Bapa Masih Terbuka Hati Maafkan Anaknya Lepas Pnggl Kepala Ibu. Sekali Ini Alasan Bapanya.

Kisah tragis seorang lelaki berusia 28 tahun yang dipercayai mmn.ggal kepala ibunya hingga pergi buat selamanya pada Sabtu masih mendapat liputan media massa. Sinar Harian semalam melaporkan bapa lelaki tersebut yang enggan namanya didedahkan mengaku tetap memaafkan perbuatan anaknya itu meskipun berasa sedih selepas kehilangan isteri tercinta.

Bapanya, 61, berkata tr.4gdi berdrh itu amat mengejutkan dan memberi kesan mendalam kepada mereka sekeluarga. “Apa pun dia tetap anak dan drh dg1ng saya. Ini mungkin kesilapannya tetapi apa boleh buat semuanya sudah terjadi kepada keluarga kami,” ketika ditemui semasa menunggu jasad isterinya dari Hospital Sungai Buloh untuk dibawa ke Surau An Nur di Kampung Baru, Pasir Penambang.

Menurutnya, sebagai bapa sudah tentu dia inginkan yang terbaik buat keluarga, namun semua itu di luar kemampuannya. “Saya hanya mampu berdoa agar anak saya berubah lebih baik, menjadi insan berguna dan menginsafi kesilapan yang dilakukan,” katanya. Mengulas kejadian itu, lelaki itu berkata, semasa kejadian dia tiada di rumah kerana keluar menjual udang di Kampung Bukit Belimbing.

“Saya mengetahui kejadian ini selepas dimaklumkan oleh seorang rakan. Saya bergegas pulang dan mendapati orang ramai sudah mula berkumpul di luar rumah dan 4rwh isteri sudah pergi buat selamanya,” katanya. Bapa tujuh anak itu berkata, 4rwh isterinya itu disifatkan seorang yang peramah, baik hati dan taat serta rajin beribadah. Sementara itu BERNAMA melaporkan penganggur tersebut dipercayai berada di bawah pengaruh dadah sewaktu menetak ibunya. Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed berkata ketika kejadian, hanya suspek dan ibunya yang berusia 56 tahun berada di rumah mereka di Kampung Baru Pasir Penambang dekat Kuala Selangor.

“Kita telah tahan r3m.4n selama tujuh hari dari 16 hingga 22 Jan dan (senjata) barang kes juga kita telah rampas.”Kita percaya ketika kejadian itu, suspek hendak meminta duit daripada ibunya (untuk beli bahan terlarang) dan punca kejadian dipercayai berkaitan dengan pengaruh ddh,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor.Kredit Foto: Sinar Harian

Baru Je Imam Tampil Letak Jawatan. Sekali AJK Masjid Dedah Sebenarnya Telah Bercadang Nak Lantik Satu Jawatan Buat Remaja Tersebut.

Pihak pengurusan Masjid Al Ishaniah di Kuang telah bercadang mahu melantik remaja yang cuba mencvri tabung masjid tempoh hari sebagai petugas pembersihan masjid tersebut.

Cadang lantik jadi petugas masjid

Hal ini dinyatakan sendiri nazir masjid berkenaan, Supandi Samin menerusi laporan dari Kosmo! kerana mahu membantu remaja berkenaan untuk memperbaiki kehidupan di masa hadapan. “Kita (pengurusan masjid) fikir hendak jadikan dia petugas masjid. Kita ada dewan mengaji di sini dan suruh dia jaga. Bagaimanapun kita dimaklumkan ada pihak mahu membantunya menyambung pelajaran. Jadi kita lihat dulu bagaimana keadaan seterusnya,” katanya

AADK sedia nak bantu

Tak hanya itu, pihak Agensi Anti Dd4h Kebangsaan juga memaklumkan sedia membantu Daniel Iskandar M. Nasir 19 untuk bebas daripada ket4gihan bah4n terl4rang. Menurut Ketua Pengarah AADK, Sutekno Ahmad Belon, pihak mereka sedia membantu Daniel serta mana-mana pihak yang terjebak dengan bahan terlarang atau substan untuk pulih dari masalah tersebut.

“Kita terpanggil untuk membantu remaja tersebut selepas kejadian dia dimandikan tular dan siasatan polis mendapati remaja berusia 19 tahun itu bertindak mencbri duit tabung masjid disyaki untuk membeli bahan terlarang dan bermain jbdi dalam talian. Pada masa sama, ujian saringan air kencing yang dijalankan mendapati remaja terbabit p0sitif bahan terlarang jenis sy4bv,” ujarnya.

Tambah beliau lagi, remaja berkenaan boleh mengikuti perkhidmatan raw4tan dan pemulihan yang disediakan pihak AADK menerusi fasiliti sama ada melalui Pusat Pemulihan Pen4gihan Nark0tik (Puspen), perkhidmatan di daerah, Pusat Khidmat AADK dan Rumah Komuniti AADK.

“Ini termasuklah, perkhidmatan raw4tan dan pemulihan di Pusat Pemulihan Ddh Persendirian (PPDP) yang berdaftar dengan AADK. Selain itu, AADK turut menyediakan perkhidmatan secara sukarela menerusi Puspen atau program pemulihan dalam komuniti yang tidak memerlukan klien berada di dalam Puspen,” jelas Sutekno.

Terdahulu, tular di media sosial berkenaan seorang remaja berusia 19 tahun yang dimandikan seperti jasad kerana cuba mencvri tabung masjid. Tertdvh telah pun ditangkap dan dijatuhkan hukuman penjara 10 hari serta denda RM4,000. Walau bagaimanapun, alasannya mencvri tabung masjid untuk membeli ubat datuknya telah dinafikan warga emas itu kerana dia sendiri yang meminta AJK masjid untuk melaporkan cucunya kepada polis.

Tak hanya itu, pihak berkuasa telah melakukan ujian air kencing dan mendapati remaja tersebut positif ddh jenis sybv. AJK Masjid, Mohamad Ayub Han Khalil bercakap kepada media mengenai seorang remaja yang tular selepas dijirus air mengikut prosedur mandi jasad berikutan telah mencvri tabung masjid ketika di Kuang, Selangor.

Saya ‘mandikan jasad’ remaja cvri tabung masjid kerana dia kh4yal, l4lok – AJK masjid

Seorang Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid Al Islahiah, di sini, berkongsi pengalamannya memandikan seorang remaja dengan menjirus air mengikut prosedur mandi jnz4h. Mohamad Ayub Han Khalil berkata, beliau melakukan tindakan itu kerana Daniel Iskandar Mohd. Nasir, 19, berada dalam keadaan khay4l dan l4lok ketika ditangk4p.

Jelas beliau, ‘mandi ala jasad’ itu dibuat termasuk meletakkan kapur barus bagi memberi ‘kesegaran’ kepada remaja yang mencr1 tabung masjid itu untuk berada dalam keadaan normal. “Kami mandikan remaja ini atas beberapa sebab iaitu satu sebagai pengajaran di mana tiada unsur-unsur pendr44n. Boleh periksa luka dan lebam memang tidak ada. Yang kedua remaja ini berada dalam keadaan khay4l dan kita mandikan bagi dia segar. Yang ketiga ketika hendak elak bencana lebih besar sebab di luar masjid sudah ada sekitar 40 pemuda dipanggil ‘Kuang Krew’ yang menangkap remaja itu. Kita hendak elak dia jadi mgsaaa ‘belasah’ dalam kalangan pemuda yang tengah geram dan AJK masjid ambil keputusan ‘simpan’ dulu dalam bilik jnz4h. Alang-alang di bilik jnz4h dan tabung masjid memang ada di situ, kami biar di situ kerana dia tengah khayal. Tujuan kami bagi dia segar, bagi pengajaran dan mengelak musib4h ke atas remaja ini lagi teruk,” katanya ketika ditemubual MalaysiaGazette, di sini, hari ini.

Tabung masjid yang diheret ke bilik mandi jasad oleh seorang remaja yang tular selepas dijirus air mengikut prosedur mandi jnz4h berikutan telah mencvr1 tabung masjid ketika di Kuang, Selangor. Semalam, Daniel Iskandar yang sebelum itu tular dimandikan ala jnz4h dikenakan hukum4n pnj4ra 10 hari dan dend4 RM4,000 oleh Mahkamah Majistret Selayang kerana cuba mencvr1 tabung masjid lima hari lalu.

Daniel Iskandar yang juga penganggur dikenakan hukum4n itu selepas mengaku bersalah atas pertdvhan yang dibaca di hadapan Majistret Nik Mohd Fadli Nik Azlan. Mahkamah memerintahkan tertuduh dipenjara bermula tarikh tangkap iaitu 9 Januari lalu dan tambahan jel lima bulan, jika gagal membayar dnda tersebut.

Sebelum menjatuhi hukuman, Majistret Nik Mohd Fadli menegur tindakan tertdvh bahawa mencvr1 merupakan satu kesalahan. Mengulas lanjut, Mohamad Ayub Han berkata, Daniel Iskandar ditangkap di kawasan sekitar masjid sebelum solat Asar pada Ahad lalu dan terus dibawa ke bilik jenazah kerana bahan bukti iaitu tabung peti berada di situ. Menurut beliau, ia bagi memudahkan proses siasatan sama ada tabung itu yang cuba dicvr1 pada pagi hari yang sama.

“Selepas solat Asar, kebetulan saya berada di belakang imam dan secara spontan mencadang remaja itu dimandikan siap di atas katil mandi jnz4h. Lepas mandi kita lap dan bila letak kapur barus, dia meronta dan minta maaf serta berjanji tidak buat lagi,” katanya.

Mohamad Ayub menambah, ini pertama kali pihak AJK membuat laporan polis di atas kecvr1an itu walaupun sebelum ini kes sama sering berlaku. Namun jelasnya, apabila datuk remaja itu Rosli Sidek, 65, dipanggil untuk berbincang, beliau nekad agar kes cucunya itu diserahkan kepada pihak berkuasa

Ibu Daniel Buat Kenyataan

Individu bernama KakLong Zara di Facebook telah pergi menziarah adik Daniel Iskandar. Menurut beliau denda yang dikenakan kepada adik Daniel telah pun dijelaskan atas bantuan orang ramai. Kaklong Zara sempat bertemu dengan ibu kandung remaja tersebut dan memohon ibu tersebut buat sedikit kenyataan.

Menurut ibu adik Daniel, dia memohon agar warganet berhenti menyebarkan video anaknya kerana ramai tidak tahu kisah sebenar. Ibu itu juga beritahu bahawa Ustaz yang memandikan jnz4hh kepada anaknya tidak bersalah dan apa yang Ustaz itu buat ada sebab sebab tertentu.

Kenyataan Penuh KakLong Zara

14012022.. Bismillahirrohmanirrohim.. Assalamualaikum Wbt.. Alhamdulillah.. Sempat Ziarah Ke Rumah Adik Daniel Iskandar Hari Ini. Untuk Makluman Adik Ini Telah Pun Di Ikat Jamin/Bayar Denda Sebanyak RM4000 Di Mahkamah Tersebut. KakLong Sendiri Di Beri Peluang Melihat Resit Denda Berbayar Tersebut Oleh Peguambela Azman Abdullah Yang Kebetulan Turut Berada Disitu.

Segunung Terima Kasih Kami Kepada Tn.Azman Dan Pihak Donor/Hamba Allah Yang Turut Membantu Adik Ini. Allah Sajalah Yang Dapat Membalas Kebaikan Kalian. KakLong Tak Mahu Komen Lebih Cuma Berharap warganet Atau Pihak-Pihak Wartawan/Page Media Atau Individu Dari Kita Semua Juga Ya.

Mohon Jangan Besarkan/Virall Apa-Apa Lagi Kerana Banyak Buruk Dari Baiknya Atas Tindakan Kalian. Disini KakLong Lampirkan Permohonan Dari Pihak Keluarga Adik Daniel Yakni Ibunya Pn.Jasmah Yang Memohon/Menyeru Agar Segala Virall Di Hentikan. Maka..KakLong Harap Kita Semua Dapatlah Kiranya Menghormati Permohonan Ahli Keluarga Ini. Mengenai Ustaz Dahlan Yang Di Arahkan Meletak Jawatan Dengan Segera Oleh #JAIS.

Ibu Ini Menyatakan Ustaz Dahlan Tidak Bersalah. Dan Memohon Pihak JAIS Kembalikan Jawatan Ustaz Tersebut. Berdamailah Semua. Kami Mohon Jangan Di Tambah Bebanan Keluarga Ini. Sama-Sama Kita Doakan Semuga Adik Daniel Dan Keluarga Ini Di Rahmati Allah. Aamin Ya Mujib. Sumber: Kosmo! (Nor Azihan binti Md Ghazali), Zulkifli Manzor

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*