Aku dipaksa isteri utk kahwin lagi sebab dia terlalu sibuk. Tak sangka calon macam ini yg isteri carikan utk aku

Salam kepada admin dan rakan pembaca diluar sana, Tujuan post ini adalah sekadar berkongsi sedikit cerita saya dan keluarga saya. Saya Ramlan, bukan nama sebenar.. ber umur 34 tahun, Saya dibesarkan di rumah Anak yatim.

Saya berada di sini semenjak berumur 14 tahun lagi, walaupun di besarkan tanpa ibu bapa, Alhamdulillah, kini saya bekerja sebagai engineering bahagian mesin perubatan, membaiki kerosakan mesin perubatan, contohnya mesin CT scan, MRI dan lain – lain.

Sekiranya anda telah membaca kebahagian ini, saya ingin meneruskan bagaimana saya berjumpa dengan isteri saya. Kami bersama – sama dibesarkan di rumah anak yatim, berbeza nasib, saya masih ada saudara yang ingin menjaga saya dari jauh, berbeza dari dia.

Dia dilahirkan tanpa bin, dan ibunya berkahwin dengan orang lain ketika dia berumur tiga tahun, sudah jatuh di timpa tangga, ibunya meninggl ketika beliau tingkatan satu, sebelum jauh lagi penceritaan saya,

anggaplah nama isteri saya Aminah, berusia empat bulan lagi tua dari saya dan kami dilahirkan pada tahun yang sama.

Isteri saya Aminah adalah tulang belakang saya sehingga berjaya ke hari ini Walaupun mengalami ksukaran untuk berkahwin tanpa wali, saya belajar beliau membantu saya dari kewangan, tidak putus memberi kata semangat kepada saya, sukar untuk saya melupakan jasa beliau.

Kami di satukan pada berumur 26 tahun, dan dikurniakan seorang anak lelaki setahun sesudahnya, dan seorang perempuan dua tahun kemudian setelah anak pertama lahir.

Ketika berumur tiga puluh tahun, isteri saya mohon untuk berhenti, menjadi suri rumah sepenuh masa, dan membuka rumah untuk perempuan yang akan melahirkan anak tanpa ayah.

Ketika berumur 32 tahun, saya diuji dengan kenaikan pangkat, saya terpaksa untuk cover area Singapura, Thailand, Vietnam, dan Philipine, dan saya diberi rumah di Johor Bahru, dan perlu standby bila – bila masa untuk pergi ke luar negara.

Oleh kerana saya lebih banyak berada di Johor Bahru, dan isteri sayang untuk meningg4lkan rumah kebajian beliau, Aminah mohon agar saya berkahwin dua, untuk jaga pakai saya ketika saya berada di Johor Bahru.

Puas saya menolak, dan akhirnya, saya bersetuju setelah beliau yang mencarikan calon untuk saya.
Isteri kedua saya, berumur 30 tahun, dan berasal dari Johor Bahru juga.

Pelbagai perjanjian tiga hala kami buat, contohnya pembahagian nafkah, hibah, tanggung jawab, dan pelbagai lagi.

Alhamdulillah, walaupun Aminah sedih, tetapi Aminah juga gembira melihat saya terurus ketika terpaksa out station kerana kebanyakan flight saya dari Singapura.

Langit tak selalu cerah, saya dan Aminah diuji ketika Ani disahkan mengandung, pada bulan April lalu, trimester pertama sangat menguji kami bertiga, dan Aminah mencadangkan saya mengambil pembantu rumah untuk menguruskan rumah saya dan Ani di JB.

Ibu Mertua saya, sudah mula masuk campur, kata saya suami tak berguna, mementingkan kerja sahaja.

Saya menjadi semakin pening, saya sudah menghubungi doula jika saya dalam tugas, mereka akan menemani isteri saya.

Ani akur, tetapi ibu mertua sekali lagi, mengatakan saya terlalu sayang kerja, tidak sayangkan nyaawa manusia, saya membantah, kata saya, saya membaiki mesin CT scan, MRI, Radioterapi, dan banyak lagi, banyak nyaawa saya selamatkan.

Ibu mertua sepertinya, ke sal membenarkan saya berkahwin dengan anaknya.

Ani mula merajuk, menjauhkan diri dengan saya, Aminah, cuba menerangkan betapa sibuknya saya dan hanya anak kedua sahaja saya berada di hspital ketika kelahiran anak saya bersama Aminah, itupun selepas dilahirkan,

Ani tidak mahu terima alasan saya, dan mohon ceraai, Saya berkata, ceraai tak kan jatuh, selagi anak tidak dilahirkan, Ani masih lagi tidak mahu terima kenyataan.

Jadi pesanan saya, sila kenal, dan faham tugas suami, dan kemungkinan yang akan berlaku. Terima kasih kerana membaca.

KISAH KE 2. Saya bagi keizinan kepada suami untuk berpoligami jika dia mampu. Tapi yang menyedihkan saya, suami curaang ketika saya hamiil 7bulan dengan isteri orang, dan gaji suami hanya RM500 sebulan semua keperluan rumah saya yang tanggung. Suami tetap tekad nak saya bermadu, saya tekad….

Assalamualaikum warga krt dan admin. saya mohon siarkan post saya sbb saya mmg perlukn pertolongan dan pendapat warga krt skng ni.

Saya isteri berumur lewat 20an dan juga suami. usia perkahwinan masih 2 tahun. saya bekerja sebagai penjawat awam dan suami pula salesman yg tiada pendapatan tetap.

Saya mengandung anak sulung 7 bulan. Baru2 ni suami saya kantoi bermesej dgn rakan sekerja iaitu berstatus isteri org. Suami mengaku menyayangi wanita tersebut.

Saya seorg isteri yg tak ke sah pasal poligami, kami pernah berbincang pasal poligami walaupun usia perkahwinan kami baru 2 tahun dan situasi saya pregnant tapi saya gagahkan juga utk redha dgn isu mahu poligami apabila dia mampu kelak.

saya bukan isteri yang menentang poligami tapi isunya sekarang suami saya pendapatan tidak tetap kadang gaji rm500 sebulan dan saya yg perlu menanggung perbelanjaan rumah dan sewa rumah.

ditambahkan pula dgn status wanita tersebut adalah isteri org yg ada masalah dgn suaminya.

Suami saya mengaku awalnya tidak berniat utk berlaku curaang tapi disebabkan suami memberi ruang utk wanita tersebut berkongsi masalahnya dgn suami, lama2 mereka terbawa2 dgn perasaan dan merancang utk berkahwin bila wanita tersebut dilepaskan suaminya nanti.

Saya rasa suami ambil ksempatan atas keizinan saya utk berpoligami, tapi keizinan saya apabila suami mampu kelak bukannya sekarang, dimana saya yg perlu menanggung perbelanjaan rumah.

Saya tekad utk berpisah dgn suami kerana saya cukup berkorban dlm rumah tangga saya dan dia seakan tidak menghargai saya malah berlaku curaang ketika saya hamilkan anak sulungnyaa 7 bulan.

Saya berasa malu dgn keluarga saya, sbb saya selalu back up suami dan jaga aib suami bab2 nafkah dan sanggup tipu ibubapa saya dgn mengatakan suami yg memberi nafkah pada saya.

 

Soalan saya, bila perlu saya failkan k3s ceraai? adakah selepas saya melahirkan anak atau sebelum? suami bersetuju utk berpisah secara baik.

Dan dia tidak membantah. Saya berikan dia ruang utk dia perjuangkan cinta dia dgn wanita tersebut.

Saya putus asa utk pertahankan rumah tangga sbb cukuplah bagi saya setakat sini sahaja. Saya pon tidak berhubung dgn wanita tersebut, walaupon saya kenal dia siapa.

Kalau dia mahukan suami saya, saya relakan. saya undur diri. Saya tahu suami saya tak mampu utk poligami bukan sbb saya menentang poligami.

Saya akan besarkan anak yg bakal saya lahirkan nanti sebaiknya. semoga Allah beri saya kekuatan dan keredhaan. Saya anggap ini adalah ujian Allah utk saya lebih dekat dgnNya.

Mana2 warga krt yg tahu prosedur menfailkan k3s bagi isteri yg mengandung saya mohon komen dan bantuan pendapat dan maklumat. Dan bagaimana hak penjagaan anak selepas bersalin? sekian terima kasih.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*