Lelaki kecewa Bila Rakan Dikenali Sejak 20 Tahun, Hanya Beri Duit RM10 Di Majlis Kahwin Anak

Memberi duit atau ‘salam kaut’ jika pergi ke majlis kahwin bukanlah sesuatu yang as1ng pada zaman sekarang walaupun ianya adalah sekadar adat dan bukan kewajipan.

Walaubagaimanapun, ianya akan menjagi agak ‘pel1k’ jika ada tuan rumah yang yang sangat mengharapkan untuk mendapatkan “duit” dari tetamu yang datang.

Ini menyebabkan n1at sebenar untuk membuat majlis walimatulurus perkahwinan itu sedikit meny1mpang. Niat bukan untuk memberikan tetamu makan tetapi untuk mendapatkan duit dari tetamu. Islam sangat melarang perkara sedemikian.

Ikuti perkongsian v1ral ini:

Hari ini hujan lebat sejak awal pagi dan sejuknya mencvcuk hingga ke tulng hitam, dan saya mula terdet1k mungkin inilah sebabnya ramai orang bern1kah kahwin pada bulan september. Buktinya, di wall fb saya ramai benar sahabat saya meraikan ulangtahun perkahwinan mereka pada bulan ini. mmm… Saya juga tidak terkecuali.

Mengenai kahwin bulan september, sebenarnya saya sudah menerima tiga undangan perkahwinan bagi tarikh 17/9/2016. Sementelah ia adalah hari sabtu, dan cuti sek0lah pula.

Ia juga masa yang sesuai berkahw1n dan membuat persiapannya memandangkan hari jumaatnya 16/9/16 adalah hari cuti umum Hari Malaysia.

Di awal minggunya pula hari raya korban. Bakal pengant1n boleh bercuti panjang mempersiapkan majlis dan diri. Inilah masa terbaik juga bagi keluarga dan sahabat untuk meraikan mempela1 di hari bahagia mereka.

Bercerita mengenai sahabat yang mera1kan perkahwinan sahabat atau anak-anak sahabat, saya ada satu cerita. Ia berlku tahun lepas. Ketika itu saya menemui sahabat saya itu setelah dia berjanji untuk memberikan sampul duit raya yang diterimanya semasa ‘salam kaut’ untuk simpanan saya. Ialah, sayakan pengumpul sampul duit raya. Dapat sampul terpaka1 pun tidak mengapa jika hati sudah suka dengan h0bi ini.

“Man, ini semua sampul yang aku dapat masa majlis kahwin anak perempuan aku tu. Ada yang cantik dan ada yang dah renyuk berl1pat. Kau pilih sendirilah ye”, katanya setelah kami memesan minuman di restoran mmak pada malam itu. Saya menerimanya dan mengucapkan terima kasih.

Sebagai orang yang beraadap, saya tidak terus membeleknya biarpun hat1 saya begitu gelojoh untuk melihat sampul-sampul itu. Saya sekadar meletakkannya di sisi saya dengan hormat. Saya mula berbual kosong mengenai kelancaran majlis anaknya itu.

” Alhamdulillah semua berjalan lancar. Harga laauk dan kater1ng dapat balik, tapi tak ada untung sangatlah”.

“Cuma aku sed1h bila malam tu buka sampul yang diorang bagi tu, ada juga letak tisu kosong. Tak kisahlah!. cuma aku sed1h ada kawan yang dah 20-30 tahun berkawan tetapi bagi rm10 je. Itu ke nilai kawan?’, katanya meluaah peraasaan yang terbuku di hat1nya. Saya membiarkannya terus meluaah rasa dan akhirnya saya mula bersuaara.

” Bang, kalau saya, saya sepatutnya tidak menerima duit itu biar berapapun nilainya”. Dia tersentaak.

” Kita buat majlis kahwin anak untuk beritahu orang anak kita sudah berumah tngga. Kita mahu ia diraikan dan dikenali oleh sanak saudara dan rakan taaulan. Sanak saudara pada saya perlu bagi duit salam kaut itu sebagai tanda h0rmat,

orang tua-tua kita dulu biasa buat. Cuma masa dulu mereka bagi kain sarung, kain bat1k atau beri beras untuk pengantin mulakan h1dup sendiri. Bagi sahabat, pada saya datang tunjuk mukaa dah memada1. Kalau dapat kawan yang dapat datang bantu masa kenduri lagi bagus”.

“Kenapa saya cakap begitu?”, soal saya. Dia mengaangguk, mahu tahu.

“Sanak saudara tetap sanak saudara, hbungan nasab itu membawa sampai mati. gaduh hari ini, esok lusa berbaik semula. Tapi sahabat lain hbungannya.

Ada orang bersahabat untuk diri sendiri sahaja, suami dan isteri mereka tidak bersahabat dengan sahabat suami atau isteri mereka. Jadi apabila suami isteri mereka men1nggl dunia atau bercerai, persahabatan itu ptus”.

“Alangkah indah jika kita bersahabat dan melanjutkan persahabatan itu hingga kepada anak-anak kita. Tak semestinya kita bersahabat kerana dia kaya dan berkedudukan p0litik atau berpangkat dalam sesuatu syarikat untuk dapat kbel,

tetapi sebagai pihak rujukan dan nasihat apabila kita sudah tiada atau anak-anak perlu nasihat berkecuali. Abang nampak tak ‘p0int’ saya?”, soal saya. dia angguk, sambil mengh1rup perlahan nescafe panasnya.

“Kita rasa buat kenduri hari cuti atau cuti sekolah semua orang senang datang, kita s1lap. Ada masa sahabat kita tu sebenarnya dah tempah percutian keluarga dia dah 6 bulan atau setahun awal. Untuk menghormati kita,

dia terpksa ubah cuti. kadang-kadang pakej tak boleh ubah dan duit mereka ‘burned’ begitu sahaja. Ada juga yang kena caj tambahan. Lagi sed1h apabila sahabat itu terpksa bermaasam mukaa dengan isteri dan anak-anak mereka semata-mata ingin hadiri kendur1 kita atau anak-anak kita yang tiada kaitan dengan mereka.

Kita tak tahu apa jadi di belakang kita semata-mata ada sahabat yang utamakan set1akawan itu”.

“Saya belum cerita bab kos perjalanan seperti minyak, tol dan ada juga sahabat yang terpksa bermalam di h0tel. Sukakah abang jika sahabat baik kita tidak dapat datang dan kirim duit RM100?”, soal saya lagi. Dia meng3lengkan kepla.

” Jadi, jangan tengok RM10 yang diberi di tngan kita, tak perlu juga tengok atau tanya berapa duit yang sahabat kita habiskan untuk ke majlis itu, tapi tengoklah nilai bersahabatan yang membawanya ke majlis itu.

Itu sudah lebih dari cukup. Apabila persahabatan dibina dengan nilai ikhlas, insyalllah sahabat itulah yang akan berada mengiringi kita ke kburan nanti, yang akan menjadi mata tel1nga kita memerhati anak-anak kita dan akan menyebut nama kita dalam setiap doanya”.

Dia melurru ke arah saya dan mem3luk lher saya sambil menangis. Saya cuma diam sambil menndukkan kepla. Saya biarkan dia menang1s bagi membasuh n0da menilai setiakawan semata-mata nilai salam kaut RM10.

Gambar sekadar hiasan

‘Salam kaut’ Antara Adat dan Tuntutan Agama

Tahukan anda apabila kahwin dua anak adam itu maka di janjikan oleh Allah rezeki dah rahmat yang berlimbah ruah. Makan jng risau sekiranya mereka mengadakan majlis perkahwinan untuk meraikan pasangan pengantin tersebut. Tapi yg jadi masalah Salam kaut itu lebih menjadi keutamaan kepada masyarakat kita. Sehinggakan ada sesetengah keluarga itu menghina dan memandang rendah kepada mereka yg dtg majlis dan salam tanpa wang di tangan malah ada sesetengah keluarga siap perli lagi dan juga marah sekiranya wang yg di hulurkan berjumlah RM2 ringgit.

Terkejut  apabila terdapat keluarga yg telah menetapkan lagi jumlah salam kaut yg mesti di berikan kepada keluarga pengantin. Kalau datang majlis sekurang-kurangnya paling sikit pun RM5. Kalau bagi RM 2 ringgit kena hina. Sampai ke tahap itu sekali perspektif masyarakat kita terhadap salam kaut ini. Knp perlu ada standard yg di letakkan. Sebenarnya salam kaut tiada dalam tuntutan agama Islam. Kalau di katakan untuk memberi sedekah kepada tuan rumah maka perlu ker ada standard yg ditetapkan. Biarlah sedekah itu seikhlas yg mampu oleh tetamu. Malah kalau dia tak bagi apa2 pun kita tidak perlu sampai memandang hina kepada mereka.

Itu perkara yg perlu kita nilai semula, kerana ia sudah menjadi darah daging kepada masyarakat kita. Ini nanti akan merubah budaya kita kerana mengutamakan yg tak ada daripada yg wajib. Yang wajibnya meraikan pasangan pengantin dan juga memberi makan kepada tetamu yg dtg. Bukan wang dalam kaut itu menjadi pengukuran kepada kejayaan sesebuah majlis perkahwinan itu.

Mungkin dah tiba masa kita merubah persepsi ini dalam kehidupan masyarakat kita. Jng membudayakan yg tiada kerana ia bukan wajib pada kita. Tapi budayakanlah perkara yg wajib kerana ia adalah tuntutan agama kita. Mungkin ramai org akan marah dan terus mencerca pendapat ini. Tapi perkara ini perlu kita tgk dalam jangka masa panjang. Ia akan menjadi satu trand yg mungkin menjauhkan hubungan kemasyarakatan antara kita. Harap2 kenduri kahwin yg di anjurkan akan mendapat keberkatan dan dapat pahala dari Allah bukan mendapat murka dari Nya. Renung-renungkan dan selamat berblog pada semua…

 

Sumber : Trending

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*