Suami mnggal, sy jempt semua waris suami utk urusan faraid. Tiba2 mak mertua kata sesuatu buat aku meraung. Apa lah nasib 2 org anak aku.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Nama aku Milah (bukan nama sebenar) berumur 32 tahun. Suami aku telah meninggalkan aku pada penghujung November tahun 2019 bersama dengan dua orang puteri.

Sorang berusia 7 tahun dan yang kecil berusia 4 tahun.Aku ingin berkongsi kisah ini kerana bagi aku ia sangat istimewa untuk pengajaran diri aku dan kita semua. Di akhir akhir ini banyak isu tentang harta faraid di soc1al med1a.

Adik ipar yang terlampau strict nak faraid harta abang,bapa mertua yang tak subulu dengan anak bertahun tahun tetiba muncul bertanyakan hak.

Benar masing masing ada hak. Dan kerana itu Allah telah menetapkan hukum faraid untuk menyelesaikan masalah seperti ini. Sebelum suami aku meningal dunia, aku dan dia mengusahakan gerai makan tepi jalan.

Sebelum itu suami aku bekerja kilang selama hampir 7 ke 8 tahun namun atas beberapa isu beliau telah berhenti kerja. Aku pula sebelum itu bekerja sebagai seorang kerani di pejabat kontraktor dan berhenti kerana masalah penjagaan anak. Jadi selepas suami berhenti kami bersepakat meniaga nasi campur di tepi jalan.

Kami mempunyai sebuah kereta waja second hand yang dibeli dengan harga RM5k dari kawannya. Rumah pula suami beli semasa bekerja kilang, rumah flat kos rendah. Alhamdulillah suami jenis pandai merancang juga.

Kalau harap aku ni, jenis dapat duit habis. Ada je benda nak dibelinya. Dah la income kecik. Mujurlah suami pandai mengawal belanja. Jadi kami ada sedikit saving di tabung haji, insuran nywa aku dan dia, rumah (masih hutang) dan kereta tanpa hutang.

Suami aku ada 5 orang adik beradik. Dia anak ke tiga. Ada 2 kakak dan 2 adik lelaki. Ibu dan ayah mertua ku hanya bekerja kampong dengan mengusahakan sawah padi. Bila bukan musim padi, mereka berjualan sayur kampong yang ditanam sekeliling rumah. Begitu juga adik beradik suami.

Kedua kakaknya sudah berkahwin. Yang seorang berniaga online, suami seorang guard, dan kakak kedua seorang tukang jahit baju dan suaminya bekerja kilang.

Dua adiknya masih belajar. Seorang bakal MA, dan seorang lagi di sekolah menengah. Pada pandangan mata kasar keluarga mereka semuanya biasa biasa sahaja. Tidak mewah tapi cukup. Keluarga mentua aku ni bukanlah kategori orang alim. Ayahnya bukan kaki surau tapi tidaklah sampai tak solat.

Sesekali dia ke surau. Kebiasaanya tidak. Mereka suka berkaraoke jika berkumpul. Kalau kenduri kendara tu, ada juga joget lambak. Kiranya semua jenis sporting.

Panjang betul intro kan, hahaha.

Aruwah suami meningal akibat kemaIangan jalan raya. Aku tidak pernah bersedia dengan semua itu. Semasa dia meningal, aku tak menangis. Terkejut. Aku hanya terbayang kehidupan aku dengan dua orang anak perempuan.

Macam mana aku nak berniaga, nak angkut barang barang setiap hari. Memikirkan semua itu aku jadi lelah. Insan sekeliling memelok memberi kata semangat. Aku hanya mampu angguk dan memandang mereka tanpa sempat aku hadam pun apa yang mereka kata.

Selepas pngebumian aruwah aku balik, mandi dan solat maghrib. Kemudian tertidur keletihan dan terjaga lebih kurang jam 3 pagi. Masa itu dunia terasa lain. Baru datang rasa sedih, tak percaya, rasa sunyi dan berbagai perasaan lagi.

Aku menangis semahunya.Aku pandang anak anak yang sedang tidur. Tak boleh berfikir jauh bagaimana masa depan mereka tanpa ayah. Yang pastinya aku kena kuat untuk mereka. Selepas aruwah meningal, atas nasihat kawan, aku pun ke sana sini menyelesaikan antaranya KWSP, hutang rumah dgn bank,ejen insuran, tabung haji (tempat saving kami).

KWSP suami tak letak penama. Tapi menurut kawan walaupun ada penama duit KWSP tetap kena difaraid, begitu juga insuran kerana ada bahagian saving dalam insuran.

Rumah pula suami letakkan nama aku sebagai penerima hibah. Jadi selepas dikumpulkan, anggaran kasar adalah dalam 70k juga jumlah yang bakal difaraidkan kerana aku tiada anak lelaki. Aku berjumpa dengan keluarga mertua. Aku yang minta semua ahli keluarga termasuk adik beradik suami datang ke rumah mentua.

Aku ceritakan semuanya dengan detail sebelum proses permohonan sijil faraid. Masa itu ditemani ejen insuran yang juga kawan aku. Kami suami isteri ambil insuran dengan dia. Jumlahnya tidak lah beratus ribu sebab tak mampu bayar bulanan tinggi.

Pada masa kami ambil insuran tu, kami fikir ambik jelah bagi sekadar ada. Sikit pun takpe. Tp bila terjadi begini, alhamdulillah ada juga lah duit yang boleh diharap. Kami hanya ambil untuk diri kami berdua je untuk anak anak tak ambil insuran atau med1cal card sebab tak mampu bayar bulan.

Suami kata, “takpe kalau apa apa dengan anak, pergi je hspital krajaan. Andai kata anak pergi dulu kita tahu nak cari duit. Yang penting kalau kita m4ti, duit yang ada ni utk kebajikan anak”. Semasa aku ceritakan kepada mentua, inilah reaksi yang aku tak pernah terfikir sama sekali akan berlaku.

Ayah mentua kata,“kamu tak perlu faraid duit duit tu. Ambil semua untuk kegunaan kamu dan anak anak. Walaupun kami ni ada hak, tapi ayah nak halalkan pada kamu”.

Kemudian mak mentua mengangguk,

“Betul. Tak payah bagi dekat ibu dengan ayah. Kami ni alhamdulillah sihat lagi, ada kudrat lagi. Pandailah kami cari sendiri kalau nak makan”. Masa tu terus berlinang air mata. Bukan aku gembira sebab dapat makan sorang tapi aku sedih, terharu.

Kenapa mereka begitu? Sedangkan ada sesetengah orang, duit faraid ni ibarat durian runtuh bukan? Kakak ipar kata, “kalau dah bahagi bahagi nanti berapa je tinggal untuk kau”. Adik ipar yang berdua memandang aku sambal angguk angguk kepala.

“Kitorang tau akak susah sama sama dengan abang. Dengan anak kecik meniaga tepi jalan. Kitorang ni tak pernah tolong pape pun. Takkanlah bila abang takde kita nak ambik duit hasil usaha abang dengan kakak”.

Terus meraung aku masa tu. Allah sedihnya. Dalam hati aku hanya terdetik, “boleh ke macam tu?”. Disaat orang lain yang lebih alim dari mereka ni boleh berubah hanya sebab duit, tapi keluarga mentuaku yang biasa biasa ni jadi sangat faham pula pada keadaan menantu mereka yang tiba tiba menjadi balu.

Macam tak logic kan? Aku sendiri susah nak percaya. Sedangkan mereka bukan kaya. Masing masing ada kesusahan sendiri.Aku ucap terima kasih pd mereka krana kebaikan ini. Walaupun aku dapat semua duit tapi aku tetap hulur sedikit pada mentua.

Aku tolong repairkan kereta bapa mertua, sesekali beri duit belanja pada anak anak buah dan adik adik suami yang masih belajar. Aku belikan rantai yang berharga RM2k untuk mak mentua, dan dua kakak ipar. Bukan nak tunjuk ada duit, tapi aku rasa serba salah.

Bukan juga niat nak membazir atas duit yang ada. Aku pujuk mereka supaya terima. Anggap ini hadiah dari suami. Niat aku ikhlas. Tiap minggu aku bawa anak anak jenguk atok dan nenek. Kebaikan mereka membuatkan aku mahu hubungan ini kekal sampai bila bila.

Aku mahu puteriku kenal inilah atok, nenek, pakcik dan makcik mereka yang diluar nampak biasa tapi hati mereka sangat hebat. Aku berharap andai suatu hari nanti aku berada dalam situasi mereka, aku boleh buat perkara yang sama dengan mempunya sifat empati yang tinggi terhadap orang lain.

Aku dah tak meniaga tepi jalan tapi aku ambil tempahan makanan online. Tempahan kecil kecil untuk pejabat, majlis kecilan setakat 50 ke 100 orang makan. Aku buka akaun saving di tabung haji dan SSPN untuk anak anak. Belajar berjimat untuk masa depan anak.

Buat masa ni belum terfikir nak cari pengganti. Doakan aku terus kuat dengan ujian hidup ini. Terima kasih untuk keluarga mentua. Semoga Allah gandakan rezeki untuk kalian.

Antara Reaksi Reaksi Warganet.

Nia Zalia –Confessor juga berjiwa besar. Terus jumpa family inlaw utk urusan faraid. Takde nak selindung selindung jumlah yang difaraidkan. Takde nak lengah lengahkan urusan. Bila kita jaga hubungan sesama manusia Allah pon permudahkan urusan.

Ada sesetengah orang bila dah nampak jumlah duitnya mula rasa tak cukup. Lalu melambat lambatkan proses, buat susah. Kalau orang sebelah sana yang mulanya ikhlas nak serah semua sempat la terjngkit pnyakit hati dulu. Setan cucuk sana sini. Jadi la pergduhan berpanjangan.

Safiah Ahmad – Allahuakhbar!. Kebaikan dibalas dengan kebaikan. Saya menangis bukan teresak esak, tapi sampai meleleh air mata terharu. Sungguh. Masih ada insan yang punya hati suci murni. Dari bapa mertua, mak mertua, kakak dan adik aruwah.

Begitu juga TT tidak gelap mata dan melupakan mereka. Semoga TT, anak anak dan seluruh keluarga aruwah suami TT dirahmati Allah, dimurahkan rezeki, dipermudahkan segala urusan. Aamiin

Reen Ahmad – Sebak baca. Just like my mom. Abangg dia pengetua, pencen. Kahwin tapi takde anak. So bila meningal, my mom ada bahagian dalam harta pusaka abang dia. Masa Bicara kuasa dia cakap dia nk serah semuanya pada kakak ipar dia (balu aruwah).

Dia tanak satu sen pun. Bila saya tanya kenapa mama tak ambil hak dia (I just wanna know what her answer). My mom cakap yang abg dia susah senang kumpul harta dengan wife dia. Kadi kenapa nak ambik. Rezeki yang Allah bagi sekarang pun terlebih dari cukup. Allahu, I’m so proud with my mom.

She Shida – Baca kisah ni dengan saya saya rasa nak menangis sebab tharu. Saya kagum dan bangga dengan family aruwah. Walaupun keje kilang gaji tak besar, suami beringat beli rumah untuk ank isteri.

Saya kenal orang gaji besar, boros tak menyimpan tak beringat masa depan. Saya kagum dengan family aruwah sepakat 1 family tak nak duit walaupun ada hak. Mereka pun bukan orang senang tapi tak gile harta. Mudah mudahan menjadi asbab mereka semua ke syurga.

Saya kagum dengan TT. Membalas kebaikan mereka dengan menjaga silaturrahim dan membeli barang kemas kepada mertua dan kakak kakaknya. Orang bbudi kita berbahasa. Barang kemas tu akan jadi kenangan pemberian aruwah kepada mereka dan berguna jika terdesak nanti.

Saya doakn TT sekeluarga beserta keluarga mertua hidup dalam sakinah dan beroleh ganjaran syurga. Sesungguhnya Allah dah berjanji orang orang yang mjaga solaturrahim kerana Allah akan mdapat perlindungan di padang mahsyar nanti. Sumber – Milah (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*