Wanita Luah Kecewa Terpksa BersaIin Dlm Kereta, Ini Tindakan Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang “S0P Mcm B4ng*ng..”

PROSES kelahiran adalah situasi yang mencemaskan dua nyawa iaitu ibu dan bayi. Kerap kali dipesan wanita hamil perlu ke hospital sekiranya sudah mempunyai tanda-tanda untuk bersalin.

Namun, lain pula halnya yang berlaku di Pulau Pinang. Seorang ibu terpaksa melahirkan bayinya di dalam kereta gara-gara tidak sempat sampai ke hospital semula

Dalam satu hantaran di laman sosial Facebook Penangku Viral, wanita berkenaan terdahulu pergi ke sebuah hospital kerajaan kerana sudah mempunyai tanda-tanda bersalin pada jam 11.00 pagi.

Tular baru-baru ini, seorang ibu melahirkan anak di dalam kereta akibat ‘procedure’ sebuah hospital kerajaan yang terlampau ket.4t, mengh4lau semula wan1ta m4.lang tersebut untuk pulang kononnya waktu bers4.lin masih belum sampai.

Siasatan dalaman isu bayi lahir dalam kereta

Butterworth: Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP) akan menjalankan siasatan dalaman berhubung isu bayi dilahirkan dalam kereta yang ditularkan dalam media sosial, baru-baru ini.

Pengarah Kesihatan negeri, Dr Ma’arof Sudin berkata, siasatan itu bagi menambahbaik penyampaian perkhidmatan kesihatan dan perubatan kepada semua lapisan masyarakat.

Beliau berkata, pihak Hospital Seberang Jaya (HSJ) mengesahkan pesakit mendapat rawatan di hospital terbabit.

“Pemeriksaan mendapati pesakit mempunyai tanda kelahiran dalam peringkat awal dan dibenarkan pulang dengan nasihat doktor.

“Pihak jabatan mengadakan perjumpaan bagi mendapatkan maklumat lanjut daripada waris pesakit hari ini (semalam) dan memutuskan satu siasatan dalaman akan dijalankan bagi menambahbaik penyampaian perkhidmatan kesihatan dan perubatan kepada semua lapisan masyarakat,” katanya dalam kenyataan, di sini, malam tadi.

Beliau berkata, orang awam dan pesakit yang mempunyai sebarang pertanyaan, aduan atau cadangan dipohon berhubung terus dengan pihak hospital itu supaya siasatan atau penambahbaikan dapat dilaksanakan segera.

Terdahulu, tular di media sosial apabila pemilik akaun Facebook dikenali Ramlee Abd Rahman memuat naik satu posting dakwaan berhubung layanan di sebuah hospital kerajaan di Seberang Jaya.

Menurut Ramlee, wanita berkenaan dikatakan pergi ke hospital selepas terdapat tanda bersalin dan mendaftar masuk pada 11 pagi, namun diminta pulang semula pada 3.45 petang.

Dalam posting berkenaan, wanita itu didakwa diperiksa doktor pada 12.30 tengah hari dan terdapat bukaan 2 sentimeter, namun doktor menjangkakan dia masih lambat untuk bersalin.

“Pesakit merayu untuk terus berada di wad atas sebab mereka tinggal di Sungai Ara, Bayan Lepas di sebelah pulau dan sekiranya berlaku kecemasan mengambil masa untuk ke hospital, namun rayuan ditolak.

“Pada 7 malam hari sama, pesakit mengadu kepada suaminya bahawa dia telah turun darah agak banyak sebelum bergegas ke Hospital Pulau Pinang (HPP) di Georgetown, dekat sini.

“Dengan keadaan trafik yang sesak, Waze (aplikasi) beri anggaran masa 50 minit untuk ke HPP manakala ke HSJ satu jam 20 minit. Tidak terduga pesakit bersalin di dalam kereta semasa menuju hospital,” kata kenyataan yang dipetik dalam posting terbabit.

“S0P Mcm B4ng*ng..” – Wanita Luah Kecewa Terpksa BersaIin Dlm Kereta. Bila Pergi Hospital Swasta, Lain Pulak Jadinya

Daftar masuk pukul 11, d0ktor survh balik walau bukaan dah 2cm

Menerusi posting Faceb00k Penangku Viral, wanita tersebut difahamkan telah mendaftar masuk di Hospital Seberang Jaya pada jam 11 pagi, namun disuruh balik pada jam 12.30 tengah hari walaupon bukaan telah 2cm lebar dan kononnya waktu melahirkan anak masih terlalu awal.

Dah merayu banyak kali, ditolak dan terpaksa balik

Lebih kejam, wanita ini telah merayu berkali-kali untuk meneruskan proses bers4.lin, namun ditolak oleh doktor dan akhirnya dia terpaksa pulang ke rumah di Sg Ara Bayan Lepas, yang terletak agak jauh dari hospital jika berlaku sebarang kecemasan.

D4.r4.h turun banyak, bers4.lin dalam kereta

Akibat trafik yang terlampau ses4k, wanita m4.lang ini akhirnya melahirkan anaknya di dalam kereta sebelum berlaku pend4.r4.han yang sangat banyak.

Wanita itu akhirnya melahirkan bayi di dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke hospital, sebelum suaminya membawanya ke sebuah hospital swasta terdekat.

Terpaksa Bayar Bil Hospital Swasta

Menerusi hantaran itu juga, suami wanita tersebut meluahkan rasa kecewa kerana terpaksa membayar bil hospital “tidak dijangka”, dan menyalahkan pihak hospital pertama kerana meminta isterinya pulang ke rumah, sebelum itu.

Difahamkan, sebaik mendengar aduan isterinya, mereka bergegas ke Hospital Besar Pulau Pinang namun asbab trafik yg ses.4k, anggaran masa untuk tiba di Hospital Seberang Jaya mengambil masa sehingga 1 jam 20 minit.

“Terlalu ambil mudah…”

Tinjauan ke ruangan komen mendapati ramai melvahkan rasa kekecewaan kepada pihak pengvrusan hospital. Ada juga yang berkongsi kisah pernah berhadapan dengan situasi yang sama.

K0MEN NETIZEN:

SUMBER: HMETRO

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*