu ketika peperiksaan

Sebanyak 16 daedah di Rajasthan, India dihentikan perkhidmatan internet telefon bimbit dan SMS selama 12 jam kerana negeri itu sedang mengadakan peperiksaan penting untuk memilih guru yang akan ditempatkan di sekolah kerajaan. Kerajaan negeri mengambil keputusan itu bagi mengelakkan calon menipu ketika peperiksaan.

 

 

Peperiksaan yang disebut sebagai Rajasthan Eligibility Examination for Teachers (REET) adalah peperiksaan yang amat kompetitif di mana lebih dari 1,600,000 pelajar bersaing untuk dipilih bagi 31,000 jawatan tersebut di sekolah kerajaan.

Antara 16 daerah yang terjejas adalah Jaipur, Udaipur, Bhilwara, Alwar, Bikaner, Dausa, Chittorgarh, Barmer, Tonk, Ajmer, Nagaur, Sawai Madhopur, Kota, Bundi dan Jhalawar dan Sikar.

Selain itu, jumlah calon yang ramai untuk menduduki ujian REET membuatkan kerajaan mengambil beberapa langkah yang tegas untuk keselamatan bagi mengelak penularan wabak Covid-19. Peperiksaan tersebut dianjurkan oleh Lembaga Pendidikan Menengah Rajasthan yang berpusat di Ajmer di 3,993 pusat peperiksaan.

Sumber: NDTV

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*