‘Ah Long’ ini jadi tular selepas dia selamba masuk dalam sekolah minta hutang dengan cikgu, sekali ini yang terjadi

Seorang pengutip hutang sk1m p1njaman online bert1ndak melampau1 bata$ apabila dia menvntut hut4ng daripada seorang guru wanita di sebuah sekolah sehingga mencetu$kan kekec0han, lap0r laman berita Berita Hits hari ini.

Menerusi satu perkongsian di laman TikTok, pengutip hut4ng tersebut bersikap biad4p dan menengk1ng guru berkenaan serta tidak mengh1raukan l4rangan guru-guru lain yang berada di situ.

Dia sebelum itu dilihat terus menuju ke bilik guru dan mende$ak guru terbab1t melang$aikan hut4ngnya, namun dit0lak wanita tersebut yang mendakwa bahawa dia sudah memb4yarnya tahun lalu.

“Encik, silakan keluar. Di mana peng4wal ke$elamatan?” kata guru tersebut.

Lelaki pengutip hut4ng itu kemudiannya bertanya mengapa guru tersebut tidak memakai pel1tup muka serta mengugvt untuk mer4kam vide0nya.

“Saya r4kam gambar awak, saya akan muat naik (di media s0sial). Sila pakai pel1tup muka sekarang,” kata lelaki itu.

Guru berkenaan kemudiannya memberitahu bahawa dia sedang berehat dan tidak mengajar, yang membuatkannya membuka seketika pelitvp muka.

Beberapa orang guru dilihat turut meminta pengutip hut4ng itu  untuk berlalu pergi namun tidak diend4hkan olehnya.

“Bahay4 kalau berhut4ng begini. Jadi, hindar1lah daripada berhuta4g,” kata seorang netizen.

Sekali sudah terjebak, sukar untuk berpatah balik. Begitulah diibaratkan mangsa yang terjebak meminjam wang daripada lintah darat atau lebih dikenali sebagai ah long.

Pelbagai cara digunakan ah long untuk mendapatkan kembali wang mangsa sehingga ada yang mengakibatkan kehidupan mangsa dan keluarga tertekan.

Aktivis masyarakat, A.G Thilagan berkata, ah long melakukan bermacam-macam tindakan termasuk mengancam nyawa peminjam semata-mata untuk mendapatkan kembali wang yang dipinjam mangsa.

“Banyak aduan yang saya terima, antaranya ada ah long yang datang ke rumah mangsa, mereka buat rumah mangsa macam rumah sendiri, selain ada yang mabuk di dalam rumah mangsa.

“Ada juga mangsa yang mengadu ah long datang ke rumah mereka bukan sahaja pada waktu siang, malam pun mereka datang, tidur, makan dan minum, buat rumah mangsa macam hotel,”

katanya dalam temu bual khas bersama Sinar Harian di Pejabat Pusat Khidmat ADUN Sentosa, Klang, Selangor baru-baru ini.

Beliau berkata, perbuatan tidak bertamadun ah long ini bermula apabila mangsa sudah tidak mampu untuk meneruskan bayaran seperti sebelumnya.

“Awal-awal ah long akan bersikap seperti kawan, tanya mangsa sama ada perlu lagi wang atau tidak, kebanyakan mangsa akan terperangkap dengan taktik ah long ini.

Mereka bertindak sedemikian supaya peminjam akan menambah jumlah pinjaman mereka.

“Jadi bila dah terlalu banyak jumlah yang dipinjam, mangsa akan mengalami masalah untuk membuat bayaran. Ini memberi kesan kepada mangsa apabila ah long akan mula

mengganggu mangsa jika gagal membayarnya,” katanya.

Sumber: zieziesyahknajhaq

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*